W 1993 r. Ford wprowadził na rynek nowy model, Mondeo. Od poprzednika, Sierry, różnił się zasadniczo: miał napęd na przednie koła, nowe podzespoły i atrakcyjne nadwozie. Przyszłość rysowała się dobrze.
Już na początku produkcji nabywcom oferowano trzy rodzaje nadwozia: sedan, 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Nowocześnie zaprojektowane wnętrze podobało się klientom. Chwalono także wygodne siedzenia i obszerny przedział pasażerski. Pierwsi nabywcy nie do końca byli jednak zadowoleni. Częste wizyty w warsztatach zabierały czas i psuły humor.
Lepsze, po modernizacji
Dlatego polecać można egzemplarze Mondeo wyprodukowane po modernizacji, którą przeprowadzono w 1996 r. Unowocześniono nie tylko nadwozie,
zmodernizowano również zawieszenie, a jakość wykonania znacznie się poprawiła. Bagażnik w wersji sedan miał objętość 470 l, a w wersji liftback – 460 l, a po złożeniu tylnej kanapy aż 1290 l. U Forda wersja kombi oznacza rzeczywiście pojemniejsze wnętrze i dużą ładowność – aż 675 kg. W tej wersji pojazd był dłuższy o 11 cm, a bagażnik miał objętość 540/1610 l. Komfort jazdy Mondeo nie pozostawiał wiele do życzenia, a dzięki wielowahaczowej tylnej osi, pojazd był posłuszny woli kierowcy.
Silniki
Mondeo oferowano w wielu wersjach silnikowych. Najmniejszy silnik, 4-cylindrowy, 16-zaworowy o pojemności 1,6 l i mocy 90 KM był nieco za słaby, szczególnie dla wersji kombi. O wiele lepsze wrażenie sprawiał 16-zaworowy silnik o pojemności 1,8 l i mocy 116 KM. Na polskim rynku Mondeo sprzedawano z jedną poduszką powietrzną, wspomaganiem układu kierowniczego, układem ABS i centralnym zamkiem. Dwie poduszki powietrzne oferowano dla wersji z silnikiem 2,0 l o mocy 131 KM. Dynamika pojazdu napędzanego 2-litrowym silnikiem była jak najbardziej satysfakcjonująca, w przeciwieństwie do zużycia paliwa. Wielozaworowe silniki Forda do oszczędnych nie należały, o
czym najboleśniej przekonywali się użytkownicy podczas jazdy w mieście. Najbardziej prestiżową wersją silnikową była 6-cylindrowa, 24-zaworowa jednostka napędowa o pojemności 2,5 l i mocy 170 KM. Za granicą oferowano jeszcze niezbyt nowoczesny, turbodoładowany silnik wysokoprężny z komorą wstępną o pojemności 1,8 l i mocy 90 KM. W tej jednostce napędowej pękały paski rozrządu i awariom ulegał układ wtryskowy. Natomiast w silnikach benzynowych psuł się zawór recyrkulacji spalin, co było zresztą przedmiotem akcji naprawczej producenta w 1998 r. W tym roku Mondeo były również wzywane do stacji serwisowych na przegląd poduszki powietrznej, a rok później na sprawdzenie pasów bezpieczeństwa przy przednich fotelach.
Wart zastanowienia
Opinie o Mondeo produkowanym w latach 1996- 2000 są na ogół dobre, a samochód postrzegany jest jako mało usterkowy. I całe szczęście, bowiem serwisowanie Mondeo w autoryzowanych warsztatach nie jest tanie, a oryginalne części zamienne kosztują drogo.
Historia modelu
1993 r. – początek produkcji
1996 r. – face lifting
2000 r. – nowa generacja
Typowe usterki
- awarie elektronicznego modułu układu zapłonowego
- uszkodzenia licznika kilometrów i wskaźnika poziomu paliwa
- wycieki oleju silnikowego
Ceny (w tys. zł) egzemplarzy Mondeo
Model | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
1,8 | 18,0 | 18,5 | 22,0 | 24,9 | 29,5 |
2,0 | 20,0 | 21,9 | 24,3 | 26,5 | 27,9 |
2,5 V6 | 19,0 | 19,5 | 20,9 | 21,6 | 26,0 |
1,8 diesel | 22,1 | 23,5 | 24,6 | 26,0 | 27,3 |
1,8 diesel kombi | 24,1 | 25,3 | 27,1 | 28,0 | 30,2 |
Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.
typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
liczba cylindrów | R4 | R4 | R4 | V6 |
pojemność skokowa (cm3) | 1597 | 1796 | 1988 | 2544 |
moc (KM/obr/min) | 90/5250 | 116/5750 | 131/5700 | 170/6250 |
maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 138/3500 | 158/3750 | 176/3700 | 220/4250 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 13,4 | 10,9 | 9,9 | 8,3 |
prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 195 | 206 | 224 |
zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,8/10,7 | 5,8/11,2 | 6,1/11,5 | 7,1/13,6 |
długość x szerokość x wysokość (cm) | 456 x 175 x 142 | |||
objętość bagażnika (dm3) | 470 |
Orientacyjne ceny części zamiennych (zł):
sprzęgło kompletne | 1400 |
okładziny hamulcowe przednie | 300 |
błotnik przedni | 600 |
napęd rozrządu | 950 |
reflektor | 800 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?