Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Fiesta 1.4 TDCi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Ford Fiesta po face liftingu wygląda młodziej.
Fot. Ryszard Polit: Ford Fiesta po face liftingu wygląda młodziej.
Za dwa lata będzie zupełnie nowa Fiesta. Na razie aktualny model poddano kuracji odmładzającej, odnowione auto jest już dostępne na naszym rynku.

Za dwa lata będzie zupełnie nowa Fiesta. Na razie aktualny model poddano kuracji odmładzającej, odnowione auto jest już dostępne na naszym rynku.

Fot. Ryszard Polit: Ford Fiesta po face liftingu wygląda młodziej.
Fot. Ryszard Polit: Ford Fiesta po face liftingu wygląda młodziej.

 

Przed wprowadzeniem nowej generacji modelu przeprowadza się modernizację, aby zainteresować potencjalnych nabywców. Niby samochód jest znany, a jednak nieco inny i w reklamach prezentowany jako "nowy". Tak też postąpiono z Fiestą obecnej generacji, którą wprowadzono na rynki w 2002 r. Notabene w tym roku minie 30 lat obecności auta o nazwie Fiesta na europejskim rynku. Jeździliśmy najnowszą wersją Fiesty, jeszcze na zagranicznych numerach rejestracyjnych,

Fot. Ryszard Polit: Jeździliśmy Fiestą napędzaną dieslem 1,4 l o mocy 68 KM, który jest dość skutecznym źródłem napędu.
Fot. Ryszard Polit: Jeździliśmy Fiestą napędzaną dieslem 1,4 l o mocy 68 KM, który jest dość skutecznym źródłem napędu.

napędzaną wysokoprężnym silnikiem 1,4 TDCi.

 

Cechy szczególne

 

W zasadzie zmodernizowana Fiesta nie ma żadnych rozwiązań godnych szczególnego podkreślenia. To typowy samochód tej klasy, o miłej sylwetce nadwozia i dość przestronnym wnętrzu. W ramach face liftingu zmieniono stylizacyjne detale i wizerunek tablicy przyrządów. Ten zabieg okazał się udany, gdyż teraz bez trudu odczytać można ilość paliwa w zbiorniku i temperaturę cieczy chłodzącej.

Fot. Ryszard Polit: Najważniejsza zmiana – inna, bardziej czytelna tablica przyrządów.
Fot. Ryszard Polit: Najważniejsza zmiana – inna, bardziej czytelna tablica przyrządów.

Fiesta należy bowiem do tych aut, w którym nie wyeliminowano tego potrzebnego wskaźnika. Mankamentem Fiesty, występującym również w poprzedniej wersji, są zbyt krótkie siedziska przednich foteli. Dłuższa jazda może być męcząca. W wersji 3-drzwiowej podniesiony do góry zagłówek przedniego fotela dotyka do podsufitki. W efekcie oparcia fotela pochylić do przodu nie można, co uniemożliwia zajmowanie miejsc na tylnej kanapie. Aż dziw bierze, że konstruktorzy nie zwrócili na to uwagi. W każdym razie

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

odradzamy wersję 3-drzwiową, a polecamy 5-drzwiową. Pokrywę bagażnika o pojemności 284 l można otworzyć, naciskając na przycisk umieszczony z lewej strony kolumny kierownicy. Gdy w rękach trzymamy siatki z zakupami, trafienie palcem w ów przycisk, wymaga pewnej zręczności.

 

Silnik
Fot. Ryszard Polit: Naciskamy przycisk przy kierownicy i otwieramy bagażnik, który ma objętość 284 l.
Fot. Ryszard Polit: Naciskamy przycisk przy kierownicy i otwieramy bagażnik, który ma objętość 284 l.

 

Nastała teraz moda na diesle o małej pojemności skokowej. Ten zastosowany w Fieście z pojemności 1,4 l osiąga 68 KM mocy i został opracowany wspólnie przez Forda i koncern PSA (Peugeot Citroen). Jednostka napędowa ma po 2 zawory w każdym cylindrze, jest doładowana turbosprężarką i zasilana układem common rail. Silnik ten stanowi wystarczające źródło napędu, a przy tym podczas spokojnej jazdy w mieście zużywa ok. 6 l paliwa na 100 km. Wyprzedzanie wolniejszych pojazdów na

Fot. Ryszard Polit: Dostęp do tylnej kanapy jest w wersji 3-drzwiowej ograniczony.
Fot. Ryszard Polit: Dostęp do tylnej kanapy jest w wersji 3-drzwiowej ograniczony.

trasie wymaga redukowania biegu, gdyż silnik ma umiarkowaną elastyczność. Dźwignia zmiany biegów pracuje jednak bez problemów.

 

Wrażenia z jazdy

 

Płyta podłogowa Fiesty pozostała bez zmian, ale jej własności jezdne są całkiem dobre. Konstruktorom udało się przy tym utrzymać niezły komfort jazdy, nie gorszy niż w autach konkurencji. Fiesta jest wrażliwa na poprzeczne nierówności, np. szyby tramwajowe, tak jak Fiat Punto czy Citroen C3. Zawieszenie Forda jest jednak dość twarde, co sprzyja długim podróżom. We wnętrzu pojazdu jest jednak dość głośno, gdyż hałasującego ze swej natury diesla nie udało się wyciszyć. Zapewne w autach napędzanych silnikiem benzynowym poziom hałasu jest niższy. Układ hamulcowy jest dość skuteczny, również w zimowych warunkach. 

 

Podsumowanie

 

Fiesta to udane auto, o dobrych własnościach jezdnych i sporym wnętrzu. Dostrzeżone mankamenty są niczym w stosunku do głównej wady tego pojazdu - nienowoczesnych silników benzynowych. Warto zauważyć, że młodszy Fusion ma zupełnie inne jednostki benzynowe i to daje do myślenia. My jednak jeździliśmy autem napędzanym modnym dieslem, który zachowywał się poprawnie, chociaż hałaśliwie. Fiesta diesel wyposażona w niezbędny dzisiaj zestaw urządzeń, jak 2 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego i ABS kosztuje w wersji 3-drzwiowej 46 410 zł. Dla porównania poważny konkurent, 3-drzwiowy Fiat Grande Punto z dieslem 1,3 l/75 KM, kosztuje 47 300 zł. Fiesta ma tradycję, Grande Punto młodość. Szkoda, że nie da się tych cech połączyć.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1399

Moc maksymalna (KM/obr/min):

68/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

160/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

15,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

13,1

Prędkość maksymalna (km/h):

163

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,2

Pojemność bagażnika (dm3):

284

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

3,8/5,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

392 x 169 x 147

Rozstaw osi (cm):

249

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji 3/5-drzwiowej (zł):

46 410/47 410

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze przestronne z możliwością składania oparcia tylnej kanapy.

Silnik

****

Nowoczesny silnik wysokoprężny zasilany układem common rail.

Poziom hałasu

b.d.

 

Hamulce

****

Droga hamowania typowa dla aut tej klasy.

Dynamika

***

Silnikowi brakuje nieco momentu obrotowego do dynamicznej jazdy. 

Zużycie paliwa

****

Umiarkowane zużycie paliwa

Nowoczesność konstrukcji

***

Typowa konstrukcja tanich aut.

Wyposażenie podstawowe

***

Wyposażenie jest rzeczywiście podstawowe. 

 

Wyposażenie seryjne:

Ford Fiesta Amber X

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Regulacja kąta ustawienia kolumny kierownicy

S

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty