Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Filtr kabinowy

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Bosch  Filtr kabinowy trzeba wymieniać co najmniej raz do roku. Zabrudzony filtr może powodować reakcje alergiczne.
Fot. Bosch Filtr kabinowy trzeba wymieniać co najmniej raz do roku. Zabrudzony filtr może powodować reakcje alergiczne.
W układach wentylacji współczesnych samochodów, w szczególności tych wyposażonych w klimatyzację, jest umieszczany specjalny filtr powietrza zwany filtrem kabinowym lub przeciwpyłowym.

W układach wentylacji współczesnych samochodów, w szczególności tych wyposażonych w klimatyzację, jest umieszczany specjalny filtr powietrza zwany filtrem kabinowym lub przeciwpyłowym.

Fot. Bosch  Filtr kabinowy trzeba wymieniać co najmniej raz do roku. Zabrudzony filtr może powodować reakcje alergiczne.
Fot. Bosch Filtr kabinowy trzeba wymieniać co najmniej raz do roku. Zabrudzony filtr może powodować reakcje alergiczne.

 

Ten filtr ma kształt prostopadłościanu i jest umieszczony w specjalnej komorze w okolicach podszybia. Element filtrujący może być wykonany ze specjalnej bibuły filtracyjnej lub z węgla.

 

Charakterystyczną cechą tego filtra jest bardzo duża powierzchnia czynna, potrzebna do niezawodnego działania przez dłuższy okres czasu. Podstawowym zadaniem filtra jest oczyszczanie stosunkowo dużych ilości powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Filtr zatrzymuje większość pyłków roślin, zarodników grzybów, kurzu, dymu, cząstek asfaltu, drobin gumy pochodzącej ze ścieranych opon, kwarcu i innych zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu atmosferycznym zgromadzonym nad jezdnią. Precyzyjnie mówiąc, filtr papierowy wychwytuje już bardzo małe cząstki o średnicy większej niż 0,6 mikrona. Jeszcze lepszą skuteczność wykazuje filtr z wkładem węglowym. Oprócz cząstek stałych, zatrzymuje on dodatkowo szkodliwe składniki gazów spalinowych oraz nieprzyjemne zapachy.

 

Sprawnie działający filtr przyczynia się do zmniejszenia zagrożenia wystąpień reakcji alergicznych błon śluzowych nosa i oczu, infekcji kataralnych czy podrażnień układu oddechowego, chorób, na które coraz częściej cierpią ludzie, którzy wiele czasu spędzają za kierownicą. Jest swego rodzaju lekiem dla kierowców cierpiących na alergie wziewne.

Podczas filtrowania dużych ilości zanieczyszczonego powietrza, filtr sukcesywnie się zapycha, chłonąc coraz więcej zanieczyszczeń w przestrzenie znajdujące się między porami włókniny. Wolne przestrzenie filtrujące przepuszczają coraz mniej powietrza, z czasem ulegają całkowitemu zapchaniu.

 

W zasadzie nie można określić czasu, kiedy nastąpi całkowite zapchanie filtra. Okres eksploatacji zależy od ilości zanieczyszczeń zawartych w powietrzu. Trzeba podkreślić, że nie ma możliwości skutecznego oczyszczenia filtru. Dlatego filtr kabinowy należy wymieniać co 15 tysięcy km przebiegu podczas planowego przeglądu lub przynajmniej raz do roku. Ceny filtrów są relatywnie wysokie i wynoszą od 80 złotych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty