Fiat Stilo 1.8 Dynamic

Samochody / Testy

Autor: Witold Blady

Liczba odwiedzin: 15751

Choć Fiat Stilo jest sprzedawany na polskim rynku od ponad dwóch miesięcy, na ulicach nie widać zbyt wielu tych aut.

Głównym powodem takiego stanu rzeczy była wysoka cena samochodu, Stilo było droższe od konkurentów. Było, bo Fiat zdecydował się na wprowadzenie tańszych, nieco uboższych odmian wyposażenia. W redakcyjnym teście Fiat Stilo 1.8 16V w wersji Dynamic.

Wprowadzenie auta na rynek poprzedziła nietypowa kampania reklamowa. Tablice reklamujące Stilo można było spotkać m. in. na dworcach, drzwiach hipermarketów, w kinach czy na lodowiskach. Wielu posiadaczy telefonów komórkowych otrzymało SMS-y z informacją o drzwiach otwartych. Niestety, akcja nie spowodowała tak dużego zainteresowania nowym Fiatem, jakiego spodziewał się producent, głównie ze względu na cenę. Wprawdzie Stilo w wersji Active jest znacznie lepiej wyposażone od innych kompaktów, ale żeby było droższe od VW Golfa czy Toyoty Corolli to już chyba przesada. Późno, bo późno, ale w końcu szefowie Fiata doszli do wniosku, że cenę trzeba obniżyć. W ofercie pojawił się model o nazwie Actual, z dwiema poduszkami gazowymi i bez radioodtwarzacza. Stilo 1.2 w tej konfiguracji kosztuje 45 600 zł.

Stilo z silnikiem 1.8 dostępne jest w jednej tylko odmianie wyposażenie – Dynamic. Lista standardowego wyposażenia jest w tym modelu imponująca. Bez dopłat otrzymamy m. in. sześć poduszek gazowych, komputer pokładowy, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, radio z sześcioma głośnikami, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, regulowane elektrycznie lusterka boczne, centralne ryglowanie zamków, a także układy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - ABS, ASR i ESP. Zabrakło na tej liście np. aluminiowych felg czy skórzanej kierownicy. Oba te dodatki możemy otrzymać za dopłatą, podobnie jak skórzaną tapicerkę, system nawigacji czy ksenonowe reflektory.

Stilo ma dość miękkie zawieszenie, co naszym zdaniem pasuje do słabszych odmian silnikowych. 133-konny kompakt powinien być nieco sztywniejszy, auto dość mocno przechyla się na zakrętach. Jednak seryjnie montowane systemy ASR i ESP nie pozwalają na żadne niespodzianki, utrzymując auto na torze jazdy. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 10,3 sekundy, to nieznacznie lepszy wynik niż w przypadku modelu z silnikiem o mocy 103 KM. Stilo 1.8 ma dość duży apetyt na paliwo, podczas testu nie udało nam się uzyskać wyniku poniżej 10 l/100 km.

Wnętrze
Gdy wsiadamy do Fiata Stilo trudno się zorientować, że mamy do czynienia z autem rodem z Włoch. Stylistyka deski rozdzielczej i tworzywa sztuczne niezłej jakości przypominają bardziej samochody niemieckie. Nic w tym dziwnego, nieco wcześniej podobnie zrobił Peugeot w modelu 307. Bez zarzutu jest także ergonomia - wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, na konsoli środkowej wzorowy porządek - u góry radio, niżej pokrętła nawiewu i ogrzewania, jeszcze niżej mały schowek, na samej górze zaś wloty powietrza.

Nadwozie
Stilo dostępny jest w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Jak łatwo się domyślić, ta pierwsza odmiana jest adresowana do młodych kierowców, druga zaś do rodzin. Trzydrzwiowe Stilo jest stylizowane znacznie agresywniej, tylna ściana jest bardziej pochylona, co dodaje autu uroku, ale kosztem objętości bagażnika. Pięciodrzwiowe Stilo mieści o 65 litrów bagażu więcej, znacznie łatwiej wsiada się w nim na tylne siedzenie. Nadwozie przypomina nieco auta typu kombi.

Silnik
1,8-litrowy, 133-konny silnik benzynowy jest znany z innych modeli - Fiata Barchetty, Punto HGT czy Lancii Lybra. Podobnie jak dwa mniejsze silniki - 1.2 i 1.6 ma cztery cylindry i szesnaście zaworów. Maksymalny moment obrotowy uzyskuje jednak przy nieco niższych obrotach (3500 w porównaniu z 4000 w przypadku silników 1.2 i 1.6). Przyspieszenie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu trwa około 11 sekund, od 80 do 120 km/h na "piątce" zajmuje nieco dłużej, bo 15,5 sekundy. Kto ma ochotę na więcej musi wybrać mocniejszego z dwóch dostępnych dla Stilo diesli (115 KM) lub flagową jednostkę benzynową - o pięciu cylindrach i mocy 170 KM.

Podsumowanie
Obniżka cen i wprowadzenie modelu o nieco uboższym wyposażeniu powinno ożywić nieco sprzedaż najnowszego auta Fiata. Niestety, modele Actual nie są dostępne od ręki. Trzeba na nie czekać przynajmniej sześć tygodni. Część mniej cierpliwych klientów może więc zdecydować się na któregoś z konkurentów. I pozostanie po staremu – Stilo nadal będzie rzadkim gościem na naszych drogach.

Fiat Stilo 1.8 a konkurencja

Model Fiat Stilo Opel Astra Seat Leon
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 16 16 20
Pojemność skokowa (cm3 ) 1747 1796 1781
Moc maks. (KM) 133 125 125
Maks. moment obrotowy (Nm) 162 170 170
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,1 10,8 11,2
Objętość bagażnika (dm3 ) 370 370 340
Długość (mm) 4253 4110 4185
Szerokość (mm) 1756 1710 1740
Wysokość (mm) 1525 1420 1460
Rozstaw osi (mm) 2600 2605 2515
Masa własna (kg) 1295 1140 1220
Ładowność (kg) 505 520 510
Prędkość maksymalna (km/h) 200 205 200
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 10,3 9,5 10,3
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 11,5 11 11,8
Poza miastem 6,2 6,1 6,4
Średnie 9,8 7,9 8,4

M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe

Wyposażenie

Model Stilo Dynamic Astra Elegance Leon Signo
Cena (zł) 63 500 66 000 57 490
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S O
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/O S/S S/S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S S S
Klimatyzacja O S O
Aluminiowe felgi O S O

S - standard, O - opcja

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!