Fiat Siena

(LM)
Jednym z największych atutów tego modelu jest olbrzymi bagażnik.

Czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan montowany w zakładach Fiata Auto Poland w Bielsku-Białej, zadebiutował na rynku w 1997 roku. Siena była drugim modelem z rodziny "World Car" - samochodu światowego, bazującego na fiacie palio produkowanym w Brazylii.

Fiat Siena

W bieżącym roku siena została zastąpiona przez nowy model o nazwie albea. Mierzące 4186 mm auto jest dłuższe od poprzednika o 86 mm, z czego aż 79 mm przypadło na zwiększenie rozstawu osi. Na tych dodatkowych kilku centymetrach zyskali głównie podróżujący z tyłu, gdzie miejsca jest teraz naprawdę dużo.
Wnętrze sieny wykonano z plastików przeciętnej jakości, ponadto rażą niewielkie szpary na łączeniach elementów z tworzyw sztucznych. Słabą stroną auta są również mało wygodne siedzenia. Tylna kanapa jest za wąska, przednie fotele mało sprężyste, nie ma też bocznego oparcia, którego brak dokucza zwłaszcza na ciasnych zakrętach.
Niewątpliwym atutem włoskiego sedana jest natomiast wielki bagażnik, którego pojemność wynosi 500 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 850 litrów.
Do napędu sieny początkowo wykorzystywano dwa silniki: 1.4 i 1.6 16V. Pierwsza jednostka dysponująca mocą 71 KM pozwala rozpędzić samochód do ok. 165 km/h, i przyspieszyć do setki w 13 sekund, średnie zużycie paliwa nie przekracza 7,5 l/100 km. Nieco więcej (ok. 8 l/100 km) pali motor 1.6 (101 KM), ale też zapewnia pojazdowi lepsze osiągi - przyspieszenie 0-100 km/h w 10,2 s i prędkość maksymalną 186 km/h. Później jednostkę 1.4 zastąpiono bardziej dynamicznym, a zarazem oszczędniejszym, silnikiem 1.2 o mocy 75 KM.
Okresy pomiędzy przeglądami producent określił w przypadku sieny na 20 tys. kilometrów lub 18 miesięcy. Po przejechaniu 120 tys. kilometrów należy wymienić pasek rozrządu, serwisy zalecają jednak wykonanie tej czynności nieco wcześniej - nawet po 80 tys. km.
Włoskie auto nie sprawia właścicielom zbyt wielu problemów. Zawieszenie wykazuje się przyzwoitą trwałością, hamulce są skuteczne, a silniki niezawodne. Jedyną charakterystyczną awarią, pojawiająca się w autach z jednostkami 1.4 i 1.6, są pękające (zazwyczaj na skutek wilgoci) obudowy alternatora - mankament znany również z fiatów punto pierwszej generacji.
O sienie mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO Fiata w Czeladzi:
— Dzięki olbrzymiemu bagażnikowi i obszernemu wnętrzu siena doskonale sprawdza się w roli samochodu rodzinnego. Nie bez znaczenia są też korzystne ceny używanych egzemplarzy. Auto z 1997 roku z dobrym wyposażeniem można kupić już za 16-17 tys. złotych. Zakup pojazdu z roku 2001 z dynamicznym i oszczędnym silnikiem 1.2 wiąże się z wydatkiem rzędu 22-24 tys. złotych.
Ceny części w ASO:

  • klocki hamulcowe - 183 zł
  • tarcza hamulcowa - 76 zł
  • amortyzator przedni - 326 zł
  • amortyzator tylny - 219 zł
  • wahacz przedni - 394 zł
  • tłumik końcowy - 600 zł
  • reflektor przedni - 479 zł
  • zderzak przedni - 200 zł
  • szyba czołowa - 357 zł

    Zalety
    - obszerne wnętrze
    - duży bagażnik
    - mało awaryjne silniki
    - atrakcyjne ceny
    - komfortowe zawieszenie
    Wady
    - niezbyt wygodne siedzenia
    - pękające obudowy alternatorów
    - dość niska jakość wykończenia wnętrza
  • emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty