Fiat Idea kontra Opel Meriva

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Fiat Idea nie przypomina starszej siostry Multipli - jest od niej zgrabniejszy i dużo ładniejszy.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Fiat Idea nie przypomina starszej siostry Multipli - jest od niej zgrabniejszy i dużo ładniejszy.
Choć pochodzą z rodziny vanów, to pozbawiono je wielu zalet tego rodzaju samochodów. Co takiego sprawia, że i tak warto kupić minivana?

Choć pochodzą z rodziny vanów, pozbawiono je wielu ich zalet. Co takiego sprawia, że i tak warto kupić minivana?

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Fiat Idea nie przypomina starszej siostry Multipli - jest od niej zgrabniejszy i dużo ładniejszy.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Fiat Idea nie przypomina starszej siostry Multipli - jest od niej zgrabniejszy i dużo ładniejszy.

 

Idea budowy vana na płycie podłogowej auta segmentu B na pierwszy rzut oka wydaje się pozbawiona logicznego uzasadnienia. Przecież auta tego typu nie mają tak dużych możliwości. Nie zabiorą na przykład siedmiu pasażerów, ich bagażniki są tylko niewiele większe od tych w Corsie czy Punto. Największą zaletą takich aut okazuje się dowolność aranżacji wnętrza, większa ładowność i niewygórowana cena.

 

Cechy szczególne

 

Konstruktorzy Merivy wiele pomysłowych rozwiązań zapożyczyli ze znanej od lat, znacznie większej Zafiry. Najciekawszym z nich jest system FlexSpace umożliwiający rozkładanie tylnej

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Zaledwie po trzech latach od swojej premiery, Meriva przeszła delikatny face lifting.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Zaledwie po trzech latach od swojej premiery, Meriva przeszła delikatny face lifting.

kanapy na wiele różnych sposobów. Można, na przykład zrezygnować z środkowego fotela i przekształcić go w duży podłokietnik. Dodatkowo istnieje możliwość zsunięcia skrajnych foteli, co pozwala na wygospodarowanie większej ilości miejsca, a tym samym poprawę komfortu. Przewożenie większych przedmiotów także nie sprawi kłopotu, całą tylną kanapę można szybko złożyć uzyskując przy tym płaską powierzchnię. Taka konstrukcja ułatwia załadunek, a przestrzeń bagażowa wzrasta do 1410 l. Bardzo duży rozstaw osi (263 cm) pozwolił na wygospodarowanie dodatkowych

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tył auta niczym się nie wyróżnia. Do otwarcia bagażnika najlepiej używać przycisku zamontowanego w kluczyku.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tył auta niczym się nie wyróżnia. Do otwarcia bagażnika najlepiej używać przycisku zamontowanego w kluczyku.

centymetrów w przedziale pasażerskim. Długonodzy osobnicy siedzący w drugim rzędzie nie będą mogli narzekać na niewygodę. Włosi także posiadają dość spore doświadczenie w konstrukcji aut wielozadaniowych. Niestety, mimo wielu wysiłków nie udało im się odnieść dużego sukcesu. Widać jednak, że wyciągnęli odpowiednie wnioski i w najmniejszym segmencie nie zdecydowali się na tak odważny projekt nadwozia. W przeciwieństwie do większej Multipli, Idea nie budzi stylistycznych kontrowersji. Klasyczne, jednobryłowe nadwozie jest bardzo stonowane, a przednie, z pozoru delikatne słupki dodatkowo nadają autu lekkości. Charakterystyczny wzór atrapy chłodnicy oraz

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Ciemna oprawa tylnych lamp to znak rozpoznawczy wersji po face liftingu.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Ciemna oprawa tylnych lamp to znak rozpoznawczy wersji po face liftingu.

przednie światła upodabniają auto do innych nowych modeli tej marki. Również we wnętrzu wyraźnie dominują nowoczesne włoskie trendy. Drążek zmiany biegów umieszczony blisko kierownicy - to pomysł zastosowany już w Pandzie i Cromie.

 

Silniki

 

Relatywnie niska cena zakupu i przyzwoita dynamika skłania większość klientów do wyboru silników o pojemności 1,4 l. Do testu wybraliśmy właśnie takie jednostki. Pod maskami obu pojazdów może się również znaleźć nagrodzony mianem silnika roku 1,3 l Multijet, produkowany

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Jasne wnętrze świetnie pasuje do małych minivanów. Charakterystycznym elementem Idei jest centralnie umieszczony zestaw wsk
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Jasne wnętrze świetnie pasuje do małych minivanów. Charakterystycznym elementem Idei jest centralnie umieszczony zestaw wskaźników.

w Bielsku Białej. Dość duża różnica w cenie (w przypadku Opla aż 8500 zł) przemawia za wyborem tańszej, benzynowej jednostki. Fiat oprócz dwóch, wspomnianych wcześniej ma w swej ofercie jeszcze silnik 1,4 l 16V/95 KM.

W Oplu można wybrać mocniejsze 1,6 l/ 105 KM, 1,8 l/ 125 KM oraz flagową wersję OPC 1,6 l Turbo/ 160 KM.

Zarówno w Idei jak i Merivie testowe zużycie paliwa nie odbiegało wiele od danych podawanych przez producenta. Włoski minivan spalał w mieście 8,0 l/100km, Meriva nieco ponad 8,5 l/100km.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wzornictwo deski rozdzielczej do złudzenia przypomina kokpity większych modeli Opla.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wzornictwo deski rozdzielczej do złudzenia przypomina kokpity większych modeli Opla.

 

Wrażenia z jazdy

 

Trzy lata po rynkowej premierze Meriva przeszła Face lifting. Auto wzbogacono o kilka elementów wyposażenia, które dotąd były dostępne jedynie za dopłatą. Zmieniono także zegary i poprawiono materiały wykończeniowe. Teraz w Oplowskim minivanie jest bardziej przytulnie i komfortowo. Prowadzenie samochodu nie sprawia problemów. Za kierownicą siedzi się dość wysoko, dzięki czemu łatwiej jest obserwować drogę. Nie można powiedzieć złego słowa o silniku, który spisuje się bardzo dobrze. Co prawda w sprincie od 0 do 100 km/h wypada

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Niezbyt duży bagażnik, rekompensuje wielofunkcyjna kanapa, którą można przesuwać, podzielić i niezależnie rozkładać.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Niezbyt duży bagażnik, rekompensuje wielofunkcyjna kanapa, którą można przesuwać, podzielić i niezależnie rozkładać.

odrobinę gorzej od rywala, ale zarówno elastyczność jak i kultura pracy motoru to bardzo duże plusy niemieckiej konstrukcji. Nie da się tego powiedzieć o silniku Fiata. Pod maską Idei jest dosyć głośno, a dynamikę można zachować jedynie częstymi ruchami dzwignią zmiany biegów. Podstawowa wersja Fiata nie posiada także systemu ESP, który przydał by się również rywalowi. W Idei na pochwałę zasługuje szerokość wnętrza. Jest tam wygodniej niż w Merivie, szczególnie w drugim rzędzie dostrzega się wyraźną dysproporcję. Dodatkowym atutem Fiata jest przesuwana kanapa, której poszczególne fotele możemy niezależnie

Fot. Bartłomiej Bałdyga: W każdej Merivie znajduje się system FlexSpace, łatwy i praktyczny sposób na powiększenie bagażnika.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W każdej Merivie znajduje się system FlexSpace, łatwy i praktyczny sposób na powiększenie bagażnika.

składać. Gdyby komuś zachciało się zrobić przerwę na posiłek, można także złożyć dwa przednie fotele i użyć je jako stoliczki.

 

Podsumowanie

 

Zastosowanie 77-konnego silnika do Fiata Idei było dość ryzykownym posunięciem. Przeznaczony dla mniej zamożnych klientów motor spisuje się dość słabo, ale dzięki temu auto jest tańsze od swego niemieckiego konkurenta. Opel zużywa nieco więcej paliwa, jest przy tym szybszy i wyraźnie cichszy. Oba auta nie kosztują więcej niż porównywalne rozmiarami kompakty, a jeśli ktoś poszukuje dynamiki, z pewnością wybierze Merivę. Przestrzeń we wnętrzu i ciekawa stylistyka to domena Fiata. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Fiat Idea

Opel Meriva

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Fiat Idea 1.4 8V

Opel Meriva 1.4 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1368

1364

Moc maksymalna (KM/obr/min)

77/6000

90/5600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,5

13,8

Prędkość maksymalna (km/h)

163

168

Droga hamowania od 100 km/h (m)

43

41

Pojemność bagażnika (dm3
)

320/1420

350/1410

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

47

53

Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km)

5,2/7,9

5,3/8,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

393/169,8/166

405,2/169,4/162,4

Rozstaw osi (cm)

250

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł)

44 900

48 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Fiat Idea Fresh

Opel Meriva Essentia

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

4500

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

-

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

-/-

-/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

-/-

-/-

Klimatyzacja

4500

-

Radioodtwarzacz CD

1800

-

 S - standard

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty