Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Polo (1994 - 2001)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. VW: VW Polo z 1999 r. z nadwoziem typu hatchback produkowany był w wersji 3- lub 5-drzwiowej.
Fot. VW: VW Polo z 1999 r. z nadwoziem typu hatchback produkowany był w wersji 3- lub 5-drzwiowej.
Magia marki Volkswagen wciąż działa. Ci, których nie stać na Golfa, wybierają Polo. Trzecia generacja tego modelu cieszy się dobrą opinią.

 

 

Polo III generacji zadebiutował w 1994 roku i przez cały okres produkcji, aż do 2001 roku, był ciągle unowocześniany.

Fot. VW: VW Polo z 1999 r. z nadwoziem typu hatchback produkowany był w wersji 3- lub 5-drzwiowej.
Fot. VW: VW Polo z 1999 r. z nadwoziem typu hatchback produkowany był w wersji 3- lub 5-drzwiowej.

Charakterystyka

 

Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi uzyskano przestronną kabinę pasażerską. Deska rozdzielcza wykonana jest zgodnie z zasadami ergonomii, wskaźniki charakteryzują się dużą czytelnością, elementy sterujące są uporządkowane, dzięki czemu osiągnięto naturalną łatwość sterowania pojazdem. Przeciwnicy Polo mówią, że to model zaprojektowany bez stylistycznego polotu. Nabywcom to jednak nie przeszkadza.

W zawieszeniu Polo osiągnięto kompromis między tłumieniem drgań a twardością, zapewniając dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy. Na podkreślenie zasługuje dobre antykorozyjne zabezpieczenie nadwozia. Także

Fot. VW: Polo III generacji (1994 – 2001) jest uważany za pojazd trwały i dobrze zabezpieczony przed korozją.
Fot. VW: Polo III generacji (1994 – 2001) jest uważany za pojazd trwały i dobrze zabezpieczony przed korozją.

układ hamulcowy jest mocną stroną tego pojazdu. Rozpędzony do prędkości 100 km/h Polo hamuje po przejechaniu 40,3 m, zajmując 4. miejsce wśród samochodów segmentu B.

 

Silniki

 

W roku 1995 wprowadzono silnik o pojemności 1,4 l i mocy 60 KM, a od sierpnia seryjnie montowano poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. W końcu 1995 roku zaprezentowano nową wersję nadwozia - sedan. Następny rok przynosi nowoczesną jednostkę napędową 1,0 l o mocy 50 KM oraz seryjny układ ABS. W 1997 roku wprowadzono wersję kombi oraz silnik 1,7 SDI o mocy 60 KM. W sezonie 98/99 zaprezentowano usportowioną wersję GTI napędzaną silnikiem 1,6 16V o mocy 120 KM. W roku 1999 zmieniono wygląd przodu wersji hatchback. Rok 2001 to nowa generacja

Fot. VW: Wskaźniki na tablicy przyrządów są czytelne, a przyciski i przełączniki umieszczono w optymalnych miejscach.
Fot. VW: Wskaźniki na tablicy przyrządów są czytelne, a przyciski i przełączniki umieszczono w optymalnych miejscach.

VW Polo z okrągłymi światłami z przodu.

 

Eksploatacja

 

Generalnie Polo III ma bardzo dobrą opinię, jeśli brać pod uwagę jakość i niezawodność eksploatacyjną, chociaż zdarzają się egzemplarze, które były montowane „w poniedziałek” i właściciele pozbywają się ich z ulgą. W raporcie niemieckiego ADAC, w grupie małych samochodów 4-6 letnich, VW Polo zajmuje zaszczytne drugie miejsce z

Fot. VW: Benzynowy silnik o pojemności 1,4 l  16V o mocy 100 KM zapewniał niezłą dynamikę.
Fot. VW: Benzynowy silnik o pojemności 1,4 l 16V o mocy 100 KM zapewniał niezłą dynamikę.

awaryjnością 12% tuż za Toyotą Starlet.

Eksploatacja prowadzona w warunkach polskich potwierdza występowanie drobnych usterek, takich jak: niedokładność wskazań szybkościomierza i poziomu paliwa, awaryjne podnośniki szyb i zamek centralny, szybko zużywająca się linka sprzęgła. Negatywne opinie użytkowników dotyczą także czujnika temperatury cieczy chłodzącej, termostatu i pompy wodnej. W samochodach bez wspomagania układu kierowniczego trzeba dbać o właściwe ciśnienie w ogumieniu.

 

Części zamienne

 

Ceny części zamiennych i usług serwisowych są relatywnie wyższe niż u konkurentów rynkowych. Poziom usług pogwarancyjnych w autoryzowanych serwisach jest zróżnicowany pod względem jakości i cen. Czynności obsługowe wykonuje się w podobnych odstępach czasowych

Fot. VW: Wersja kombi jest rzadko spotykana w Polsce.
Fot. VW: Wersja kombi jest rzadko spotykana w Polsce.

jak w innych samochodach: wymiana paska rozrządu następuje po przebiegu 90 tys. km, płyn hamulcowy wymienia się co 24 miesiące, a przeglądy silników benzynowych należy przeprowadzać po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów.

 

Podsumowanie

 

VW Polo III jest ofertą dla osób poszukujących niewielkiego pojazdu. Polecana wersja to auto z silnikiem 1,6 o mocy 75 KM, ze wspomaganiem kierownicy. Atutami Polo są: wysoki poziom bezpieczeństwa, dobra jakość wykonania i przestronność wnętrza. W statystykach podatności na kradzież, Polo znajduje się poza listą szesnastu marek, które są monitorowane.

 

Historia modelu

 

1994 r. – rozpoczęcie produkcji 3- i 5-drzwiowej wersji hatchback

1995 r. – wersja sedan nazwana Classic

1997 r. – wersja kombi

1999 r. – face lifting

2001 r. – Polo IV generacji

 

Wybrane dane techniczne VW Polo

 

Opis parametru

Polo 50

Polo 60

Polo 100 16V

Polo

Classic

Polo

Variant

TDI

Rodzaj nadwozia

hatchback

hatchback

hatchback

sedan

kombi

Pojemność silnika cm3

999

1360

1390

1595

1896

Moc (KM) przy obr/min

50/5000

60/4700

101/6000

100/5800

110/4150

Moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

86/3000

116/2800

128/4400

140/3500

235/1900

Długość/szerokość/

wysokość (cm)

372/166/

142

372/166/

142

372/166/

142

414/164/

142

414/164/

143

Pojemność bagażnika (l)

245/975

245/975

245/975

455/762

390/1250

Masa własna (kg)

955

985

1025

1125

1220

Dopuszczalna.

masa całkowita (kg)

1375

1400

1450

1510

1605

Przyśpieszenie

0-100 km/h (s)

18,5

14,9

10,5

10,9

10,6

Prędkość

maksymalna (km/h)

151

160

188

188

190

Średnie zużycie

paliwa (l/100 km)

7,0

7,5

7,8

8,5

6,0 ON

 

 

Orientacyjne ceny aut używanych w złotych

 

Model

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

Polo 1,0 l/50 KM 5 drzwi9,712,914,316,417,918,519,3
Polo 1,4 l/60 KM

5 drzwi

10,9

14,5

15,1

17,2

19,0

19,7

20,8

Polo 1,6 l/75 KM

5 drzwi

11,5

14,9

15,6

18,5

20,8

21,5

22,3

Polo 1,9 D/110 KM

kombi

-

-

17,8

19,6

21,5

22,7

23,4

Polo 1,7D/60 KM

5 drzwi

-

-

-

20,6

21,2

22,0

23,1

 

 

Ceny części zamiennych w złotych

 

Reflektor przedni 550

Błotnik przedni 560

Zderzak przedni 1100

Sprzęgło kompletne 1300

Klocki hamulcowe przód 240

Tłumik końcowy 600

Łożyska kół przednich 270

Pasek rozrządu 112

Rolka napinająca 250

 

Zalety:

- wysoki poziom bezpieczeństwa

- dobre właściwości jezdne

- wysoka jakość wykonania

 

Wady:

- skromne wyposażenie wersji podstawowych

**więcej zdjęć VW Polo w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty