Ford Escort

Wawrzyniec Rozenberg
Ford escort jest popularnym samochodem na wtórnym rynku. Wpływa na to niska cena auta o przyzwoitej jakości, linia nadwozia, niezbyt wysokie zużycie paliwa i dostęp do pozafirmowych, tanich części.
Ford Escort

Pierwsze egzemplarze fordów escortów pojawiły się w 1968 roku, od tego czasu model był wielokrotnie ulepszany. Ford escort wprawdzie niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale i nie ma istotnych wad. W tej przeciętności tkwi jego siła. Poza tym, liczą się stosunkowo niskie koszty eksploatacji.

Na giełdzie samochodowej w Pruszczu jest zawsze kilkanaście escortów, do wyboru - od kilkuletnich do piętnastoletnich. Wszystkie są dobrze utrzymane, a ceny nie są zazwyczaj wyśrubowane. Grzegorz Litwin z Nowego Dworu Gdańskiego wycenił swojego 12-letniego escorta na 8,7 tys. zł. Auto miało przebieg 12 tys. km. Karoseria lśniła czerwonym lakierem.

- Escortem jeździłem przez 2 lata - powiedział Grzegorz Litwin. - Wcześniej, przez rok, używał go mój znajomy, który przywiózł auto z Niemiec Był to dobry wybór, bo escort nie wymagał jeszcze nadzwyczajnych nakładów. Wymieniłem klocki hamulcowe i pasek rozrządu. Silnik jest w dobrym stanie, nie "bierze" oleju. Lakier jeszcze błyszczy, ale trzeba się spodziewać, że wkrótce pojawią się plamy rdzy. Preferuję raczej łagodną jazdę, więc wystarczał mi 60-konny silnik. Nie bez znaczenia jest małe zużycie paliwa - do 6 litrów na dłuższych trasach i litr więcej w jeździe miejskiej. Wcześniej miałem kilka samochodów, ale escort wydaje się najlepszy w grupie aut 12-letnich, w wycenionych do 10 tys. zł.

Zdaniem mechanika
Grzegorz Targosiński, kierownik serwisu Big Autohandel w Gdańsku
- Naprawy escorta nie są trudne, ale regulacje silników zalecam wykonywać tylko u doświadczonych mechaników, posiadających specjalistyczny osprzęt. Silniki wysokoprężne o poj. 1.8 sprawdziły się w wielu modelach fordów i spisują się znakomicie, nawet po przebiegu ponad 200 tys. km. Może je osłabić tylko nieprawidłowy sposób eksploatacji. Na przykład jazda, gdy w misce olejowej jest zbyt mało oleju. Nie ma w tym samochodzie typowych usterek. Najczęściej naprawiamy drobne elementy zawieszenia zniszczone na dziurawych drogach. W 12-letnim aucie mogą pojawiać się ogniska korozji. Dlatego polecam wykonywanie przeglądów co najmniej raz do roku. Potrafimy zlokalizować korozję, zanim pojawi się ona w formie pęcherzyków na lakierze. Naprawy takie pozwalają uniknąć dużych wydatków.

Zalety i wady

  • Trwały silnik
  • Niska cena zakupu
  • Dostępne części
  • Dobre warunki jezdne
    - Głośna praca silnika
    - Szybki spadek ceny z każdym rokiem
    - Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
    - Korozja w starszych egzemplarzach

Konkurencja na giełdzie

BMW 318 1.886 r.
Daewoo tico 80097 r.
Fiat cinquecento 70098 r.
Fiat tipo 1.493 r.
Mazda 626 2.0 D89 r.
Mercedes 123 2.0 D83 r.
Nissan sunny 1.490 r.
Opel vectra 1.689 r.
Renault 19 1.491 r.
Suzuki swift 1.391 r.
VW passat 1.6 D88 r.

 
Ceny fabrycznych części zamiennych w zł

Zderzak przedni823
Reflektor przedni495
Komplet dwóch pasków rozrządu608
Łożysko piasty przedniego koła197
Komplet klocków hamulcowych kół przednich130
Tarcza hamulca192
Filtr oleju36
Filtr powietrza46
Amortyzator270

 
Dane techniczne

ModelFord Escort 1.8 D 60 KM
Wymiary (mm)4036 x 1692 x 1395
Rozstaw osi (mm)2525
Rozstaw kół (mm)1440 przód, 1662 tył
Masa własna (kg)1155
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1695
Objętość bagażnika (dm sześc.)380, po złożeniu siedzeń 860
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie - 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.)1753
Moc (KM)60
Stopień sprężenia21,5
Skrzynie biegówpięciobiegowe
Zawieszenie przódwahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tyłzespolona oś skrętna i sprężyna śrubowa
Hamulcetarczowe przód i bębnowe tył
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.)18,4
Prędkość maksymalna (km/godz.)150
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)6,0
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty