Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus 1.6 TDCi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus II generacji kształtem nadwozia przypomina słynnego poprzednika. Pomysł na nowego Focusa polega na tym, by go unowocześniać ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus II generacji kształtem nadwozia przypomina słynnego poprzednika. Pomysł na nowego Focusa polega na tym, by go unowocześniać ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie.
W drugiej generacji Forda Focusa udoskonalono rozwiązania, które tego wymagały. Czy obecny model powtórzy sukces Focusa I?
W drugiej generacji Forda Focusa udoskonalono te rozwiązania, które tego wymagały. Teraz pozostaje tylko czekać na handlowe rezultaty. Czy obecny model powtórzy sukces Focusa I?
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus II generacji kształtem nadwozia przypomina słynnego poprzednika. Pomysł na nowego Focusa polega na tym, by go unowocześniać
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus II generacji kształtem nadwozia przypomina słynnego poprzednika. Pomysł na nowego Focusa polega na tym, by go unowocześniać ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie.

 

Focus II nie ma tak awangardowego nadwozia jak jego poprzednik. Być może chciano w ten sposób podkreślić dojrzałość drugiej generacji. Jeździliśmy Focusem z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback napędzanym

Fot. Ryszard Polit: Silnik wysokoprężny 1,6 l o mocy 109 KM to dość sprawna jednostka napędowa, zapewniająca pojazdowi przyzwoitą dynamikę i zużywająca
Fot. Ryszard Polit: Silnik wysokoprężny 1,6 l o mocy 109 KM to dość sprawna jednostka napędowa, zapewniająca pojazdowi przyzwoitą dynamikę i zużywająca stosunkowo niewiele paliwa.

wysokoprężnym silnikiem 1,6 l o mocy 109 KM.

 

Cechy szczególne

 

Wyróżnikiem pierwszej generacji Focusa było wielowahaczowe zawieszenie tylne, którego nie miał żaden model konkurencji. Teraz sytuacja się zmieniła, bowiem taki rodzaj zawieszenia ma coraz więcej pojazdów, w tym bodaj największy konkurent - VW Golf. W stosunku do poprzednika Focus II ma większy o 2,5 cm rozstaw osi. To niby niewiele, a jednak miejsca wewnątrz jest więcej niż w poprzedniku. Można

Fot. Ryszard Polit:  Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi i kół wnętrze Focusa II jest większe niż w poprzednim modelu.
Fot. Ryszard Polit: Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi i kół wnętrze Focusa II jest większe niż w poprzednim modelu.

to zauważyć jadąc na tylnej kanapie - przybyło miejsca na nogi. Tablicę przyrządów zaprojektowano niemal klasycznie - jest tam, gdzie się jej można spodziewać, a okrągłe wskaźniki wyglądają typowo. Za to są czytelne. Nieco za mały jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz przebytych kilometrów. Zwracają uwagę wygodne siedzenia z długimi siedziskami. Kolumna kierownicy ma standardową regulację w dwóch płaszczyznach. Bagażnik hatchbacka ma objętość 385 l, ale w jego wnętrzu

Fot. Ryszard Polit: Składanie części tylnej kanapy jest typowe.
Fot. Ryszard Polit: Składanie części tylnej kanapy jest typowe.

zainstalowano dojazdowe koło zapasowe.

 

Silnik

 

Wygląda na to, że diesle o średniej pojemności skokowej robią obecnie furorę. Taki silnik ma także Focus, którym jeździliśmy. Z pojemności 1,6 l osiąga on 109 KM mocy. Ta jednostka napędowa jest doładowana turbosprężarką i zasilana jest układem common rail. Silnik wyróżnia się przyzwoitą kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. W mieście pojazd zużywa ok.

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze wykonano z materiałów przyzwoitej jakości.  Tablica przyrządów jest czytelna, jednak za mały jest zielony wyświetlacz ci
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze wykonano z materiałów przyzwoitej jakości. Tablica przyrządów jest czytelna, jednak za mały jest zielony wyświetlacz ciekłokrystaliczny.

6,5 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Największą zaletą Focusa II są świetne własności jezdne. Tę cechę miał również poprzednik, jednak auto obecnej generacji prowadzi się jeszcze lepiej. Jest to zasługą nie tylko

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 385 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 385 l.

nieco zmodyfikowanej konstrukcji zawieszenia lecz także zwiększenia o 4 cm rozstawu kół. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a elektro-hydrauliczne wspomaganie dobrze spełnia swoje zadanie. Focus zapewnia również bardzo przyzwoity komfort jazdy, dzielnie zmagając się z dziurami naszych dróg. Poziom hałasu jest do zaakceptowania, podobnie jad długość drogi hamowania. Z prędkości 100 km/h auto zatrzymuje się na drodze nieco

Fot. Ryszard Polit: Dwie generacje Focusa – z lewej strony nowa, z prawej – poprzednia.
Fot. Ryszard Polit: Dwie generacje Focusa – z lewej strony nowa, z prawej – poprzednia.

krótszej niż 40 m, co w tej klasie pojazdów jest typowe. Focus napędzany dieslem o mocy 109 KM okazał się autem dynamicznym.

 

Podumowanie

 

Jeżeli w zeszłym roku generalni importerzy podnosili ceny, to teraz je opuszczają. O sukcesie sprzedaży w coraz większym stopniu decyduje cena. Opisywany Focus w cenie 67 900 zł okazuje się dość atrakcyjną propozycją - za VW Golfa 1,9 TDI/105 KM trzeba zapłacić 74 200 zł, a za Opla Astrę III z silnikiem 1,7 CDTi/100 KM - 70 750 zł. Focus ma jednak skromne, czy raczej niezbędne wyposażenie seryjne. Za dodatki trzeba zapłacić ekstra i może to jest słuszna polityka. W każdym razie Focus II z silnikiem diesla sprawia pozytywne wrażenie. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min):

109/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

240/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,9

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,1

Prędkość maksymalna (km/h):

188

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,8

Pojemność bagażnika (dm3):

385

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,0/6,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

434 x 184 x 149

Rozstaw osi (cm):

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Ambiente (zł):

67 900

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze jest przestronniejsze niż u poprzednika

Silnik

****

Przyzwoita kultura pracy i oszczędność.

Poziom hałasu

***

Typowy poziom hałasu

Hamulce

***

Droga hamowania Focusa jest wystarczająca, ale nie rewelacyjna. 

Dynamika

****

To mocny punkt tego pojazdu.  

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa jest niewielkie. 

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna konstrukcja auta klasy średniej.

Wyposażenie podstawowe

***

Wyposażenie jest skromne, ale wystarczające.

 

Wyposażenie seryjne:

Ford Focus Ambiente

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty