Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Ka (od 1996)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Ford: Ford Ka cieszy się największym powodzeniem wśród pań. Pojazd wykorzystuje podzespoły – płytę podłogową i silniki z modelu Fiesta.
Fot. Ford: Ford Ka cieszy się największym powodzeniem wśród pań. Pojazd wykorzystuje podzespoły – płytę podłogową i silniki z modelu Fiesta.
Ford Ka – to była rewolucja stylistyczna w rodzinie Fordów. Produkowany do dnia dzisiejszego, nadal cieszy oko. Stał się też ulubionym modelem pań.

Ford Ka – to była rewolucja stylistyczna w rodzinie Fordów. Produkowany do dnia dzisiejszego, nadal cieszy oko. Stał się też ulubionym modelem pań.  

 

Nadwozie

 

Produkcja Ka ruszyła w 1996 r., choć dwa lata wcześniej pokazany jako prototyp wzbudził tyleż pochwał, co krytyki. Wszystkiemu winna była stylistyka auta, całkowicie odbiegająca od dotychczas stosowanej przez Forda.

Fot. Ford: Ford Ka cieszy się największym powodzeniem wśród pań. Pojazd wykorzystuje podzespoły – płytę podłogową i silniki z modelu Fiesta.
Fot. Ford: Ford Ka cieszy się największym powodzeniem wśród pań. Pojazd wykorzystuje podzespoły – płytę podłogową i silniki z modelu Fiesta.

 

Forda** Ka ma jednobryłowe, trzydrzwiowe nadwozie. Dość szeroki rozstaw osi, obłe kształty, ukształtowanie grilla nadają mu „żabowaty” wygląd.

Podobnie jak linia zewnętrzna, także we wnętrzu utrzymana jest stylistyka, której myślą przewodnią jest owal. Szczególnie efektownie wygląda kokpit, widać to w ukształtowaniu tapicerki drzwi, wykończeniu foteli, zegarka. Kabina mieści cztery osoby, ale bardziej zalecany zestaw to dwie dorosłe i dwójka dzieci. Materiały wykończeniowe poprawne, choć są różnice jakościowe pomiędzy modelami z

Fot. Ford: Ka to typowy pojazd miejski, którego największym bodaj mankamentem jest podatność na korozję i spore zużycie paliwa.
Fot. Ford: Ka to typowy pojazd miejski, którego największym bodaj mankamentem jest podatność na korozję i spore zużycie paliwa.

połowy lat dziewięćdziesiątych i obecnymi. Podobnie jest z wyposażeniem standardowym – tamte było dość ubogie, obecnie jest ono dużo bogatsze. Bagażnik Ka ma pojemność 185 l, co przy samochodzie miejskim jest do przyjęcia. Po złożeniu kanapy można go powiększyć do 725 l.

 

Silniki

 

Przez całe lata produkcji Ford Ka miał silnik o jednej pojemności 1299 cm³, a wybierać można było tylko moc –  50 KM, 60 KM i 70 KM. Ośmiozaworowa jednostka napędowa jest dość leciwa, przejęta z wcześniejszego modelu Fiesta. Choć Ka jest autem dynamicznym i z wystarczającymi osiągami na szosie, to w jeździe miejskiej jego silniki nie należą do ekonomicznych. Wersja o mocy 70 KM pojawiła się w ofercie od 2003 r.

Także tego roku został wprowadzony nowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 95 KM. Jest od

Fot. Ford: Wnętrze mieści 4 osoby, ale z tyłu jest dość ciasno.
Fot. Ford: Wnętrze mieści 4 osoby, ale z tyłu jest dość ciasno.

montowany do wersji Sportka, modelu adresowanego do młodych ludzi.

 

Eksploatacja

 

Ford Ka jest typowym autem miejskim. W sporej części jego użytkownikami są kobiety i generalnie chwalą sobie ten model. Podoba im się nadal oryginalna stylistyka, zwrotność i kolorystyka wykończenia. Zawieszenie auta umożliwia dynamiczną jazdę, auto dobrze wybiera nierówności drogi.

 

Do minusów Ka należy zaliczyć zbyt szybkie zużywanie się klocków hamulcowych, gumowych elementów zawieszenia, słabe zabezpieczenie antykorozyjne np. w okolicach przednich błotników, układu wydechowego. Zastrzeżenia niektórych użytkowników są także do jakości wykończenia wnętrza, gdzie „coś trzeszczy i piszczy”.

Ford Ka był sprzedawany w Polsce przez Ford Polska od 1996 r. Do roku 2002 auto oferowano tylko z silnikiem 1,3 l/60 KM, a od 2003 r. z silnikiem 1,3 l o mocy 70 KM. Ogółem do tej pory sprzedano 6711 sztuk Ka. Największym zainteresowaniem model cieszył się w 1997 r.

 

O sukcesie Ka świadczy fakt, że nadal produkowany jest przez Forda. Oferta używanych samochodów jest spora, a ceny wywoławcze przystępne. Coraz więcej jest młodszych modeli z polskiej sieci dilerskiej oraz sprowadzonych w imporcie indywidualnym, najczęściej z rynku niemieckiego, gdzie auta mają bogate wyposażenie.

 

Wady:                                                                  

- podatność na korozję,

- małe wnętrze.

 

 Zalety:

- efektowna stylistyka,

- dynamika jazdy.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1996 – rynkowa premiera modelu

2000 – zakończenie sprzedaży aut z silnikiem o mocy 50 KM

2003 – rozszerzenie gamy o model Sportka z silnikiem 1.6/95 KM i kabriolet Stretka

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1,3

7,7 –

11,5

8,8 –

12,7

9,9 –

15,9

13,2 –

17,9

12,9 –

19,3

13,9 –

19,8

14,0 –

19,8

21,9 –

23,0

20,9 –

27,9

*  na podstawie ofert internetowych

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

1.3/50

1.3/60

1,3/70

1,6/95

Pojemność skokowa (cm³)

1299

1299

1299

1598

Moc (KM/obr./min.)

50/5000

60/5000

70/5500

95/5500

Maksymalny moment obrotowy

(Nm/obr./min.)

97/2000

103/2500

106/3000

135/4250

Prędkość maksymalna (km/h)

147

155

167

174

Przyspieszenie 0-100 km (s)

17,7

15,4

14,1

9,7

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

4,8/7,9

5,5/8,8

4,7/5,9/8,2

6,0/7,6/10,4

Opony

155/70 R13; 165/65 R13;165/60 R14

195/45 R16

Zbiornik paliwa (l)

42

Objętość bagażnika (dm³)

185/725

Długość/szerokość/wysokość (cm)

362/164/138

Masa własna (kg)

890

945

Masa całkowita (kg)

1265

1300

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty