Już w 1999 roku, w momencie wejścia na rynek Focusa pierwszej generacji, jego twórcy wysoko postawiali poprzeczkę w segmencie C, czyli aut kompaktowych. Na tle konkurencji model ten wyróżniał się zarówno estetyką, jak i dopracowaniem technicznym, przyciągając liczne rzesze nabywców. To sprawiło, że szybko stał się przebojem na wielu rynkach, przy okazji zdobywając prestiżowe nagrody Car of the Year 1999 w Europie oraz Car of the Year 2000 w USA. Łącznie wyprodukowano już ponad 10 mln egzemplarzy trzech generacji tego modelu.
Ford Focus III generacji zadebiutował w 2011 roku i wykorzystywał platformę Ford C1, na której powstały również m.in. minivan C-Max i SUV Kuga. Jako, że od momentu debiutu tego modelu, minęło juz trochę czasu, auto poddano face-liftingowi. Najnowszy kompakt ma nieco zmienioną pokrywę silnika, pas przedni oraz osłoną chłodnicy, która przypomina tę z modelu Fusion, czyli nowego Mondeo, dostępnego na rynk
u amerykańskim. Całość sprawia, że jest samochód wydaje się optycznie szerszy i niższy. Ale znacznie istotniejsze są zmiany techniczne. Efektem modyfikacji układu kierowniczego, zawieszenia i zwiększenia sztywności strukturalnej przodu pojazdu jest bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie auta. Podczas pierwszych jazd testowych, mogliśmy się przekonać, że Focus prowadzi bez zarzutu, a inżynierowie odpowiedzialni, za układ jezdny tego auta wypracowali niemal idealny kompromis pomiędzy komfortem podróży, a dobrym trzymaniem się drogi. Na dodatek jeszcze lepiej wyciszono pracę zawieszenia i zastosowano nowy, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP oraz w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS.
W ramach modernizacji kompaktowy model Forda otrzymał nowe, ekonomiczniejsze jednostki na
pędowe. Benzynowy silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 lub 182 KM oraz diesel 1.5 TDCi w wersji 95- lub 120-konnej. Benzynowa jednostka zużywa o 7% mniej paliwa od poprzednio stosowanego silnika 1.6 EcoBoost, a nowy turbodiesel w połączeniu z przekładnią PowerShift jest oszczędniejszy nawet o 19%. Ponadto obydwa silniki są wyposażone w funkcję Start-Stop.i spełniają wymogi europejskiej normy emisji spalin Euro 6. Oprócz tego, model ten nadal będzie dostępny z mniejszym, benzynowym silnikiem 1.0 EcoBoost (100 KM oraz 125 KM), a także 1.6 Ti-VCT w wersjach 85, 105 i 125 KM.
Tak jak dotąd, Focus oferowany jest w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej lub kombi. Warto wspomnieć, że jest to pierwszy model Forda w Europie wyposażony w system SYNC 2 z kolorowym, 8-calowym ekranem dotykowym i zaawansowanym systemem obsługi głosowej, służącym do obsługi nawigacji, systemu audio oraz klimatyzacji. Z kolei zmodernizowany układ wspomagający parkowanie (Active Park Assist), teraz oprócz parkowania równol
egłego, oferuje funkcję parkowania prostopadłego oraz pomaga wyjechać z miejsca parkingowego. Zresztą nowoczesnych systemów wspomagających pracę kierowcy jest w „odświeżonym” Fordzie więcej. Wymieńmy choćby system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), układ automatycznego sterowania światłami drogowymi, system kontroli pasa ruchu i martwego pola, system monitorowania koncentracji kierowcy czy inteligentny tempomat.
Na koniec trochę o cenach. Zmodernizowany Ford Focus w najtańszej wersji (hatchback) Trend z benzynowym silnikiem 1.6 Ti-VCT o mocy 85 KM kosztuje 57 990 zł, natomiast za Diesla 1.5 TDCI o mocy 95 KM trzeba zapłacić 70 690 zł.
Wybrane dane techniczne Forda Focusa i konkurentów:
Marka/model | Ford Focus 1.5 Duratorq TDCi | Toyota Auris 1.4 D-4D | Opel Astra 1.7 CDTI Ecotec |
Cena (zł) | 70 690 | 72 000 | 81 200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback / 5 | hatchback / 5 | hatchback / 5 |
Długość/szerokość/wysokość | 4360/1823/1469 | 4275/1760/1460 | 4419/1814/1510 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1559 / 1549 | 1515 / 1505 | 1544 / 1558 |
Rozstaw osi | 2648 | 2600 | 2685 |
Masa własna | 1263 | 1245 | 1373 |
Pojemność bagażnika (l) | 363/1148 | 360/1200 | 370/1235 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1328 | 1686 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przeł. | manualna / 6 | manualna / 6 | manualna / 5 |
Moc (KM) przy obr./min | 95 / 3600 | 90 / 3800 | 110 / 3800 |
Moment obr. (Nm) przy obr./min | 270/1500-2000 | 205/1800-2800 | 260/1700-2550 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 12,5 | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 180 | 186 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 3,8 | 4,1 | 4,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 98 | 109 | 110 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?