Ford Mondeo

Ryszard Polit
Mondeo to największy model europejskiego Forda. Obecna generacja produkowana jest od 2000 r., w ubiegłym roku dokonano drobnych modernizacji nadwozia

.

 

Dzięki umiejętnej polityce Forda samochody tej marki cieszą się w Polsce coraz większym powodzeniem. Mondeo jest oferowany z trzema rodzajami nadwozia, jako sedan, liftback i kombi. Model ten znajduje uznanie nie tylko wśród indywidualnych nabywców, lecz jest także chętnie wykorzystywany jako pojazd służbowy. Spośród bogatej gamy silników oferowanych do Mondeo wybraliśmy silnik wysokoprężny 2,0 TDCi o mocy 115 KM, gdyż takie jednostki napędowe znajdują coraz więcej nabywców.

 

Cechy szczególne

 

fot. Ford
fot. Ford

W porównaniu z konkurentami Mondeo wyróżnia się wielkością - jest dłuższy od Citroena C5, Opla Vectry, Renault Laguny czy Toyoty Avensis o blisko 10 cm. Jedynie VW Passat ma zbliżoną długość. Znaczne wymiary Mondeo powodują, że wnętrze pojazdu jest wystarczająco przestronne, zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach. Czytelne wskaźniki to już tradycja w tym modelu, fotel kierowcy ma regulację wysokości. Bagażnik wersji sedan ma objętość 500 l z tzw. dojazdowym kołem zapasowym. Pełnowymiarowe koło zapasowe zmniejsza pojemność przestrzeni bagażowej o 50 l.

 

 


fot. Ford
fot. Ford


Silnik

 

Wysokoprężny silnik 2,0 TDCi
jest dość nowoczesną jednostką napędową. Ma 4 zawory w każdym cylindrze, turbosprężarkę i zasilany jest układem common rail. Oferowany jest w dwóch wersjach: o mocy 115 lub 130 KM.  Mondeo napędzany silnikiem o mocy 115 KM wyróżnia się przyzwoitą dynamiką, również na wyższych biegach. Prędkość 100 km/h pojazd uzyskuje po 10,8 s. Zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 8 l/100 km.
 

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Ford
fot. Ford

Najbardziej zaskakujące jest znakomite wyciszenie wnętrza. Przy prędkości 100 km/h silnika prawie nie słychać, co potwierdzają pomiary głośności. Wydaje się, że ma na to wpływ układ common rail, który pod tym względem jest korzystniejszy od np. pompowtryskiwaczy lansowanych przez Volkswagena. Zachowanie Mondeo na zakrętach jest bardzo dobre, mimo że  w zawieszeniu przednim zastosowano tradycyjne kolumny McPhersona. Dobre własności jezdne są zasługą wielowahaczowej osi tylnej i precyzyjnego układu kierowniczego. Zgodnie z oczekiwaniami, pojazd bez problemów radzi sobie z nierównościami nawierzchni, co jest typowe dla dużych aut.

Charakterystyka zawieszenia jest sprężysta, dzięki czemu nie występuje "bujanie" nadwozia na poprzecznych nierównościach drogi. Skuteczny jest również układ hamulcowy, wyposażony seryjnie w ABS z układem awaryjnego hamowania. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze krótszej niż 39 m.

 

Podsumowanie

 

Ford doprowadził model Mondeo niemal do perfekcji. Wysoki komfort jazdy, przestronność wnętrza i świetny silnik to główne zalety tego auta. Teraz zadowolenie użytkowników zależeć będzie od jakości pracy stacji serwisowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty