Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD

Ryszard Polit
Fot. R. Polit:  Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.
Fot. R. Polit: Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.
W klasie aut kompaktowych Fiat Stilo nie bije rekordów powodzenia. W wersji kombi jest to auto godne zastanowienia.

W klasie aut kompaktowych Fiat Stilo nie bije rekordów powodzenia. W wersji kombi jest to jednak auto godne zastanowienia.

 

Fot. R. Polit:  Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.
Fot. R. Polit: Fiat Stilo Multi Wagon to spory samochód o długości 4,5 m z przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem.

Stilo Multi Wagon wygląda jak solidny, niemiecki samochód. W braku stylistycznej finezji upatruje się niepowodzenie tego modelu na europejskim rynku. Jednak niektóre rozwiązania są bardzo pomysłowe, chociaż oferowane za dopłatą. Jeździliśmy Stilo napędzanym wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 115 KM.

 

Cechy szczególne

 

Najbardziej interesującym rozwiązaniem w Stilo Multi Wagon jest przesuwana wzdłuż nadwozia tylna kanapa. Istnieje także możliwość pochylania oparcia w kilku położeniach. W dłuższej podróży pasażerowie siedzący z tyłu mogą przesunąć do przodu indywidualne fotele i pochylić ich oparcie do tyłu. To udogodnienie oferowane jest niestety w droższej wersji wyposażenia,

Fot. R. Polit: Wysokoprężny silnik 1,9 JTD/115 KM zapewnia pojazdowi dość dobrą dynamikę, jednak jest nieco za głośny. Pod tym względem francuskie silniki
Fot. R. Polit: Wysokoprężny silnik 1,9 JTD/115 KM zapewnia pojazdowi dość dobrą dynamikę, jednak jest nieco za głośny. Pod tym względem francuskie silniki koncernu PSA sprawiają lepsze wrażenie.

podobnie jak otwierane okno w pokrywie bagażnika. Na pochwałę zasługują wygodne fotele przednie z długimi siedziskami. Wnętrze Stilo jest przestronne i wyposażone w liczne schowki i półki. Bagażnik w standardowym położeniu tylnych foteli ma objętość 510 l. Po złożeniu tylnych siedzeń podłoga bagażnika nie jest równa.

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l uzyskuje moc 115 KM. Ma 2 zawory w cylindrze i doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Silnik ten ma zaletę - niskie zużycie paliwa, które w mieście nie przekracza 8 l na 100 km i wadę - jest głośny, mimo zastosowania układu zasilania typu common rail. Dzięki wysokiemu momentowi

Fot. R. Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. R. Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.

obrotowemu silnika dynamika pojazdu jest całkiem przyzwoita i nie ma problemów z wyprzedzaniem wolniejszych samochodów na trasie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne Stilo są poprawne, chociaż szybka jazda na zakrętach powoduje pochylenie nadwozia. Prosta konstrukcja układu zawieszenia nie zachęca do ekstrawaganckiej jazdy. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną. Charakterystyka zawieszenia jest dość

Fot. R. Polit: Pojemność bagażnika wynosi 510 l.
Fot. R. Polit: Pojemność bagażnika wynosi 510 l.

sztywna, jednak nie wpływa negatywnie na komfort jazdy. Lusterka zewnętrzne mają małą powierzchnię, a lusterko wewnętrzne wpada w drgania przy pewnych obrotach silnika. Niezbyt precyzyjny jest też układ kierowniczy. Układ hamulcowy działa wystarczająco skutecznie.

 

Podsumowanie

 

Stilo Multi Wagon pozostawia korzystne wrażenie. To funkcjonalny samochód z obszernym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Pozytywny obraz psuje nieco głośny silnik wysokoprężny. Poziom wyposażenia standardowego jest dobry, chociaż szkoda, że niektóre udogodnienia oferowane są za dopłatą.

 

Wybrane dane techniczne:

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

255/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,2

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

9,4

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

69*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,5

Pojemność bagażnika (dm3):

510/1480

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,4/7,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

452 x 176 x 157

Rozstaw osi (cm):

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Active (zł):

73 400

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza

****

Jak na auto kompaktowe ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest bez zarzutu.

Silnik

***

Oszczędny diesel z 2. zaworami w cylindrze. Nowocześniejsze mają już po 4 zawory.

Poziom hałasu

***

To bodaj jedyny mankament silnika - pracuje za głośno.

Hamulce

****

Droga hamowania Stilo jest krótsza niż np. Toyoty Corolli 2.0 D-4D/116 KM.

Dynamika

***

W porównaniu z Corollą 2.0 D-4D/116 KM, Stilo jest wolniejszy.

Zużycie paliwa

****

Silnik Fiata jest bardziej oszczędny niż np. diesel Toyoty.

Nowoczesność konstrukcji

***

Konstrukcja nadwozia Stilo jeszcze się nie zestarzała, ale budowa układu zawieszenia jest bardzo prosta.

Wyposażenie

****

Przyzwoity poziom wyposażenia - jest wszystko, co niezbędne.

 

Wyposażenie seryjne:

Fiat Stilo Multi Wagon Active

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja manualna

S

Radioodtwarzacz CD

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty