Ford Ka – to była rewolucja stylistyczna w rodzinie Fordów. Produkowany do dnia dzisiejszego, nadal cieszy oko. Stał się też ulubionym modelem pań.
Nadwozie
Produkcja Ka ruszyła w 1996 r., choć dwa lata wcześniej pokazany jako prototyp wzbudził tyleż pochwał, co krytyki. Wszystkiemu winna była stylistyka auta, całkowicie odbiegająca od dotychczas stosowanej przez Forda.
Forda** Ka ma jednobryłowe, trzydrzwiowe nadwozie. Dość szeroki rozstaw osi, obłe kształty, ukształtowanie grilla nadają mu „żabowaty” wygląd.
Podobnie jak linia zewnętrzna, także we wnętrzu utrzymana jest stylistyka, której myślą przewodnią jest owal. Szczególnie efektownie wygląda kokpit, widać to w ukształtowaniu tapicerki drzwi, wykończeniu foteli, zegarka. Kabina mieści cztery osoby, ale bardziej zalecany zestaw to dwie dorosłe i dwójka dzieci. Materiały wykończeniowe poprawne, choć są różnice jakościowe pomiędzy modelami z
połowy lat dziewięćdziesiątych i obecnymi. Podobnie jest z wyposażeniem standardowym – tamte było dość ubogie, obecnie jest ono dużo bogatsze. Bagażnik Ka ma pojemność 185 l, co przy samochodzie miejskim jest do przyjęcia. Po złożeniu kanapy można go powiększyć do 725 l.
Silniki
Przez całe lata produkcji Ford Ka miał silnik o jednej pojemności 1299 cm³, a wybierać można było tylko moc – 50 KM, 60 KM i 70 KM. Ośmiozaworowa jednostka napędowa jest dość leciwa, przejęta z wcześniejszego modelu Fiesta. Choć Ka jest autem dynamicznym i z wystarczającymi osiągami na szosie, to w jeździe miejskiej jego silniki nie należą do ekonomicznych. Wersja o mocy 70 KM pojawiła się w ofercie od 2003 r.
Także tego roku został wprowadzony nowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 95 KM. Jest od
montowany do wersji Sportka, modelu adresowanego do młodych ludzi.
Eksploatacja
Ford Ka jest typowym autem miejskim. W sporej części jego użytkownikami są kobiety i generalnie chwalą sobie ten model. Podoba im się nadal oryginalna stylistyka, zwrotność i kolorystyka wykończenia. Zawieszenie auta umożliwia dynamiczną jazdę, auto dobrze wybiera nierówności drogi.
Do minusów Ka należy zaliczyć zbyt szybkie zużywanie się klocków hamulcowych, gumowych elementów zawieszenia, słabe zabezpieczenie antykorozyjne np. w okolicach przednich błotników, układu wydechowego. Zastrzeżenia niektórych użytkowników są także do jakości wykończenia wnętrza, gdzie „coś trzeszczy i piszczy”.
Ford Ka był sprzedawany w Polsce przez Ford Polska od 1996 r. Do roku 2002 auto oferowano tylko z silnikiem 1,3 l/60 KM, a od 2003 r. z silnikiem 1,3 l o mocy 70 KM. Ogółem do tej pory sprzedano 6711 sztuk Ka. Największym zainteresowaniem model cieszył się w 1997 r.
O sukcesie Ka świadczy fakt, że nadal produkowany jest przez Forda. Oferta używanych samochodów jest spora, a ceny wywoławcze przystępne. Coraz więcej jest młodszych modeli z polskiej sieci dilerskiej oraz sprowadzonych w imporcie indywidualnym, najczęściej z rynku niemieckiego, gdzie auta mają bogate wyposażenie.
Wady:
- podatność na korozję,
- małe wnętrze.
Zalety:
- efektowna stylistyka,
- dynamika jazdy.
Ważniejsze daty z historii modelu
1996 – rynkowa premiera modelu
2000 – zakończenie sprzedaży aut z silnikiem o mocy 50 KM
2003 – rozszerzenie gamy o model Sportka z silnikiem 1.6/95 KM i kabriolet Stretka
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
1,3 | 7,7 – 11,5 | 8,8 – 12,7 | 9,9 – 15,9 | 13,2 – 17,9 | 12,9 – 19,3 | 13,9 – 19,8 | 14,0 – 19,8 | 21,9 – 23,0 | 20,9 – 27,9 |
* na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne
Silnik | 1.3/50 | 1.3/60 | 1,3/70 | 1,6/95 |
Pojemność skokowa (cm³) | 1299 | 1299 | 1299 | 1598 |
Moc (KM/obr./min.) | 50/5000 | 60/5000 | 70/5500 | 95/5500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min.) | 97/2000 | 103/2500 | 106/3000 | 135/4250 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 147 | 155 | 167 | 174 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 17,7 | 15,4 | 14,1 | 9,7 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 4,8/7,9 | 5,5/8,8 | 4,7/5,9/8,2 | 6,0/7,6/10,4 |
Opony | 155/70 R13; 165/65 R13;165/60 R14 | 195/45 R16 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 42 | |||
Objętość bagażnika (dm³) | 185/725 | |||
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 362/164/138 | |||
Masa własna (kg) | 890 | 945 | ||
Masa całkowita (kg) | 1265 | 1300 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?