Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Focus Kombi kontra Volkswagen Golf Variant

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Focus drugiej generacji przejął niemal wszystkie zalety poprzednika
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Focus drugiej generacji przejął niemal wszystkie zalety poprzednika
Focus i Golf to godni siebie rywale, ale na pojedynek wersji kombi, trzeba było czekać dość długo. Sprawdzamy, czy było warto.

 

Każdy poważny producent samochodów, ma w tym segmencie swoje auto. Kompakty, to nadal

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Focus drugiej generacji przejął niemal wszystkie zalety poprzednika
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Focus drugiej generacji przejął niemal wszystkie zalety poprzednika

najczęściej kupowane samochody w Europie. Niejednokrotnie zdarza się, że oferta firmy liczy nawet pięć różnych wersji nadwoziowych. Tymczasem Volkswagen Golf, który przez lata był klasą dla siebie, na kombi w nowej wersji, kazał nam czekać ponad trzy lata.

 

Focus od lat jest jednym z głównych rywali Golfa. Nie ma wątpliwości, że Ford jest samochodem dojrzałym i w pełni zaspakaja wymagania klientów. Świetnie jeździ, ma w ofercie nowoczesne silniki i całą listę dodatkowego wyposażenia. Na dodatek, ceny Fordów są

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Najnowszy Variant, to już trzecia generacja Golfa w wersji kombi
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Najnowszy Variant, to już trzecia generacja Golfa w wersji kombi

konkurencyjne.

 

Volkswagen długo liczył na to, że wiecznie zmieniająca się moda wyprze z rynku klasyczne nadwozia i pozwoli zaistnieć takim modelom jak Golf Plus. W pewnym momencie wstrzymano prace nad projektem Varianta i czekano na rozwój sytuacji. Wygląda na to, że w Wolsburgu postawiono wszystko na jedną kartę i nieco się przeliczono. Ford nie popełnił tego błędu i obok C-Maxa od razu proponował klientom Focusa kombi.

 

Cechy szczególne

 

Najmocniejszą stroną Focusa nadal wydaje się być jego zawieszenie. Wielowahaczowa

Fot. Bartłomiej Bałdyga:Bagażnik jest duży, ale nie bez wad. Próg, choć niższy, nadal utrudnia załadunek
Fot. Bartłomiej Bałdyga:Bagażnik jest duży, ale nie bez wad. Próg, choć niższy, nadal utrudnia załadunek

konstrukcja, nieznacznie różniąca się od tej z pierwszej generacji Forda działa znakomicie. Auta świetnie trzymają się drogi. Zasługą dobrej trakcji jest także duży rozstaw osi (264 cm). Dzięki takim wymiarom udało się również wygospodarować sporą ilość miejsca we wnętrzu. Cztery dorosłe osoby, bez większych problemów zniosą w Focusie najdalszą podróż. Ergonomia wnętrza, to kolejny, duży plus Forda. Czytelne zegary, przełączniki i pokrętła zaprojektowano i wykonano na bardzo wysokim poziomie. Bagażnik mieści 482 l, jego kształt jest regularny, co bardzo ułatwia pakowanie.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: W tej klasie aut trudno się spodziewać stylistycznych ekscesów, ale trzecia generacja Varianta prezentuje się dużo lepiej od
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W tej klasie aut trudno się spodziewać stylistycznych ekscesów, ale trzecia generacja Varianta prezentuje się dużo lepiej od poprzedników

Golf Variant może się pochwalić równie przestronnym wnętrzem. Jedyną wadą jest wysoki tunel środkowy przebiegający przez cały przedział pasażerski. Pojemność bagażnika to ponad 500 l. Jeszcze kilka lat temu, taka przestrzeń była rezerwowana dla aut kombi o klasę wyższych. Deska rozdzielcza Volkswagena niczym nie różni się od tej z hatchbacka. Tutaj króluje Niemiecki porządek i dokładność wykonania. Bardzo dobre materiały i ergonomia, podobnie jak w Fordzie, reprezentują najwyższy Europejski poziom.

 

Silnik

 

W naszym teście sprawdziliśmy jak spisują się najsłabsze w ofercie diesle. W przypadku Forda jest to niewielki 1.6 TDCi, o mocy zaledwie 90 KM, wyposażony w niewielką turbinę Nie jest to silnik zbyt żwawy, ale przy codziennej miejskiej jeździe, ubytki mocy rekompensuje nam niskim zużyciem paliwa. Wymagającym lepszej dynamiki śmiało można polecić opcję 109-konną. Testowany przez nas Volkswagen posiadał pod maską najbardziej popularny silnik 1.9 TDI/105 KM. Choć jest głośny przy rozruchu, odopłaca się dobrą dynamiką i niewielkim zużyciem paliwa

 

Wrażenia z jazdy

 

Gdyby nie słaby silnik, jazda Focusem mogła by sprawić wiele przyjemności. Pokonywanie zakrętów to istna przyjemność, nawet na śliskiej nawierzchni auto pewnie trzyma się drogi i podąża tam gdzie życzy sobie kierowca. Hamulce są skuteczne, a delikatnie działający ABS zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Na pochwałę zasługuje także zakres regulacji kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach i dobrze wyprofilowany fotel.

 

W Volkswagenie fotel zamocowano nieco niżej niż u konkurenta. W standardzie otrzymujemy za to regulację jego wysokości. Kierownica ma odpowiednią średnicę i bardzo wygodnie trzyma się ją w dłoniach. Zawieszenie jest bardziej sprężyste niż w Focusie, przez co po naszych drogach podróżuje się dużo wygodniej. Mankamentem Golfa są... kierunkowskazy zamontowane w lusterkach bocznych. Nocą ich bardzo ostre światło może razić.

 

Podsumowanie

 

Focus to solidne auto o dobrych właściwościach jezdnych. Z najsłabszym dieslem nie pozwala kierowcy w pełni rozwinąć skrzydeł, ale świetnie się sprawdza jako ekonomiczny środek transportu dla całej rodziny. Golf Variant także nie zachwyca niczym szczególnym, ale znany i sprawdzony silnik, oraz niezłe zawieszenie spodobają się nie tylko konserwatystom.

 

 

 

Wybrane dane techniczne

 

Model pojazdu

Ford Focus kombi 1.6 TDCi

Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI

Liczba cyl./zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa(cm3
)

1560

1896

Moc maksymalna (KM - obr/min)

90-4000

105-4000

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

250-1750

250-1900

Prędkość maksymalna (km/h)

177

187

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

12,9

12,2

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

447,3/184/144,7

455,6/178,1/150,4

Rozstaw osi (mm)

264

257,8

Pojemność bagażnika (l)

482/1525

505/1495

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

55

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (l
/100 km)

5,9/4,0

6,6/4,5

Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena podstawowa (zł)

64 000

Ok. 79 400

(21 000 euro na rynku Niemieckim)*

*Model pojawi się polskich salonach pod koniec roku

 

Wybrane wyposażenie

 

Model pojazdu

Ford Focus kombi Ambiente

Volkswagen Golf Trendline

Poduszki bezpieczeństwa

2

6

Układ ABS

S

S

Wspomaganie ukł. kierowniczego

S

S

Klimatyzacja

4500 zł

O

Elektryczne sterowanie szyb w drzwiach (przód)

S

S/O

Centralny zamek

S

S

Radioodtwarzacz CD

1900 zł

O

S - wyposażenie standardowe  

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

Ford Focus kombi

Volkswagen Golf Variant

Przestronność wnętrza

Remis

Poziom hałasu - odczuwalny

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 
Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty