Fiat Tipo. Model kończy 30 lat

(ip)
Premiera Fiata Tipo miała miejsce 26 stycznia 1988 roku. Model był spadkobiercą Fiata Ritmo, który z kolei zastąpił Fiata 128. Począwszy od modelu 1100, średniej wielkości samochody Fiata zmotoryzowały nie tylko włoskie rodziny, ale przyczyniły się także do rozwoju społecznego, gospodarczego i technologicznego we Włoszech i Europie.

Trzydzieści lat temu, ówczesny Fiat Tipo był naprawdę innowacyjnym modelem. Inżynierowie Fiata zaprojektowali samochód świetny w prowadzeniu, oferujący bezkompromisowe osiągi, komfort i bezpieczeństwo, skupiając się, jak nigdy dotąd, na ergonomii. Tipo wyróżniało się precyzyjną konstrukcją, w której zastosowano innowacyjne technologie i wysokiej jakości materiały, gwarantujące niezawodność i jakość. Samochód został doceniony za swoją funkcjonalność, prostotę i charakter.

Fot. Fiat
Fot. Fiat

Współczesny Fiat Tipo przejął te cechy, podążając za duchem swojego poprzednika. Tipo był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w 2017 roku we Włoszech i liderem segmentu C z udziałem w rynku na poziomie 20,7%. Samochód wybrało ponad 180 000 kierowców w regionie EMEA. Ponadto, drugi rok z rzędu jest to model o największej dynamice wzrostu w Europie. Także w Polsce Fiat Tipo przebojem wdarł się na listy sprzedaży, stając się z miejsca najchętniej wybieranym modelem Fiata (8436 szt. w 2017 r.) i zdobywając serca polskich kierowców, plasując się na drugim stopniu podium na rynku w klasie aut kompaktowych wśród klientów indywidualnych.

W dniu  30. urodzin modelu, możemy porównać charakterystyczne cechy Fiata Tipo z 1988 roku z tym współczesnym. Nieprzypadkowo, nowy Tipo dumnie nosi nazwę swojego pierwowzoru, z którym dzieli tego samego ducha i DNA. Jeśli chodzi stylistykę, Tipo jest wyrazisty, innowacyjny i dopracowany w szczegółach. Charakteryzuje go design, który łączy poszczególne elementy za pośrednictwem naturalnych i płynnych linii wyrażających dynamikę, która jest wyraźnie widoczna we wszystkich trzech odmianach modelowych. Opływowa i aerodynamiczna linia jest cechą wspólną dla współczesnego modelu i jego poprzednika. Warto wspomnieć o wersji pięciodrzwiowej - tej, która od razu przywodzi na myśl Tipo z 1988 r.- i wyróżnia się dużą klapą zapewniającą wygodny dostęp do  pojemnego, 440-litrowego bagażnika (550-litrowego w wersji kombi). Tylna klapa stanowiła innowację również 30 lat temu i została wykonana ze specjalnego, lekkiego, odpornego na korozję tworzywa.

Zarówno wczoraj, jak i dziś, przyciągająca wzrok elegancka linia nadwozia została połączona ze stylowym wnętrzem zaprojektowanym tak, by zapewnić praktyczność, prostotę i funkcjonalność. Formuła ta, mocno zakorzeniona w DNA marki, zawsze wyróżniała samochody Fiata w segmencie C.

Kompletna rodzina w prostej gamie

Fot. Fiat
Fot. Fiat

Fiat Tipo z 1988 roku został wykonany na jednej z pierwszych platform modułowych, która wyprzedzała koncepcję rodziny wyrażoną przez dzisiejsze Tipo i jego trzy wersje.  Jego podwozie było bazą dla innych modeli Fiata, takich jak na przykład Fiat Tempra, oferujący zarówno wersją sedan, jaki i kombi.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Fiat Tipo pierwszej generacji zadebiutował w 1988 roku z pięcioma silnikami benzynowymi i dieslem mogącymi zaspokoić wszystkie potrzeby ówczesnego rynku i dwoma poziomami wyposażenia.

Od Fiata Tipo „Digit" po UconnectTM 7"

Wszystkie warianty rodziny Tipo mają liczne, pomysłowe rozwiązania ułatwiające życie tym, którzy w nim zasiądą zarówno w roli kierowcy, jak i pasażera. Dowodem tego jest bogate wyposażenie standardowe - na przykład dostępność innowacyjnego systemu UconnectTM HD LIVE z dotykowym, 7" ekranem o wysokiej rozdzielczości oraz ekranem pojemnościowym, który umożliwia nawigowanie typu „pinch&swipe", czyli podobne do korzystania z nowoczesnych tabletów. Dostępny jest również Uconnect Link, czyli Apple CarPlayTM i Android AutoTM, umożliwiający kierowcy korzystanie w samochodzie ze swojego iPhone'a lub smartphone'a w sposób najbardziej intuicyjny.

Już w 1988 r. Tipo wywoływało entuzjazm swoimi nowoczesnymi i funkcjonalnymi innowacjami technologicznymi: elektroniczne wskaźniki cyfrowe w wersji wyposażenia „Digit" były wbudowane w specjalnie zaprojektowany zestaw wskaźników połączony z deską rozdzielczą. Cyfrowe wskaźniki oferowane w tym wyposażeniu były bardzo nowoczesne pod względem funkcjonalności i ergonomii oraz zapewniały doskonałą czytelność.

Fiat Tipo został zaprojektowany przez międzynarodowy zespół składający się z ponad 2000 osób, który pracował ponad trzy lata, w trakcie których pokonano ponad 8,7 milionów kilometrów w najbardziej ekstremalnych warunkach klimatycznych i drogowych, aby zaoferować rodzinę samochodów gotowych do sprzedaży w ponad 50 krajach regionu EMEA. Wysiłki te zostały nagrodzone przez rynek wyjątkowymi wynikami sprzedaży modelu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty