Pierwszy Ford Kuga pojawił się w 2008 roku i od razu zdobył serca europejskich klientów. Do dziś sprzedano 300 tysięcy sztuk
tego atrakcyjnego stylizacyjnie i niezawodnego w użytkowaniu auta. Model ten nosi miano globalnego i sprzedawany jest w ponad 100 krajach świata.
Najnowsza generacja Kugi, poza wspomnianymi walorami, wnosi sporo nowinek technicznych służących poprawie bezpieczeństwa. Komfortowy, dobrze wykonany SUV zapewnia też – co od lat jest chlubą firmy - doskonałe właściwości jezdne.
Choć nowa Kuga przypomina wyglądem poprzedniczkę, jest nowym modelem firmy. Nadwozie auta wydłużyło się (o 81 mm) i jest minimalnie niższe (o 8 mm), ale rozstaw osi pozostał niezmieniony. Nowa aranżacja stylizacyjna objęła przede wszystkim przód (niższe, wciskające się w nadwozie reflektory komponujące się z wąskim wlotem powietrza, sportowe wloty w potężnym zderzaku) oraz tył (zachodzące na boki światła będące przedłużeniem linii bocznej). Tylny zderzak położony jest teraz niżej, co ułatwia załadunek bagażu. Do 456 litrów wzrosła użyteczna przestrzeń bagażnika (poprzednio 360 litrów).
ego pokrywę można otworzyć bez użycia rąk (gdy mamy zajęte np. zakupami), wystarczy jedynie mieć w kieszeni kluczyk i podejść do auta od tyłu wykonując nogą ruch przypominający delikatne kopnięcie piłki (odpowiedni sensor w zderzaku uaktywni wówczas mechanizm otwierający klapę). Na uwagę zasługuje też praktyczna, plastikowa osłona zabezpieczająca przed kamieniami dolne partie drzwi i błotniki.
Producent zapewnia, iż jego silniki uznawane do tej pory za jedne z oszczędniejszych konsumują dziś jeszcze mniej paliwa: benzynowe o 25 proc., wysokoprężne o 10 proc. W polskiej ofercie dostępny jest 1.6-litrowy silnik benzynowy z nowej rodziny EcoBoost w dwóch wariantach mocy: 150 i 180 KM. W słabszej wersji napęd przenoszony jest za pośrednictwem manualnej skrzyni na koła przednie, w mocniejszej – na obie osie za pośrednictwem automatu. Jest też dwulitrowy turbodiesel o mocy 140 lub 163 KM, który można skojarzyć z manualną lub dwusprzęgłową przekładnią PowerShift.
Podczas europejskiej prezentacji auta, która odbyła się w okolicach Walencji (Hiszpania) jeździliśmy dieslem 2.0 TDCI (163
KM) 4x4, wyposażonym w przekładnię raz w manualną, raz automatyczną. Wygrała ta druga, biegi zmieniane są w niej bez szarpnięć, płynnie, auto nic nie traci na dynamice. Za tę przyjemność dopłacić trzeba 9.000 zł, ale kogo na to stać, gorąco namawiamy. Skoro jesteśmy przy napędzie warto zauważyć, iż nowa Kuga trzyma się drogi jeszcze lepiej niż poprzedniczka (a przecież tamtej trudno było w tej kwestii coś zarzucić). To zasługa inteligentnego napędu Forda na wszystkie koła z układem kontroli jazdy na zakrętach CC, który właśnie debiutuje w Kudze. Elektroniczny układ CC wspiera kierowców w sytuacjach, gdy nie dostosują prędkości do warunków panujących na drodze. Na wyświetlaczu kierowca obserwuje, jaka część napędu trafia w danym momencie na oś przednią, jaka na tylną. Wyższa precyzja pokonywana zakrętów to
także zasługa unowocześnionego układu TVC, który wcześniej został opracowany na potrzeby sportowego Focusa RS.
Nowością w tym aucie jest również system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach oraz układ SYNC z funkcją wzywania pomocy. W razie wypadku (gdy wystrzelą poduszki lub odcięty zostanie dopływ paliwa) funkcja wzywania pomocy, wykorzystując pokładowy GPS oraz telefon komórkowy kierowcy, dzwoni pod numer alarmowy, by przekazać współrzędne miejsca wypadku w języku odpowiednim dla danego regionu.
Warto również przypomnieć, iż w raporcie Dekry Ford Kuga zajął pierwsze miejsce w segmencie pod względem niezawodności. Zdaniem wielu ekspertów motoryzacyjnych, obecnie jest także liderem bezpieczeństwa. Za najtańszą wersję SUV-a czyli 1.6 EcoBoost (150 KM) Trend FWD zapłacimy 95 900 zł.
Wybrane dane techniczne Forda Kuga i konkurentów:
Marka/model | Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium | Mazda CX-5 2.2D SkyPASSION | Toyota RAV4 2.2D Sol Plus |
Cena (zł) | 131350 | 154400 | 150600 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | suv / 5 | suv / 5 | suv / 5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość x szerokość x wysokość | 4524 x 2077 x 1691 | 4555 x 2168 x 1710 | 4395 x b.d. x 1720 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1563 / 1565 | 1585 / 1590 | 1560 / 1560 |
Rozstaw osi | 2690 | 2700 | 2560 |
Masa własna | 1632 | 1540 | 1595 |
Pojemność bagażnika (l) | 456 | 503 | 586 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 58 | 60 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | ON | ON | ON |
Pojemność (cm3) | 1997 | 2191 | 2231 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | obie | obie | obie |
Skrzynia biegów: | | | |
typ/liczba przełożeń | automatyczna / 6 | automatyczna / 6 | manualna / 6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 163 / 3750 | 175 / 4500 | 177 / 3600 |
Moment obrotowy (Nm) | 340 | 420 | 400 |
przy obr./min | 2000-3250 | 2000 | 2000-2600 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 10,4 | 9,4 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 204 | 200 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,2 | 5,5 | 6,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 162 | 144 | 177 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?