Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford Kuga II

Janusz Steinbarth
Ford Kuga, Fot: Ford
Ford Kuga, Fot: Ford
W salonach Forda pojawiła się najnowsza, druga generacja Kugi. Kompaktowy SUV bardzo dobrze trzyma się drogi, jest też oszczędniejszy i bezpieczniejszy. Ceny tego modelu zaczynają się od 95 900 zł.

Pierwszy Ford Kuga pojawił się w 2008 roku i od razu zdobył serca europejskich klientów. Do dziś sprzedano 300 tysięcy sztuk

Ford Kuga, Fot: Ford
Ford Kuga, Fot: Ford

tego atrakcyjnego stylizacyjnie i niezawodnego w użytkowaniu auta. Model ten nosi miano globalnego i sprzedawany jest w ponad 100 krajach świata.

Najnowsza generacja Kugi, poza wspomnianymi walorami,  wnosi sporo nowinek technicznych służących poprawie bezpieczeństwa. Komfortowy, dobrze wykonany SUV zapewnia też – co od lat jest chlubą firmy - doskonałe właściwości jezdne.
Choć nowa Kuga przypomina wyglądem poprzedniczkę,  jest nowym modelem firmy. Nadwozie auta wydłużyło się (o 81 mm) i jest minimalnie niższe (o 8 mm), ale rozstaw osi pozostał niezmieniony. Nowa aranżacja stylizacyjna objęła przede wszystkim przód  (niższe, wciskające się w nadwozie reflektory komponujące się z wąskim wlotem powietrza, sportowe wloty w potężnym zderzaku) oraz tył (zachodzące na boki światła będące przedłużeniem linii bocznej). Tylny zderzak położony jest teraz niżej, co ułatwia załadunek bagażu. Do  456 litrów wzrosła użyteczna przestrzeń bagażnika (poprzednio 360 litrów). 

Ford Kuga, Fot: Ford
Ford Kuga, Fot: Ford

ego pokrywę można otworzyć bez użycia rąk (gdy mamy zajęte np. zakupami), wystarczy jedynie mieć w kieszeni kluczyk i podejść do auta od tyłu wykonując nogą ruch przypominający delikatne kopnięcie piłki (odpowiedni sensor w zderzaku uaktywni wówczas mechanizm otwierający klapę). Na uwagę zasługuje też praktyczna, plastikowa osłona zabezpieczająca przed kamieniami dolne partie drzwi i błotniki.

Producent zapewnia, iż jego silniki uznawane do tej pory za jedne z oszczędniejszych konsumują dziś jeszcze mniej paliwa: benzynowe o 25 proc., wysokoprężne o 10 proc. W polskiej ofercie dostępny jest 1.6-litrowy silnik benzynowy z nowej rodziny EcoBoost w dwóch wariantach mocy: 150 i 180 KM. W słabszej wersji napęd przenoszony jest za pośrednictwem manualnej skrzyni na koła przednie, w mocniejszej – na obie osie za pośrednictwem automatu. Jest też dwulitrowy turbodiesel o mocy 140 lub 163 KM, który można skojarzyć z manualną lub dwusprzęgłową przekładnią PowerShift.

Podczas europejskiej prezentacji auta, która odbyła się w okolicach Walencji (Hiszpania) jeździliśmy dieslem 2.0 TDCI (163

Ford Kuga, Fot: Ford
Ford Kuga, Fot: Ford

KM) 4x4, wyposażonym w przekładnię raz w manualną, raz automatyczną. Wygrała ta druga, biegi zmieniane są w niej bez szarpnięć, płynnie, auto nic nie traci na dynamice. Za tę przyjemność dopłacić trzeba 9.000 zł, ale kogo na to stać, gorąco namawiamy. Skoro jesteśmy przy napędzie warto zauważyć, iż nowa Kuga trzyma się drogi jeszcze lepiej niż poprzedniczka (a przecież tamtej trudno było w tej kwestii coś zarzucić). To zasługa inteligentnego napędu Forda na wszystkie koła z układem kontroli jazdy na zakrętach CC, który właśnie debiutuje w Kudze. Elektroniczny układ CC wspiera kierowców w sytuacjach, gdy nie dostosują prędkości do warunków panujących na drodze. Na wyświetlaczu kierowca obserwuje, jaka część napędu trafia w danym momencie na oś przednią, jaka na tylną. Wyższa precyzja pokonywana zakrętów to

Ford Kuga, Fot: Ford
Ford Kuga, Fot: Ford

także zasługa unowocześnionego układu TVC, który wcześniej został opracowany na potrzeby sportowego Focusa RS.

Nowością w tym aucie jest również system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach oraz układ SYNC z funkcją wzywania pomocy. W razie wypadku (gdy wystrzelą poduszki lub odcięty zostanie dopływ paliwa)  funkcja wzywania pomocy, wykorzystując pokładowy GPS oraz telefon komórkowy kierowcy, dzwoni pod numer alarmowy, by przekazać współrzędne miejsca wypadku w języku odpowiednim dla danego regionu.

Warto również przypomnieć, iż w raporcie Dekry Ford Kuga zajął pierwsze miejsce w segmencie pod względem niezawodności. Zdaniem wielu ekspertów motoryzacyjnych, obecnie jest także liderem bezpieczeństwa. Za najtańszą wersję  SUV-a  czyli 1.6 EcoBoost (150 KM) Trend FWD zapłacimy 95 900  zł.

Wybrane dane techniczne Forda Kuga i konkurentów:

 

Marka/model

Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

Mazda CX-5 2.2D SkyPASSION

Toyota RAV4 2.2D Sol Plus

Cena (zł)

131350

154400

150600

Typ nadwozia/liczba drzwi

suv / 5

suv / 5

suv / 5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość x szerokość x wysokość

4524 x 2077 x 1691

4555 x 2168 x 1710

4395 x b.d. x 1720

Rozstaw kół: przód/tył

1563 / 1565

1585 / 1590

1560 / 1560

Rozstaw osi

2690

2700

2560

Masa własna

1632

1540

1595

Pojemność bagażnika (l)

456

503

586

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

58

60

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

ON

ON

ON

Pojemność (cm3)

1997

2191

2231

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

obie

obie

obie

Skrzynia biegów:

 

 

 

typ/liczba przełożeń

automatyczna / 6

automatyczna / 6

manualna / 6

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

163 / 3750

175 / 4500

177 / 3600

Moment obrotowy (Nm)

340

420

400

przy obr./min

2000-3250

2000

2000-2600

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

10,4

9,4

9,3

Prędkość maksymalna (km/h)

196

204

200

Średnie spalanie (l/100 km)

6,2

5,5

6,7

Emisja CO2 (g/km)

162

144

177

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty