Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus 2014. Poprawianie dobrego [video]

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Czy można coś jeszcze poprawić w aucie, które i tak świetnie się sprzedaje? Konstruktorzy Forda pokazują, że tak.
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Już w 1999 roku, w momencie wejścia na rynek Focusa pierwszej generacji, jego twórcy wysoko postawiali poprzeczkę w segmencie C, czyli aut kompaktowych. Na tle konkurencji model ten wyróżniał się zarówno estetyką, jak i dopracowaniem technicznym, przyciągając liczne rzesze nabywców. To sprawiło, że szybko stał się przebojem na wielu rynkach, przy okazji zdobywając prestiżowe nagrody Car of the Year 1999 w Europie oraz Car of the Year 2000 w USA. Łącznie wyprodukowano już ponad 10 mln egzemplarzy trzech generacji tego modelu.

Ford Focus III generacji zadebiutował w 2011 roku i wykorzystywał platformę Ford C1, na której powstały również m.in. minivan C-Max i SUV Kuga. Jako, że od momentu debiutu tego modelu, minęło juz trochę czasu, auto poddano face-liftingowi. Najnowszy kompakt ma nieco zmienioną pokrywę silnika, pas przedni oraz osłoną chłodnicy, która przypomina tę z modelu Fusion, czyli nowego Mondeo, dostępnego na rynk

Fot. Ford
Fot. Ford

u amerykańskim. Całość sprawia, że jest samochód wydaje się optycznie szerszy i niższy.  Ale znacznie istotniejsze są zmiany techniczne. Efektem modyfikacji układu kierowniczego, zawieszenia i zwiększenia sztywności strukturalnej przodu pojazdu jest bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie auta. Podczas pierwszych jazd testowych, mogliśmy się przekonać, że Focus prowadzi bez zarzutu, a inżynierowie odpowiedzialni, za układ jezdny tego auta wypracowali niemal idealny kompromis pomiędzy komfortem podróży, a dobrym trzymaniem się drogi. Na dodatek jeszcze lepiej wyciszono pracę zawieszenia i zastosowano nowy, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP oraz w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS.

W ramach modernizacji kompaktowy model Forda otrzymał nowe, ekonomiczniejsze  jednostki na

Fot. Ford
Fot. Ford

pędowe. Benzynowy silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 lub 182 KM oraz diesel 1.5 TDCi w wersji 95- lub 120-konnej. Benzynowa jednostka zużywa o 7% mniej paliwa od poprzednio stosowanego silnika 1.6 EcoBoost, a nowy turbodiesel w połączeniu z przekładnią PowerShift jest oszczędniejszy nawet o 19%. Ponadto obydwa silniki są wyposażone w funkcję Start-Stop.i spełniają wymogi europejskiej normy emisji spalin Euro 6. Oprócz tego, model ten nadal będzie dostępny z mniejszym, benzynowym silnikiem 1.0 EcoBoost (100 KM oraz 125 KM), a także 1.6 Ti-VCT w wersjach 85, 105 i 125 KM.

Tak jak dotąd, Focus oferowany jest w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej lub kombi. Warto wspomnieć, że jest to pierwszy model Forda w Europie wyposażony w system SYNC 2 z kolorowym, 8-calowym ekranem dotykowym i zaawansowanym systemem obsługi głosowej, służącym do obsługi nawigacji, systemu audio oraz klimatyzacji. Z kolei zmodernizowany układ wspomagający parkowanie (Active Park Assist), teraz oprócz parkowania równol

Fot. Ford
Fot. Ford

egłego, oferuje funkcję parkowania prostopadłego oraz pomaga wyjechać z miejsca parkingowego. Zresztą nowoczesnych systemów wspomagających pracę kierowcy jest w „odświeżonym” Fordzie więcej. Wymieńmy choćby system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), układ automatycznego sterowania światłami drogowymi, system kontroli pasa ruchu i martwego pola, system monitorowania koncentracji kierowcy czy inteligentny tempomat.

Na koniec trochę o cenach. Zmodernizowany Ford Focus w najtańszej wersji (hatchback) Trend z benzynowym  silnikiem 1.6 Ti-VCT o mocy 85 KM kosztuje 57 990 zł, natomiast za Diesla 1.5 TDCI o mocy 95 KM trzeba zapłacić 70 690 zł.

 0R-IjlptAWU

Wybrane dane techniczne Forda Focusa i konkurentów:

Marka/model

Ford Focus  
1.5 Duratorq TDCi

Toyota Auris  
1.4 D-4D

Opel Astra 
1.7 CDTI Ecotec

Cena (zł)

70 690

72 000

81 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback / 5

hatchback / 5

hatchback / 5

Długość/szerokość/wysokość

4360/1823/1469

4275/1760/1460

4419/1814/1510

Rozstaw kół: przód/tył

1559 / 1549

1515 / 1505

1544 / 1558

Rozstaw osi

2648

2600

2685

Masa własna

1263

1245

1373

Pojemność bagażnika (l)

363/1148

360/1200

370/1235

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność skokowa (cm3)

1499

1328

1686

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów: typ/liczba przeł.

manualna / 6

manualna / 6

manualna / 5

Moc (KM) przy obr./min

95 / 3600

90 / 3800

110 / 3800

Moment obr. (Nm) przy obr./min

270/1500-2000

205/1800-2800

260/1700-2550

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,0

12,5

12,3

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

186

Średnie spalanie (l/100 km)

3,8

4,1

4,2

Emisja CO2 (g/km)

98

109

110

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty