Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Fiat wprowadzając na rynek odmianę kombi swojego najnowszego auta - Stilo - określił go Multi Wagon. Ma to symbolizować szerokie zastosowanie auta z nadwoziem kombi.

Fiat wprowadzając na rynek odmianę kombi swojego najnowszego auta - Stilo - zrezygnował ze stosowanego wcześniej oznaczenia SW (station wagon), zastępując je nowym określeniem - Multi Wagon. Ma to symbolizować szerokie zastosowanie auta z nadwoziem kombi.

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Stlio MW jest wyraźnie cięższe od hatchbacka, stąd mniejszy wybór silników - zrezygnowano z jednostki 1.2 o mocy 80 KM. Nic w tym dziwnego, z dużym przecież kombi mogłaby sobie nie radzić. Bazowy model jest napędzany 1,6-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 103 KM, do wyboru są także jednostki 1.8 (131 KM) i dwa silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem - o mocy 80 lub 115 KM.
Stilo Multi Wagon z silnikiem 1.9 JTD 115 KM dostępne jest w dwóch odmianach wyposażenia - Active i Dynamic. Lista standardowego wyposażenia jest w obu wersjach dość długa, obejmuje klimatyzację (w wersji Dynamic automatyczną), elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem CD, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki gazowe i system ABS. W testowym modelu znalazły się także ksenonowe reflektory, aluminiowe felgi o średnicy 17 cali i system nawigacji satelitarnej.
Stilo ma dość komfortowe zawieszenie, dzięki czemu dobrze radzi sobie z nierównościami naszych dróg. Niestety, nie w wersji z 17-calowymi kołami. Wyglądają one znakomicie, jednak są narażone na uszkodzenie znacznie bardziej niż 15- czy 16-calowe felgi i opony. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. A wszystko przy niezbyt wysokim zużyciu paliwa.
Wnętrze
Gdy wsiadamy do Fiata Stilo trudno się zorientować, że mamy do czynienia z autem rodem z Włoch. Stylistyka deski rozdzielczej i tworzywa sztuczne (nareszcie niezłej jakości) przypominają bardziej samochody niemieckie. Nic w tym dziwnego, nieco wcześniej podobnie zrobił Peugeot w modelu 307. Bez zarzutu jest także ergonomia - wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, na konsoli środkowej wzorowy porządek - u góry radio, niżej pokrętła nawiewu i ogrzewania, jeszcze niżej mały schowek, na samej górze zaś wloty powietrza.
Nadwozie
Stilo był do niedawna dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Kombi jest nowością, jak łatwo się domyślić, jest to auto pomyślane przede wszystkim dla rodzin. Spory jest bagażnik Stilo MW - 510 l to jeden z lepszych wyników w segmencie C. W razie potrzeby można go powiększyć do prawie 1,5 m sześc. Linia okien jest poprowadzona niemal poziomo, inaczej niż w aucie z nadwoziem trzydrzwiowym. Auto wygląda więc spokojnie, na szczęście dynamiki dodają mu ostre krawędzie.
Silnik
W testowym modelu pod maską był mocniejszy z silników Diesla. 115 KM i 1,9 l pojemności wystarczą nie tylko do sprawnej jazdy, Stilo JTD nie będzie zawalidrogą nawet na lewym pasie autostrady. Bez większego trudu można podróżować z prędkością 160-180 km/h. Trzeba się jednak liczyć z nieco większym hałasem opływającym nadwozie i wyższym zużyciem paliwa. Dynamiczna jazda powoduje, że spalanie rośnie do ponad 8 l oleju napędowego na 100 km. Nieco spokojniejsze operowanie pedałem gazu od razu owocuje spadkiem spalania do ok. 6,5 l/100 km. Kultura pracy silnika jest niezła, choć przy gwałtownym przyspieszaniu z rury wydechowej wylatuje chmura czarnego dymu. Taki urok diesla.
Podsumowanie
Wprowadzając model Multi Wagon Fiat nie popełnił tego samego błędu co w przypadku Stilo. Od początku w ofercie znalazły się tańsze odmiany wyposażeniowe, lepiej pasujące do polskiego rynku. Bardziej wymagający mogą wybrać odmiany Dynamic, bogato wyposażone, muszą jednak liczyć się z wyższą ceną.
Fiat Stilo MW a konkurencja

ModelFiat StiloVolkswagen GolfFord Focus
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów888
Pojemność skokowa (cm sześc.)191018961753
Moc maks. (KM)115130115
Maks. moment obrotowy (Nm)255310250
Napędprzedniprzedniprzedni
Skrzynia biegówM/5M/6M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,510,810,9
Objętość bagażnika (dm sześc.)510460520
Długość (mm)451543954450
Szerokość (mm)175617351700
Wysokość (mm)157014801480
Rozstaw osi (mm)260025102615
Masa własna (kg)141013551235
Ładowność (kg)510565525
Prędkość maksymalna (km/h)190205196
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)11,29,610,8
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto7,57,17,2
Poza miastem4,44,54,4
Średnie5,65,45,4

M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie

ModelStilo ActiveGolf BasisFocus Ghia
Cena (zł)67 80069 04075 450
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneOOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/OS/OS/O
Centralne ryglowanie zamkówSOS
RadioSOO
KlimatyzacjaSOS
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Między przednimi fotelami umieszczono wlot powietrza dla pasażerów tylnej kanapy. W segmencie C to rzadkość.

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Tylną klapę można otworzyć na dwa sposoby - w całości lub samą szybę. Na zatłoczonym parkingu to bardzo przydatne.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty