Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford C-Max

Tadeusz Belerski
Nowy Ford C-Max jest dostępny w dwóch wersjach - pięciomiejscowej, ta właśnie była testowana, i większej - siedmiomiejscowej, nazywanej Grand C-Max. Ta ostatnia łatwo rozpoznawalna jest po odsuwanych tylnych drzwiach.
Fot. Ford
Fot. Ford

Zarówno Ford C-Max, jak i Grand C-Max cechują się nowoczesną stylistyką nadwozia i wykończenia wnętrza, opracowaną z wykorzystaniem stylistyki „Kinetic Design” oraz czerpiącej z motywów zastosowanych w niedawno wprowadzonych na rynek modelach, takich jak  Fiesta, Kuga i Mondeo.

Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, a kierowca ma dobrą widoczność, gdyż w porównaniu do zwykłych kompaktów zamontowane są wyżej. Podwyższona pozycja kierowcy z wysoko ustawioną dźwignią zmiany biegów i konsolą środkową ułatwia  prowadzenia pojazdu.  Duże są lusterka zewnętrzne, pole widzenia w lusterku wstecznym jest chyba zbyt małe. 

Stylistka wnętrza wyraźnie nawiązuje do karoserii C-Maxa. Na desce rozdzielczej dominują wyraziste kształty oraz kontrastujące kolory wykończenia. Większość przycisków łatwo dostępna, pewnego zrozumienia wymaga obsługa tych znajdujących się na kole kierownicy.
Testowany Ford C-Max wyposażony był w silnik turbodiesel o pojemności 1.6 litra i mocy 115 KM. Auto z tym napędem spisywało się dobrze, ale lubiący ostrą jazdę nie byliby zadowoleni do końca. Dopiero na wyższych obrotach minivan Forda przyspiesza dość zdecydowanie. Odgłos pracy jednostki wysokoprężnej jest dobrze wytłumiony. Przełożenia skrzyni biegów wchodzą lekko i precyzyjnie, a umiejscowienie lewarka jest bardzo dobre.

Nowy model ma nowoczesne zespoły napędowe, zapewniające dobre połączenie wysokich osiągów i obniżonego poziomu zużycia paliwa oraz emisji CO2. Na czele grupy silników benzynowych jest po raz pierwszy zastosowany, nowy 4-cylindrowy silnik 1,6 l Ford EcoBoost, dostępny w wersjach o mocy 150 KM i 182 KM.

Napęd ten należy do zupełnie nowej generacji wysokowydajnych silników benzynowych. Lekki, wykonany w całości z aluminium łączy układ bezpośredniego wtrysku benzyny pod wysokim ciśnieniem, turbosprężarkę o małym momencie bezwładności oraz sterowanie zmianą faz rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych. Dzięki temu znacznie mniej zużywa paliwa i ma mniejszą emisję CO2.
W grupie silników wysokoprężnych znajdują się odnowione wersje 1,6 l i 2,0 l Ford Duratorq TDCi. Zostały one gruntownie zmodernizowane, w efekcie mają lepsze osiągi przy zmniejszonym zużyciu paliwa i emisji spalin. 

Uzupełnieniem silników benzynowych i wysokoprężnych są nowoczesne przekładnie, w tym nowa 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów Ford Durashift.

Podobnie jak nowy Focus, C-Max i Grand C-Max bazują na nowej globalnej platformie samochodów kompaktowych firmy Ford. Pięcioosobowy samochód wykorzystuje sprawdzony system foteli z poprzedniego modelu, z trzema niezależnie składanymi oparciami 40/20/40 w drugim rzędzie.  Pomysłowe rozwiązanie Forda zwiększające komfort pasażerów jest opcją umożliwiającą złożenie środkowego fotela i przesunięcie skrajnych foteli po przekątnej do tyłu i do środka dla uzyskania wygodniejszego układu 2+2.

Pasażerowie podróżujący z tyłu nie powinni narzekać na ilość miejsca, zwłaszcza w okolicach ramion i głowy. Pojemność bagażnika to 432 litry, natomiast przy złożonej tylnej kanapie kufer pomieści aż 1684 litrów.

Główne rozwiązania techniczne C-Maxa obejmują nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPAS),  a także standardowy nowy zaawansowany układ Torque Vectoring Control - TVC, który polepsza stabilność i kierowalność pojazdu podczas pokonywania zakrętów, co odczuwa się prowadząc auto.

Inne nowinki techniczne to częściowo automatyczny układ ułatwiający parkowanie wzdłuż krawężnika w miejscach o ograniczonej przestrzeni, system sygnalizujący pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, nastawny ogranicznik prędkości.

Nowego Forda C-Max-a można już kupić za 63 300 zł.

Wybrane dane techniczne:

Marka/model

Ford C-MAX

Renault Scenic

Citroen Xsara Picasso

Cena (zł)

77 350

83 600

76 700

Silnik

diesel

diesel

diesel

Pojemność (l)

1,6

1,5

1,6

Moc (KM)

115

110

92

Moment obrotowy (Nm)

270

240

215

Przyspieszenie

0-100 km/h (s.)

11,2

12,4

12,1

Prędkość maksymalna km/h

184

180

173

Średnie zużycie paliwa

(l/ 100 km)

4,6

4,9

4,9

Emisja CO2 (g/km)

119

135

135

Skrzynia biegów

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

manualna, 5-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

432

437

550

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty