Ten drugi jest funkcjonalnym i niedrogim w eksploatacji kombi.
W połowie lat dziewięćdziesiątych Fiat wymyślił „światowy samochód” – uniwersalny model produkowany w kilku krajach równolegle. Jedną z wersji modelu jest Palio Weekend, o najzgrabniejszej chyba sylwetce z całej rodziny. Na naszym rynku pojawił się w 1997 r. (początek produkcji w Polsce).
Wnętrze
Wnętrze auta jest identyczne jak w sprzedawanej wcześniej Sienie. Wygodnie podróżują w nim cztery osoby. Dla piątego pasażera, na tylnej kanapie, pozostaje mało miejsca (auto jest wąskie). Przednie fotele są wygodne, siedzi się na nich wysoko, ale mają słabe trzymanie boczne. Oryginalnie reguluje się fotel kierowcy – przesuwa się równolegle do podłogi, a przy krańcowych ogranicznikach pochyla się on pod kątem.
W jednym poziomie regulowana jest kolumna kierownicy. Zegary w kokpicie są czytelne, większość przełączników umieszczono w środkowej konsoli. Zastosowane plastiki mają średnią
jakość, ale nie trzeszczą. Schowek przed pasażerem zamykany jest na klucz, a po otwarciu w pokrywie znajdziemy wytłoczone miejsca na dwie puszki z napojami.
Atutem Palio Weekend jest duża powierzchnia załadunku. W wersji podstawowej bagażnik ma 460 l. Po złożeniu oparcia kanapy uzyskuje się 890 l, jeżeli zaś zapakujemy auto „po dach”, będzie to aż 1540 l. Takie możliwości uzyskano m.in. dzięki umieszczeniu koła zapasowego po podłogą bagażnika.
Silniki
W Polsce Palio było dostępne z czterema rodzajami silników benzynowych. Najsłabszym i najstarszym konstrukcyjnie jest silnik o pojemności 1372 cm³ i mocy 71 KM z jednopunktowym wtryskiem paliwa oraz przeciętnymi osiągami i sporym zużyciem paliwa (stosowany jeszcze w Tipo i Uno).
Dość popularne są dwa silniki o pojemności 1242 cm³ – 8-zaworowy z mocą 75 KM i 16-zaworowy o mocy 80 KM. Mają one dobrą kulturę pracy, niskie zużycie paliwa i są bezawaryjne. Najmocniejsza jednostka to 1.6 16V z mocą 106 KM. Samochód z tym silnikiem jest bardzo dynamiczny, ale nieproporcjonalnie dużo zużywa paliwa. Kupując Palio z tym silnikiem, warto zwrócić uwagę na układ rozrządu, a zwłaszcza pasek. Powinien być regularnie serwisowany i wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta.
Na innych rynkach Fiat oferował także diesla, u nas prawdopodobnie nie chciał go sprzedawać z powodów cenowych.
Eksploatacja
Fiat Palio Weekend, produkowany od 1997 r w Polsce (najpierw w Bielsku, a później w Tychach), sprzedawany był w dwóch wersjach wyposażenia – uboższej EL i bogatszej HL. Sporo elementów było zawartych w wyposażeniu dodatkowym. Tak więc na rynku są samochody z bardzo zróżnicowaną kompletacją, np. bez centralnego zamka czy dzielonej kanapy. Wyposażenie modelu poprawiło się od 2002 r. po face liftingu. Słabym punktem modelu jest układ hamulcowy, który jest średniej jakości jeżeli chodzi o drogę hamowania. Wzmocnione hamulce sprzedawane były tylko w bogatej wersji z silnikiem 1,6 l.
Palio Weekend ma prostą konstrukcję i nie sprawia kłopotów mechanikom. Do typowych usterek zgłaszanych przez użytkowników należy zużycie przednich wahaczy (tuleje), wybicie gum drążka stabilizatora, kłopoty z amortyzatorami, pękanie obudowy alternatora, awarie układu grzewczo-wentylacyjnego.
W ofercie aut używanych jest duży wybór Palio Weekend. Warto wybierać modele wytwarzane od 1998 r., gdyż te z pierwszych miesięcy produkcji miały najwięcej awarii jakościowych. Sporo aut ma zamontowaną instalację gazową.
Wady:
- wąskie wnętrze,
- brak w ofercie diesla,
- mało komfortowe zawieszenie.
Zalety:
- duża ładowność,
- przystępna cena zakupu,
- dostępność części.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1996 – debiut na rynku brazylijskim
1997 – początek produkcji i sprzedaży Palio Weekend w Polsce,
1998 – wycofanie z oferty silnika 1,4 l,
2002 – face lifting modelu, bogatsza oferta wyposażeniowa.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
1.2 | - | - | 8,4 -13,8 | 9,0 - 15,8 | 9,5 - 16,6 | 10,2 - 19,3 | 20,0 - 22,2 |
1.4 | 7,9 - 8,9 | 8,9 - 13,0 | - | - | - | - | - |
1.6 | 7,5 - 9,2 | 8,9 - 11,5 | 9,9 - 12,8 | 12,0 - 13,5 | 1,5 – 15,5 | - | - |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Dane techniczne wybranych silników*
Silnik | 1.2 16V | 1.6 |
Pojemność skokowa (cm³) | 1242 | 1581 |
Moc (KM/obr./min.) | 80/5500 | 106/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 118/4000 | 151/4500 |
Prędkość maks. (km/h) | 153 | 168 |
Przyspieszenie 0 - 100 km (s) | 13,0 | 10,3 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 5,5/9,0 | 6,4/11,5 |
Opony | 165/70 R13, 175/70 R13 | |
Zbiornik paliwa (l) | 51 | |
Objętość bagażnika (dm³) | 460 | |
Rozstaw osi (cm) | 242,5 | |
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 138,8/138,5 | |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 413/163/147 | |
Masa własna (kg) | 1075 | 1120 |
Masa całkowita (kg) | 1475 | 1520 |
* dane producenta
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?