Fiat Marea (1996 – 2002)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Fiat: Fiat Marea sedan nie przyjął się na rynku, być może z powodu nieatrakcyjnego nadwozia.
Fot. Fiat: Fiat Marea sedan nie przyjął się na rynku, być może z powodu nieatrakcyjnego nadwozia.
Fiat Marea powstał na płycie podłogowej Fiata Bravo/Brava. Ale to nie pomogło w odniesieniu sukcesu rynkowego.

Fiat Marea powstał na płycie podłogowej modelu, który był jednym z większych przebojów koncernu - Fiata Bravo/Brava. Ale to nie pomogło w odniesieniu sukcesu rynkowego.   

Fot. Fiat: Fiat Marea sedan nie przyjął się na rynku, być może z powodu nieatrakcyjnego nadwozia.
Fot. Fiat: Fiat Marea sedan nie przyjął się na rynku, być może z powodu nieatrakcyjnego nadwozia.

 

Nadwozie  

 

Fiat Marea występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi, nazwanego przez Włochów „Weekend”. Sedan nie przyjął się na rynku, być może z powodu nieatrakcyjnego nadwozia. Natomiast kombi lepiej zniosło upływ czasu i nawet po blisko dziewięciu latach nie wygląda staro.

 

Wnętrze auta jest dość obszerne, również dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Tablicę przyrządów zaprojektowano estetycznie. W przeciwieństwie do sedana, którego bagażnik ma pojemność 430 l, kombi z 500 l ładowności jest w czołówce segmentu. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy w

Fot. Wojciech Kołatek: Większym powodzeniem cieszyła się wersja kombi. Dość przestronne wnętrze, spory bagażnik i niewygórowana cena zakupu to główne
Fot. Wojciech Kołatek: Większym powodzeniem cieszyła się wersja kombi. Dość przestronne wnętrze, spory bagażnik i niewygórowana cena zakupu to główne zalety Marei Weekend.

kombi można powiększyć objętość bagażnika do 1550 l. Marea Weekend ma rozwiązanie, którego Fiat nie powtórzył w żadnym ze swoich następnych modeli. Chodzi o odchylany na zawiasach tylny zderzak. Rozwiązanie to ułatwia załadunek auta i umożliwia transport płaskich, długich przedmiotów nawet przy zamkniętej tylnej klapie.

           

Silniki  

 

U nas najbardziej popularną jednostką napędową jest silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 103 KM. Jest wystarczająco dynamiczny, choć przy pełnym obciążeniu samochodu odczuwa się brak mocy przy przyspieszaniu. Drugi, bardzo popularny silniki, to diesel o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM (w różnych rocznikach są drobne różnice w mocy: 101 lub 110 KM). Na rynkach europejskich Marea była oferowana z kilkoma innymi silnikami, m.in. benzynowymi: 1,4 l/80 KM, 1,8 l/113 KM, 2,0 l/147 KM oraz dieslami: 1,9 l/75 KM i 2,4 l/124 KM. Po roku 2001 prawie wszystkie silniki

Fot. Wojciech Kołatek: Godne polecenia są egzemplarze napędzane silnikiem wysokoprężnym, gdyż są oszczędne. Wbrew opinii, marea jest dobrze zabezpieczonma
Fot. Wojciech Kołatek: Godne polecenia są egzemplarze napędzane silnikiem wysokoprężnym, gdyż są oszczędne. Wbrew opinii, marea jest dobrze zabezpieczonma antykorozyjnie.

zachowując swą pojemność skokową otrzymały większą moc.  

 

Eksploatacja

 

Fiat Marea, szczególnie w wersji Weekend, jest autem wygodnym i funkcjonalnym. Nadwozie jest odporne na korozję, a jeżeli ona występuje, to raczej z powodu jakichś prac blacharskich. Zawieszenie auta dobrze tłumi nierówności polskich dróg. Przyzwyczaić się trzeba tylko do sporych przechyłów na zakrętach i podsterowności.

 

Marea eksploatowana prawidłowo jest autem nie sprawiającym kłopotu. Drażnić mogą drobne niedoróbki, jak np. precyzja spasowania blach, łuszczenie się tworzywa pokrywającego klamki l

Fot. Wojciech Kołatek: Jakość plastików jest dość przeciętna.
Fot. Wojciech Kołatek: Jakość plastików jest dość przeciętna.

ub relingi, awarie zamka bagażnika, przyciski elektryczne. W opinii użytkowników mankamentami modelu jest zbyt słaby układ hamulcowy, elementy zawieszenia i przeniesienia napędu. Częściej, niż zaleca producent, wymaga wymiany rozrząd, wahacze, łączniki stabilizatorów, amortyzatory.

 

W latach 1996 – 2003 w sieci dilerskiej Fiat Auto Poland sprzedano ok. 8700 Fiatów Marea w wersji sedan i kombi. Oferowane były w trzech poziomach wyposażenia (SX, ELX i HLX) i trzema rodzajami silników – benzynowe 1,6 l i 2,0 l oraz turbodiesel 1,9 l. Największy sukces odniósł importer w 1997 r. sprzedając 3700 aut tego modelu.

 

Wady:

- słabe tworzywa wykończeniowe,

- delikatne zawieszenie.  

 

Zalety:

- dobre zabezpieczenie antykorozyjne,

- funkcjonalne nadwozie,

- ekonomiczne silniki diesla.

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

 

1996 – prezentacja modelu (lipiec),

1998 – modernizacja nadwozia, drobne zmiany stylistyczne,

1999 – pojawiają się silniki diesla JTD 1.9 i 2.4 w technice common rail,

2000 – kolejne rozszerzenie gamy silników,

2002 – zakończenie produkcji modelu.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

 

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

 

1.6

sedan

-

11,2-14,7

13,9-20,9

13,9-21,5

17,0-19,3

14,5-25,9

-

Weekend

-

10,9-13,5

14,9-21,0

12,9-22,0

18,9-25,0

17,8-26,5

-

 

1.8

sedan

-

11,9-13,0

-

18,4

22,7

-

-

Weekend

7,9

12,9

13,5-14,8

17,7-19,9

-

-

-

 

2.0

sedan

-

14,0-15,9

-

-

20,0

31,5

-

Weekend

-

-

15,8-19,0

-

17,4-26,5

-

-

1.9

diesel

sedan

12,0-13,4

14,9-16,4

18,9-21,0

19,0

15,9-22,9

23,3-29,0

-

Weekend

12,0-13,9

16,5

15,8-18,5

14,7-19,7

17,9-26,5

20,9

-

*  na podstawie ofert internetowych

 

Wybrane dane techniczne *

 

Silnik

1.6 16V

1.8 16V

2.0 20V

1.9

2.4

 

benzyna

benzyna

benzyna

diesel

diesel

Pojemność skokowa (cm³)

1581

1747

1998

1910

2387

Moc (KM/obr./min.)

103/5750

113/5800

150/6500

110/4000

131/4000

Maksymalny moment obr.

(Nm/obr./min.)

145/4000

154/4400

181/3750

200/1500

304/2000

Prędkość maksymalna (km/h)

187

195

208

188

197

Przyspieszenie sedan/kombi

0-100 km (s)

10,7/11,1

10,0/10,6

8,6/9,2

10,8/11,2

10,0/10,3

Zużycie paliwa: trasa/miasto

(l/100 km)

6,3/11,2

6,6/11,6

7,6/13,7

4,5/7,0

5,3/9,0

Obj. bagażnika sedan/kombi (dm³)

430/500

Sedan/kombi:

długość/szerokość/wysokość (cm)

439/174/142

448/174/150

* - na podstawie danych producenta z 2001 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty