Ford Focus (1998 - 2004)

Samochody / Testy

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 111059

Focus cieszy się dobrą opinią użytkowników. Problem polega tylko na tym, że trudno jest kupić zadbanego Focusa.

 

 

Focus zadebiutował w październiku 1998 roku jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. W pierwszych latach produkcji oferowano wersje Trend /usportowiona/, Ambiente i Wersjê po face liftingu, wprowadzon± w 2001 r. mo¿na poznaæ m.in. po kierunkowskazach przeniesionych pod klosz reflektora. Ghia /prestiżowa/, kolejno wytwarzano X 100 oraz Comfort X. W 2001 roku zmodernizowano nadwozie przenosząc kierunkowskazy ze zderzaka do reflektorów oraz wprowadzono silniki TDCi zasilane systemem common rail o mocy 115 KM.

 

Tylko jeździć

 

Focus to pojazd na wskroś nowoczesny i przyjazny dla użytkowników. Niezależne przednie zawieszenie daje wymagany komfort jazdy i dobrą kontrolę nad pojazdem. Tylne zawieszenie wielowahaczowe, po raz pierwszy zastosowane w tej klasie samochodów, zapewnia równowagę między pewnym trzymaniem się Przyzwoity komfort jazdy, trwa³e zawieszenie i dobry silnik 1,6 l/100 KM to g³ówne zalety Focusa. drogi, a komfortem jazdy. Bagażniki wszystkich wersji nadwoziowych są pojemne, a rekord bije kombi, w którym po złożeniu siedzeń objętość wynosi 1580 l.

Ford opracował samochód o dużej niezawodności eksploatacyjnej, zajmujący czołowe miejsca w statystykach awaryjności aut trzyletnich. Kluczem do sukcesu było użycie sprawdzonych, dobrych materiałów i staranny montaż.

 

Eksploatacja

 

Trwałe zawieszenie dobrze izoluje nadwozie od drgań układu jezdnego i po przejechaniu 70 tysięcy km pracuje jak w nowym samochodzie. Również skuteczność układu hamulcowego musi być doceniona. Focus zajmuje trzecie miejsce w swoim segmencie z wynikiem 38,3 m tuż za Alfą 147 i Audi A3. Wnętrze Focusa wykończono materiałami wysokiej jakości, które nie przecierają się w czasie eksploatacji, półki, deska rozdzielcza czy konsola środkowa nie skrzypią.

 

Silniki

 

Sprawdzoną jednostką napędową jest Zetec SE o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Jest to silnik dopracowany w szczegółach, a przebiegi rzędu 200 tysięcy km, nie generują jeszcze dużych nakładów na jego naprawy. Rozrząd wymienia się co 90 tysięcy km, a jednostka napędowa, w zależności od roku produkcji, wymaga przeglądu, co 15 lub 20 tysięcy km.

Turbodiesle TDCi  lub TDDi zapewniają bardzo dobrą We wnêtrzu u¿yto materia³ów dobrej jako¶ci, które nie przecieraj± siê w czasie eksploatacji. dynamikę przy małym zużyciu paliwa, jednak trzeba w nich terminowo wymieniać rozrząd i zgodnie z zaleceniami instrukcji eksploatować turbosprężarkę, gdyż koszt wymiany tych zespołów jest wysoki.

 

 

Ford w Focusie w latach 1999 i 2000 prowadził akcje naprawcze wzywając użytkowników do serwisu. Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrany samochód był objęty takimi działaniami i ma usunięte usterki produkcyjne.

Trafna jest polityka cenowa Forda. Co w innych markach wymaga dopłat, tu jest w standardzie. To przewaga tego modelu nad konkurentami. Ford Focus stanowi interesującą alternatywę dla VW Golfa i Opla Astry. Polecana wersja silnikowa to 1,6 l o mocy 100 KM. Dodatkowym atutem jest 12 letnia gwarancja na korozyjną perforację nadwozia, którą zapewnia zastosowanie ocynkowanych profili.

 

Przykładowe ceny części zamiennych w złotych

 

Reflektor przedni          

580

Błotnik przedni 

450

Zderzak przedni           

600

Sprzęgło kpl.    

1000

Klocki hamulcowe         

220

Tarcze hamulcowe kpl.  

440

Rozrząd z wymianą       

1650

 

Wybrane dane techniczne silników:

 

 

1,4

1,6

1,8 TDDi

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Wysokoprężny

Liczba cylindrów

R 4

R 4

R 4

Pojemność skokowa (cm3)

1388

1596

1753

Moc (KM)

75

100

90

Maks. moment obrotowy (Nm)

125

145

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,3

10,9

12,4

Prędkość maksymalna (km/h)

170

185

184

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

5,2/8,5

5,4/9,1

5,0/7,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

417 x 170 x 148

Objętość bagażnika hatchback/sedan (l)

350/490

 

Orientacyjne ceny w tys. zł

 

Rok produkcji 1998 1999 2000 2001 2002

1,4

-

23,8 - 28,5

27,0 – 30,9

29,9 – 32,0

33,0

1,6

 

23,5 – 30,5

27,5 -  31,2

33,9 – 39,5

38,0 – 40,0

1,8

26,9 – 31,0

24,5 – 39,0

27,0 – 32,4

34,6 – 40,4

40,2 – 43,5

1,8 TDDI

-

29,9 – 31,5

30,5 - 33,9

34,9 – 41,3

33,7 – 46,8

2,0

 

 

 

27,5 - 40,5

 

 

Zalety:

 

- świetne własności jezdne,

- dobre zabezpieczenie antykorozyjne

- mała usterkowość.

 

Wady:

- głośne silniki wysokoprężne,

- drogie naprawy turbosprężarki,

- umiarkowana ilość miejsca na tylnej kanapie.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Alan (gość)
    • ''tylne zawieszenie wielowahaczowe, po raz pierwszy zastosowane w tej klasie samochodów'' gowno prawda stare corolle ( starsze niz e12 ) mialy wielowachaczowe zawieszenie z tylu
    • bleki (gość)
    • a skąd te ceny za części???? rozrząd 1650 zł?! I 40 tys za focusa z 2002 r? jakieś brednie
    • wartownick (gość)
    • (do bleki) tak to jest jak ktoś w roku 2013 pisze komentarz do artykułu z 2005 roku... ;-)

Dodaj komentarz