Największe atuty tego auta to niska cena, stosunkowo obszerne wnętrze oraz solidne wykonanie.
Palio Weekend to tanie auto, które od niedawna jest produkowane, ale cieszy się dużym uznaniem na rynku aut używanych . Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Na początku produkcji wykorzystywano tylko fiatowskie silniki o poj. 1,4 i mocy 71 KM. Potem zastąpiły je 73-konne o poj. 1,2 i 103-konne o poj. 1,6. Rzadziej stosowane są diesle o poj. 1,7 l.
Na giełdach najczęściej spotykane są najstarsze roczniki, pięcio- i czteroletnie. Nowsze są sporadycznie w sprzedaży.
- Palio Weekend spodobał się od razu całej naszej rodzinie - wspomina Edward Milewski z Gdańska, właściciel palio sprzedawanego na giełdzie w Pruszczu. Kiedy zdecydowałem się na zakup tego właśnie modelu, musiałem zapisać się w kolejkę i czekać prawie pół roku. Auto eksploatowałem we własnej firmie przez 5 lat i w tym czasie zrobiłem nim 89 tys. km. Już po gwarancji nie jeździłem na przeglądy. Uznałem, że to zbyt duży i niepotrzebny wydatek. Nie będę przecież trzymał tego samochodu przez 20 lat. Do wnętrza, niewielkiego w sumie pojazdu, mieściło się wiele towaru, bo samochód jest nadzwyczaj pakowny. Spisywał się bez zarzutu, nawet nadmiernie obciążony i do tej pory nie zauważyłem żadnych usterek. Wcześniej jeździłem różnymi samochodami i mając porównanie, uważam że Palio jest dobrym i tanim pojazdem. Chyba najlepszym za oferowaną cenę. Kupiłem go w gdańskim salonie Fiata za 36 tys. zł. Po pięciu latach liczę na otrzymanie 17 tys. zł. Chociaż za pierwszym razem nawet Fiata niełatwo sprzedać. Spadek ceny w czasie 5 lat jeżdżenia, wyniesie nieco ponad 50 procent pierwotnej wartości. Świadczy to, że auto się starzeje niezbyt szybko. Po sprzedaniu palio chyba kupię trochę większy samochód, najlepszy byłby jeden z modeli japońskich koncernów. Jestem przekonany, że włoski model dobrze przyjmie się na rynku używanych aut. Wszystko zależy, czy będzie tak bezawaryjny, jak w pierwszych pięciu latach.
Zdaniem mechanika
Stanisław Kowalczyk, kierownik serwisu PTHM Auto Plus w Gdańsku
- Fiat Palio Weekend to nowoczesna konstrukcja, dlatego poważniejszych napraw nie polecam amatorom. Tu potrzebny jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny. W pięcioletnich autach montowano silniki starszej generacji. Późniejsze są już bardziej trwałe i jeśli przestrzega się terminów wymiany oleju, nic nie powinno się w nich psuć. Skrzynie biegów wytrzymują duże przeciążenia. Zdarzają się czasem usterki alternatorów w starszych modelach. Ocynkowane blachy nadwozia sprawiają, że w pięcioletnich Palio nie ma żadnych śladów rdzy, chyba że dokonywano napraw powypadkowych w podrzędnym warsztacie. Dynamicznej jazdy po dziurawych drogach nie wytrzymują wahacze i tu mogą zdarzyć się usterki wymagające interwencji mechanika. Natomiast układ kierowniczy dobrze znosi nasze drogi. Podobnie jest z łożyskami układu jezdnego. W Palio wyprodukowanym w 1998 r. nie powinno jeszcze nic się psuć.
Ceny części (w zł)
Reflektor | 460 zł |
Zderzak przedni | 200 zł |
Pasek rozrządu | 101 zł |
Filtr oleju | 14 zł |
Filtr powietrza | 42 zł |
Klocki ham. komplet | 183 zł |
Tarcza hamulca | 76 zł |
Łożysko piasta przed. koła | 160 zł |
Amortyzator przód | 325 zł |
Końcówka drążka kier. | 199 zł |
Zalety i wady
- Niska cena
- Dobre resorowanie
- Przestronne, wygodne wnętrze
- Pojemny bagażnik
- Ubogie wyposażenie
- Mała moc silnika
Zawieszenie nie wytrzymuje dziurawych dróg
Dane techniczne Fiat Palio Weekend 1,4 71 KM, 98 r.
Wymiary (mm) | 4130 x 1614 x 1475 |
Rozstaw osi (mm) | 2360 |
Rozstaw kół (mm) | 1390 przód, 1380 tył |
Masa własna (kg) | 1060 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 460 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność (cm sześc.) | 1372 |
Moc (KM) | 71 |
Stopień sprężenia | 9,35 |
Skrzynie biegów | pięciobiegowe |
Zawieszenie przód | kolumnowe McPherson |
Zawieszenie tył | wahacz podłużny ze sprężyną śrubową |
Układ kierowniczy | brak wspomagania w seryjnym wyposażeniu |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/godz) | 160 |
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l) | 6,2 |
Zużycie paliwa w cyklu miejskim (l) | 10,4 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?