Focus II nie ma tak awangardowego nadwozia jak jego poprzednik. Być może chciano w ten sposób podkreślić dojrzałość drugiej generacji. Jeździliśmy Focusem z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback napędzanym
wysokoprężnym silnikiem 1,6 l o mocy 109 KM.
Cechy szczególne
Wyróżnikiem pierwszej generacji Focusa było wielowahaczowe zawieszenie tylne, którego nie miał żaden model konkurencji. Teraz sytuacja się zmieniła, bowiem taki rodzaj zawieszenia ma coraz więcej pojazdów, w tym bodaj największy konkurent - VW Golf. W stosunku do poprzednika Focus II ma większy o 2,5 cm rozstaw osi. To niby niewiele, a jednak miejsca wewnątrz jest więcej niż w poprzedniku. Można
to zauważyć jadąc na tylnej kanapie - przybyło miejsca na nogi. Tablicę przyrządów zaprojektowano niemal klasycznie - jest tam, gdzie się jej można spodziewać, a okrągłe wskaźniki wyglądają typowo. Za to są czytelne. Nieco za mały jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz przebytych kilometrów. Zwracają uwagę wygodne siedzenia z długimi siedziskami. Kolumna kierownicy ma standardową regulację w dwóch płaszczyznach. Bagażnik hatchbacka ma objętość 385 l, ale w jego wnętrzu
zainstalowano dojazdowe koło zapasowe.
Silnik
Wygląda na to, że diesle o średniej pojemności skokowej robią obecnie furorę. Taki silnik ma także Focus, którym jeździliśmy. Z pojemności 1,6 l osiąga on 109 KM mocy. Ta jednostka napędowa jest doładowana turbosprężarką i zasilana jest układem common rail. Silnik wyróżnia się przyzwoitą kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. W mieście pojazd zużywa ok.
6,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Największą zaletą Focusa II są świetne własności jezdne. Tę cechę miał również poprzednik, jednak auto obecnej generacji prowadzi się jeszcze lepiej. Jest to zasługą nie tylko
nieco zmodyfikowanej konstrukcji zawieszenia lecz także zwiększenia o 4 cm rozstawu kół. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a elektro-hydrauliczne wspomaganie dobrze spełnia swoje zadanie. Focus zapewnia również bardzo przyzwoity komfort jazdy, dzielnie zmagając się z dziurami naszych dróg. Poziom hałasu jest do zaakceptowania, podobnie jad długość drogi hamowania. Z prędkości 100 km/h auto zatrzymuje się na drodze nieco
krótszej niż 40 m, co w tej klasie pojazdów jest typowe. Focus napędzany dieslem o mocy 109 KM okazał się autem dynamicznym.
Podumowanie
Jeżeli w zeszłym roku generalni importerzy podnosili ceny, to teraz je opuszczają. O sukcesie sprzedaży w coraz większym stopniu decyduje cena. Opisywany Focus w cenie 67 900 zł okazuje się dość atrakcyjną propozycją - za VW Golfa 1,9 TDI/105 KM trzeba zapłacić 74 200 zł, a za Opla Astrę III z silnikiem 1,7 CDTi/100 KM - 70 750 zł. Focus ma jednak skromne, czy raczej niezbędne wyposażenie seryjne. Za dodatki trzeba zapłacić ekstra i może to jest słuszna polityka. W każdym razie Focus II z silnikiem diesla sprawia pozytywne wrażenie.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1560 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 109/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 240/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,9 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 188 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 385 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,0/6,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 434 x 184 x 149 |
Rozstaw osi (cm): | 264 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Ambiente (zł): | 67 900 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest przestronniejsze niż u poprzednika |
Silnik | **** | Przyzwoita kultura pracy i oszczędność. |
Poziom hałasu | *** | Typowy poziom hałasu |
Hamulce | *** | Droga hamowania Focusa jest wystarczająca, ale nie rewelacyjna. |
Dynamika | **** | To mocny punkt tego pojazdu. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa jest niewielkie. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna konstrukcja auta klasy średniej. |
Wyposażenie podstawowe | *** | Wyposażenie jest skromne, ale wystarczające. |
Wyposażenie seryjne:
Ford Focus Ambiente
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?