Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Kuga 2.0 TDCI AWD

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Crossover Forda jest nie tylko ładny, bogato wyposażony i tani w eksploatacji. Z napędem na cztery koła jest także skuteczny w lżejszym terenie.
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

W crossoverze  zastosowano stylistykę „kinetic design,” zapoczątkowaną w „Samochodzie Roku 2007” Fordzie S-Max i kontynuowaną w innych modelach firmy.

Ford Kuga  oparty został na płycie podłogowej kompaktowego vana C-MAX i posiada duży, 269-centymetrowy rozstaw osi  (dla porównania: VW Tiguan 260 cm; Toyota Rav4 – 256 cm). Dzięki temu kabina Forda jest obszerna i wygodna, a miejsca jest tu pod dostatkiem.

Pochwalić należy wygodne fotele z dobrym trzymaniem bocznym.  Wykonane z jakościowo dobrych i przyjaznych alergikom materiałów wnętrze przypomina to z innych modeli firmy.

Bagażnik Kugi zalicza się do tych mniejszych. 360 litrów objętości z możliwością rozszerzenia do 1405 litrów przez złożenie tylnej kanapy to przeciętna wielkość. Dostęp do bagażnika jest możliwy na dwa sposoby: przez tylne drzwi lub otwierane oddzielnie okno tylne.

Pod maską testowanego auta pracował  najmocniejszy w ofercie turbodiesel 2.0 TDCi o mocy 163 KM.  Przyspieszenie do setki zabiera 9,9 sekundy, co jest wynikiem dobrym, ale niektórzy konkurenci wypadają nieco lepiej (np. 170-konny VW Tiguan 2.0 TDI ze skrzynią manualną przyspiesza o sekundę szybciej). Lepiej wypada w tym silniku elastyczność, tu nie można mieć jakichkolwiek zastrzeżeń. Dzięki funkcji chwilowego wzrostu momentu obrotowego (tzw. overboost) jego wartość sięga nawet 340 Nm. To sprawia, że wyprzedzanie Kugą na trasie nie stanowi problemu. Chętnie i bezproblemowo nabiera ona prędkości i w zakresie prędkości 60-120 km/h oznacza się dobrą dynamiką. To auto lubi szybką jazdę, na 5 i 6 biegu okazuje się elastyczne i bardzo ciche jak na crossovera.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Mocnym punktem Kugi jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów PowerShift. Zmienia ona biegi stosunkowo szybko i płynnie, bez szarpnięć typowych dla wielu automatów. W tej klasie aut jeszcze niewiele firm może pochwalić się taką nowatorską przekładnią.

Auto spala średnio około 6,6 litra ON na 100 km, co przy tych gabarytach auta,  mocy silnika i osiągach nie jest wartością wygórowaną. Zresztą podkreślają to specjaliści z branży. W raporcie Automobilwoche Ford Kuga punktował jako najbardziej ekonomiczny pojazd tej klasy z napędem na cztery koła. W innym zestawieniu specjaliści z firmy EurotaxSchwacke pokusili się o porównanie kosztów eksploatacji popularnych modeli kompaktowych SUV-ów. Zwycięzcą znów została Kuga.

Praktycznym rozwiązaniem jest położony centralnie na desce rozdzielczej przycisk „Ford Power” za pomocą którego uruchamia się silnik (kluczyk pozostaje  w kieszeni kierowcy). Z innych ciekawych rozwiązań warto wymienić zabezpieczenie przed wlaniem niewłaściwego paliwa. Standardowo montowany jest system Easy Fuel, który ma blokadę zapobiegającą włożeniu końcówki dystrybutora z niewłaściwym paliwem.

Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje czołowe i boczne poduszki dla pasażerów podróżujących na przednich siedzeniach oraz kurtyny dla pasażerów w 1. i 2. rzędzie. W testach NCAP Kuga otrzymała 5 gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów i 4 za ochronę dzieci. Seryjnie, obok ABS-u montowany jest ESP połączony z aktywnym układem zabezpieczającym przed przewróceniem się auta.

Ford Kuga produkowany jest w dwóch odmianach: z napędem na przednią oś (FWD) i na obie (AWD). Ta druga pozwala - rzecz jasna - na pokonanie trudniejszego terenu.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Poza drogą utwardzoną  auto radzi sobie zaskakująco dobrze, zostawiając w tyle wielu konkurentów. Dla aktywnych kierowców, lubiących czasem zjechać na polne i leśne dukty jest lepszym wyborem niż np. Honda CR-V, Toyota Rav4 czy Opel Antara.  Dobre własności terenowe to zasługa sporego prześwitu,  elektronicznych systemów wspomagających i oczywiście napędu  4x4 który sprawia, że na każde koło przekazywana jest optymalna siła, niezależnie od rodzaju nawierzchni i panujących warunków. Głębokość brodzenia w przypadku Forda wynosi  45 cm, a kąty wejścia i zejścia odpowiednio 21 oraz 25 stopni.

Co prawda dość miękkie,  komfortowe zawieszenie powoduje, iż podcza sybkiej jazdy ma ona tendencję do przechyłów, ale jezdni trzyma się pewnie i nie zbacza z obranego toru jazdy.

W opisywanej wersji Ford Kuga 2.0 TDCI AWD PowerShift Titanium  kosztuje 133 tys. zł.

 Ford Kuga 2.0 TDCI AWD PowerShift Titanium

Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 Automat X

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG Sport & Style

Cena (zł)

133.000

149.900

122.190

Silnik

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

Pojemność (cm3)

1997

2231

1986

Moc (KM)

163 / 3750

150 / 3600

140 / 4200

Moment obrotowy (Nm)

340 / 2000-3250

340 / 2000-2800

320 / 1750 – 2500

Przyspieszenie
0-100 km/h (s)

9,9

10,8

10,5

Prędkość maks. (km/h)

192

185

184

Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km)

6,8

7,2

6,4

Skrzynia biegów

6-biegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna

6-biegowa, automatyczna

7-biegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna

Pojemność bagażnika (l)

360 / 1405

586

470 / 1510

Emisja CO2 (g/km)

179

189

169

    
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty