Fiat Marea Weekend kontra Skoda Octavia kombi

Andrzej Karaczun
Który jest lepszy?

Samochody typu kombi zdobywają coraz większą rzeszę zwolenników. Może nie są zbyt wygodne w mieście, na zatłoczonych ulicach (a szczególnie parkingach!), ale z kolei w dalszych podróżach w kilka osób bądź, gdy trzeba przewieźć spory bagaż – sprawdzają się znakomicie.


Fiat Marea Weekend kontra Skoda Octavia kombi


Fiat Marea Weekend kontra Skoda Octavia kombi

Fiat Marea Weekend
Skoda Octavia kombi

Osoby, które samochodem pokonują rocznie wiele tysięcy kilometrów kupują chętnie pojazdy wyposażone w siliniki diesla, bowiem różnica w cenie paliwa jest znaczna. W dzisiejszym teście porównawczym naprzeciw siebie stanęły skoda octavia kombi oraz fiat marea weekend z motorami diesla wyposażonymi w turbosprężarki.

Nadwozie
Zarówno octavia jak i marea są samochodami nowoczesnymi, należącymi do segmentu C/D, czyli kategorii aut rodzinnych. Mimo przynależności do grupy Volkswagena, octavia jest produktem w pełni czeskim. Montowana jest w fabryce w Mlada Boleslav, a niedługo także w... Poznaniu (wkrótce mają powstać inne montownie w Europie). Stylistyka nadwozia skody jest klasyczna; z dużymi koszami lamp przednich i czarną atrapą wciętą w klapę maski, pośrodku której znajduje się duże logo firmy. Interesująco wyglądają tylne klosze lamp zespolonych, wyróżnia się też duży napis na tylnej klapie bagażnika.
Marea jest z przodu bardziej "spłaszczona": wąskie klosze lamp i wąska atrapa ze znaczkiem firmowym pośrodku uwydatniają maskę o charakterystycznie zaokrąglonym profilu. Ciekawie wyglądają przednie światła przeciwmgielne, dobrze wkomponowane w zderzak. Bardzo duża tylna szyba otoczona jest po bokach punktowymi kloszami lamp.

Stylistyka nadwozia każdego samochodu jest sprawą indywidualną i zależy od gustu. Stąd ocenę zostawiamy potencjalnym nabywcom. Istotne są natomiast gabaryty. A w tej klasyfikacji przyznajemy remis. Octavia ma bowiem 451 cm długości, 173 cm szerokości oraz 144 cm wysokości, podzcas gdy marea odpowiednio: 448,5 cm, 174 cm i 151 cm.

Wnętrze
Segment, do którego należą pojazdy wymaga od nich odpowiedniej klasy. Nie jest więc rzeczą dziwną, że kierowca może zająć optymalną pozycję za kierownicą, bowiem w obu autach fotele regulowane są zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej. Istnieje także możliwość podniesienia bądź opuszczenia kierownicy. Deski rozdzielcze są czytelne i stylistycznie poprawne (od października w octavii montowana będzie nowa deska), dostęp do wskaźników wygodny. Również pasażerowie nie mogą narzekać na ograniczoną ilość miejsca. Mimo, że octavia jest dużo niższa od rywala - nawet osoba bardzo wysoka nie musi siedząc na tylnej kanapie przychylać głowy.

W kombi liczy się powierzchnia bagażnika. W skodzie wynosi ona 548 dm3 , a po złożeniu tlnych (dzielonych) siedzeń wzrasta do 1512 dm3 . W marei znacznie mniejszy jest kufer - ma 500 dm3 pojemności, ale po rozłożeniu siedzeń powierzchnia powiększa się ponad trzykrotnie - wynosi 1550 dm3.

Silniki
Oba testowane samochody wyposażone były w silniki turbodiesla o zbliżonej pojemności. W octavii zamontowano motor 1896 cm3 o mocy 90 KM przy 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 210 Nm przy 1900 obr./min. Auto od 0 do 100 km/godz. przyspiesza w 13,7 s i osiąga prędkość maksymalną 178 km/godz.
Marea posiadała silnik o pojemności 1910 cm3i mocy 101 KM przy 4200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy jest niższy niż u rywala – wynosi 200 Nm i osiągany jest przy wyższych obrotach: na minutę – 2250. Auto przyspiesza natomiast do 100 km/godz. tylko w 11,5 s i jeździ do 179 km/godz. Przyznajemy remis.

Wrażenia z jazdy
W obu samochodach zawieszenie jest komfortowe. Mimo to na zakrętach oba pojazdy trzymają się dobrze drogi. Ani skoda, ani fiat nie wykazywały tendencji do nadsterowności czy podsterowności.
Ocena dynamiki jest sprawą złożoną. Marea – co jest rzeczywiście wyczuwalne – przyspiesza na biegu pierwszym i drugim znacznie lepiej. Ale potem przewagę osiąga octavia, w której turbosprężarka włącza się w zakresie niższych obrotów niż u rywala. Tak więc podczas wyprzedzeń przy większej szybkości (na czwartym czy piątym biegu) lepiej jedzie się skodą. Proponujemy więc remis ze wskazaniem na octavię.
Punkt otrzymuje też skoda za spalanie. Potwierdziły to zarówno dane fabryczne jak i nasze wyliczenia. Według producentów octavia spala 4,2/6,8 l, natomiast marea – 4,5/7,6 l na 100 km.
Punkt otrzymuje fiat za próbę hamowania. Marea zatrzymywała się szybciej zarówno przy zimnych, jak i rozgrzanych tarczach.

Podsumowanie
Jazda skodą octavią kombi oraz fiatem marea weekend może sprawiać sporo przyjemności. Bardzo nowoczesne jednostki napędowe (a przy tym oszczędne) zwiększają bezpieczeństwo podróżujących. Oczywiście za turbodoładowanie trzeba dopłacić. Marea weekend 1,9 TD kosztuje 59 400 zł (100 ITL - 0,1987 zł). Na ten samochód trwa obecnie promocja - obniżka ceny wynosi 4000 zł. Skody kombi jak na razie nie ma w ofercie na Polskę. Wkrótce ruszy jednak sprzedaż oraz wspomniany montaż w Poznaniu. Wiadomo jednak, że początkowo trzeba będzie mieć sporo szczęścia, aby nabyć wersję TDI. Jest ona trudno dostępna także w oferowanej już wersji czterodrzwiowej. Popyt na turbodiesle w Czechach i w Niemczech jest ogromny.

Dane techniczne

marka
Skoda Octavia kombi
Fat Marea Weekend
pojemność silnika (cm3 )
1896
1910
moc (KM)
90
101
maks. moment obrotowy (Nm)
210
200
przyspieszenie 0-100 km (s)
13,7
11,5
prędkość maks. (km/godz)
178
179
pojemność bagażnika (dm3 )
548/1512
500/1550
pojemność zbiornika paliwa (l)
55
63
spalanie na 100 km (l)
4,1/6,7
4,5/7,6
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty