Ford Galaxy (1995 – 2000)

Samochody / Testy

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Liczba odwiedzin: 100711

Ford Galaxy to doskonały samochód rodzinny. Można nim także wozić meble, ale chyba szkoda. Galaxy jest wspólnym dziełem konstruktorów Forda i Volkswagena.

Ford Galaxy to doskonały samochód rodzinny. Można nim także wozić meble, ale chyba szkoda. Galaxy jest wspólnym dziełem konstruktorów Forda i Volkswagena.

 

W wyniku tej współpracy powstały “trojaczki” – VW Sharan, Seat Alhambra i Ford Galaxy. Przy tych samych rozwiązaniach technicznych modele różnią się liniami nadwozia i wykończeniem wnętrza.

Galaxy jest obszernym vanem, w którym na wygodnych fotelach może podróżować nawet siedem osób (trzeci rząd foteli to opcja i raczej dla dzieci). Konstrukcja nadwozia z daleko odsuniętą krawędzią przedniej szyby powoduje, że kierowca ma dużą przestrzeń przed sobą. Kokpit jest czytelny i ergonomiczny. Trzeba się tylko przyzwyczaić do grubych przednich słupków, które trochę ograniczają widoczność.

Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości i solidnie spasowano. Po latach eksploatacji nie trzeszczą one i nie zgrzytają. Płaska podłoga umożliwia swobodne przewożenie bagażu w różnej konfiguracji foteli. W wersji maksymalnej (tylko przednie fotele) objętość bagażnika wynosi 2610 l, a w wersji siedmioosobowej pozostaje tylko 265 l.

Auto ma niezależne tylne zawieszenie. Wpływa to na komfort jazdy i właściwości jezdne. Galaxy prowadzi się dobrze i jest łatwy w manewrowaniu. Dobrze zachowuje się też na zakrętach. Opisywany model ma wadę konstrukcyjną związaną z wentylacją – nagminnie zaparowują okna podczas deszczu. Niestety, trzeba się do tego przyzwyczaić.

 

Silniki

 

W Galaxy mamy do wyboru trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny z dwoma wariantami mocy. Najsłabszy benzynowy ma pojemność 2,0 l i moc 115 KM. Kolejny to 2,3 l o mocy 145 KM. Porównując osiągi do zużycia paliwa, jest to najbardziej optymalna jednostka napędowa. Trzeci benzynowy, sześciocylindrowy silnik ma pojemność 2,8 l i moc 174 KM.

Silnik turbodiesel 1,9 l występuje z różnymi mocami: 90 i 110 KM. Słabszy z silników, mający podobne parametry eksploatacyjne, jednak nie wystarcza dla auta ważącego ponad półtorej tony.

Generalnie wszystkie silniki Galaxy są trwałe i mało awaryjne. Największym mankamentem jednostek benzynowych jest duże zapotrzebowanie na paliwo. Do najczęstszych usterek zalicza się zużycie poduszek pod silnikiem oraz awarie przepływomierza w turbodieslach.

 

Eksploatacja

 

Według opinii użytkowników Ford Galaxy jest rzadkim gościem warsztatów naprawczych. Nie znaczy to, że jest bezawaryjny. Szybciej zużywają się drążki stabilizatora przedniego zawieszenia, pojawiają się także luzy na końcówkach drążków kierowniczych. Nietrwały jest też układ wydechowy (korozja) i przednie tarcze hamulcowe. Galaxy ma dość delikatną elektrykę i co jakiś czas występują awarie elementów wyposażenia np. przełączników czy przycisków. Części w autoryzowanych serwisach są drogie, ale nietrudno o znalezienie tańszych zamienników.

Na rynku jest sporo Fordów Galaxy. Wszystkie one mają dość bogate wyposażenie standardowe (dwie poduszki, ABS, elektryka), w wielu jest także dużo dodatków uprzyjemniających jazdę. Najlepiej wyposażona jest wersja Ghia (np. obrotowe przednie fotele). Można też trafić, choć już trudniej, na Galaxy z napędem na cztery koła. Warto jednak pamiętać, że wersja ta była wyposażona w najmniej ekonomiczny silnik 2,8 l. Spora grupa aut pochodzi z importu, głównie z rynku niemieckiego. Warto więc dokładniej przyjrzeć się autu i jego stanowi technicznemu. Wiele egzemplarzy ma zainstalowane zasilanie gazem. W porównaniu z konkurentami Ford Galaxy ma najlepsze ceny zakupu.

 

Wady

 

- mało ekonomiczne silniki

- słabe przewietrzanie wnętrza

- drogie części oryginalne

 

Zalety

 

- obszerne wnętrze

- dobre właściwości jezdne

- mała awaryjność

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1995 – premiera modelu Galaxy (luty),

1996 – wprowadzenie na rynek wersji 4x4 (wrzesień),

1997 – podczas salonu samochodowego w Genewie prezentacja silnika 2,3 l 16V,

2000 – modernizacja modelu, odnowienie stylistyki z zewnątrz i w środku.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2.0

12,0-22,4

15,5-26,9

17,9-27,3

17,8-28,6

29,9-37,0

20,9-39,9

2.3

-

-

18,8-26,9

16,5-29,9

20,5-29,2

28,0-36,9

2.8

17,9-2-,9

17,2-25,9

19,5-27,0

25,9-31,0

22,9-32,0

-

1.9D

-

14,9-24,9

20,5-25,5

22,0-27,9

25,9-34,5

34,9-44,0

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne*

Silnik

2.0

2.3 16V

2.8 V6

1.9

1.9

Pojemność skokowa (cm3 )

1998

2295

2792

1896

1896

Moc (KM/obr./min.)

116/5500

145/5500

174/5800

90/4000

110/4150

Maks. mom. obr.

(Nm/obr./min.)

170/2300

203/2500

240/4200

202/1900

235/1900

Prędkość maks. (km/h)

177

192

199

160

172

Przyspieszenie

0-100 km (s)

13,1

10,7

10,5

17,1

10,8

Zużycie paliwa:

wg EU (l/100 km)

7,9/13,8

7,8/14,0

8,7/16,4

5,6/8,8

5,4/8,7

Opony

195/65 R15;

5/60 R15;

215/60 R15

205/60 R15

195/65 R15;

205/60 R15;

215/60 R15

Zbiornik paliwa (l)

70

Objętość bagażnika (dm3 )

385/2610

Rozstaw osi (cm)

283,5

Rozstaw kół przód/tył (cm)

152/150,5

Średnica zawracania (m)

11,7

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

462/181/173

Masa własna (kg)

1650

1690

1645

Masa całkowita (kg)

2400

2400

2400

* dane z 1999 r.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • DominikWarszawa
    • SWIETNY SAMOCHOD, BYLISMY NIM WSZEDZIE W EUROPIE PRAKTYCZNIE, OPROCZ POLUDNIA, ALE SAMOCHOD SIE SPRAWDZA MZOE NASZ SILNIK 2.0 NIE JEST TYM CO BY SIE CHCIALO MIEC, ALE SAMA WYGODA JAZDY TO LUX.
    • DominikWarszawa
    • POZDRAWIAM
    • PiotrŁódź (gość)
    • Mam Galaxy 2.0. Posiadam go 4 lata. Jestem super zadowolony, auto kupiłem za rozsądne pieniądze, miało przejechane 270 tyś. Zamontowałem gaz, teraz mam na liczniku 380 tyś. Jedyne co naprawiałem przy silniku to rozrusznik, elektromechanik stwierdził, że jeszcze długo się nim nacieszę. Kłopoty sprawia zawieszenie, naprawiam co rok, ale czemu tu się dziwić, mieszkam w okolicy gdzie brakuje asfaltu, a ten co jest ma więcej dziur niż pole po bombardowaniu. Pozdrowionka.
    • tomek szwecja (gość)
    • Galaxy 2.3 16v dohc swietne auto polecam
    • józek (gość)
    • mam galaxy 1.9tdi 110km autko świetne polecam, mały problem z przednim zawieszeniem, ceny części okey,przebieg 378000tys.km od nówki w polsce serwis do 290000 tys.km
    • Andrzej Bydgoszcz (gość)
    • Mam galaxy2,3 16V rocznik 1998 wersia Ghia, kupiony w salonie Polskim, załozyłem Gaz w roku 2010 jestem zadowolony,choć dużo pali gazu np.po mieście około 19 litrów,choć delikatnie naciskam pedał gazu, a na trasie około 15 litrów gazu
    • krzysiek krasnik (gość)
    • Coś Ty chłopie za gaz wstawił. Ja mam 2.3 na sekwencij i na maxa mi pali 13.Chyba że robisz krutkie trasy i ci sadzą zaszedl
    • gosc (gość)
    • do andrzeja bydgoszcz nie przejmuj sie spalaniem mialem juz 3 fordy galaxy i wszystkie pala tyle samo regulowac i zmniejszac dawke mozna ale jesli chce sie miec komfort dynamicznej jazdy to ponizej 18 nie mozna schodzic ale coz niektorym pali 13 litrow gazu hahahah spotkalem juz kolesi co im po miescie benzynki pala 8.5 l coz w tym wypadku polecam zmiane lekarza heheheheh pozdrawiam
    • jasiu (gość)
    • zmien lekarza dla twojego auta mam 2,3 16v i go nie oszczedzam 13 gazu to max
    • mario (gość)
    • potwierdzam silnik 2.3 16v max 13/100 gazu (sekwencja)
    • Janusz (gość)
    • Też potwierdzam Galaxy 2.0 między 11-13l gazu/100km
    • mirrek (gość)
    • A ja chcę kupić galaxe jakąś bęzyne co polecacie i na co mam zwrucić uwagę kupująć auto z drugiej ręki????
    • Tedi (gość)
    • Galaxy 2.3 16v 1999r. Spalanie srednio 13 l gazu no chyba ze klime sie zalaczy to potrafi skoczyc do 17 litrow na setke
    • Piotr (gość)
    • mam Galaxy 2.0 minimalne spalanie na gazie po trasie przy prędkości do 80 km w nocy na odcinku 200 km praktycznie tylko na 5 biegu =9 litrów, a w mieście w korkach 15 do 16 litrów, wiec po co się licytujecie wszystko zależy od warunków jazdy
    • adam1 (gość)
    • Mam pytanie jak wytrzymują silniki w gazie.
    • cajmerek (gość)
    • witam wszystkich mam pytanie posiadam galxy 2.3 16v z 1998 roku i czy mozna włozyć silnik taki sam tylko ze z rocznika np 2000 co ma jedną cewke i jakie sa przeróbki czy trzeba wiazke przerabiac czy jeszcze co innego pozdrawiam
    • edi (gość)
    • Witam Panowie a ja mam problem z silnikiem 2.3 b+g mianowicie co mechanik to mówi co innego, a zaczne od początku kupiłam go 2 mies temu i oczywiscie wymiana oleju wie mechanik przy 260 tyś km wlał mu olej 5w40 porażka zjadł cały olej a kontrolka oleju nawet nie zaswieciła :( i od tego się zaczeło, teraz ma wlany 10w40 i bierze olej, znika płyn z chłodnicy do mniej niz minimum, pali rano dziwnie tak jak by na dwa tłoki ale po chwili jest oki, przyśpieszenie ma mój osiąg 180 na autostradzie, strasza ze mnie ze silnik ma padnięty, ale ogólnie to autko jest naprawde super wygodne i wogóle. Pozdrawiam i proszę o porade
    • Kasia (gość)
    • Zastanawiam się nad kupnem Galaxy 1,9 TDi 110km/81kw co wy na to? Mam dużą rodzinę iw sumie wybór między Zafirą 2,0 tdi, Espace no i tym Fordem z 97.
    • Hero79 (gość)
    • Kasiu, kup galaxy TDi. Będziesz zadowolona, tylko niech Ci go ktoś posprawdza przed zakupem. Pozdrawiam

Dodaj komentarz