Ford Probe

Wawrzyniec Rozenberg
Na naszych szosach spotyka się najczęściej modele z silnikiem benzynowym o poj. 2.2, których produkcję przerwano przed 9 laty. Zastąpiły je modele z silnikami o poj. 2.0 i 2.5 litra.

Sportowy ford probe produkowany był do 1998 r. w USA i filii koncernu w Niemczech.


Ford Probe

Czternastoletni ford probe kosztował na giełdzie
8,7 tys. zł. Cena była atrakcyjna, ale nie każdy
udźwignie koszty eksploatacji i ewentualnych
napraw sportowego auta.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Największą zaletą probe jest zawieszenie. Pod względem przyczepności i łatwości prowadzenia dorównuje najlepszym konstrukcjom. Na poprzecznych nierównościach auto nie podskakuje, tylko sprężyście wytłumia dziury. Jednocześnie nie traci nic ze stabilności. Stan nawierzchni niekorzystnie odbija się jedynie na trwałości zawieszenia. Nadwozie nie kojarzy się z konstrukcjami, do których przyzwyczaili nas amerykańscy producenci. Opływowe, proste linie, cieniutkie słupki dachowe, otwierane reflektory, to typowe cechy stylizacji japońskiej. Na próżno doszukiwać się potężnych zderzaków, agresywnych spoilerów czy chromowanych listew. Także zewnętrzne wymiary odbiegają od potężnych modeli amerykańskich. Niewiele aut coupe może pochwalić się tak dużą ilością miejsca dla pasażerów przednich siedzeń. Nawet wysokie osoby mogą wygodnie podróżować.

Łukasz Przybył z Tczewa próbował sprzedać na giełdzie forda probe. Auto było dobrze utrzymane, na lśniącym lakierze nie było plam korozji. Niespotykana, sportowa sylwetka przyciągała giełdowych bywalców, poszukujących używanego samochodu, niedrogiego i trwałego. 14-letni probe wyceniony został poniżej średnich notowań, na 8,7 tys. zł.

Właściciel probe z dumą unosił maskę przedziału silnikowego, żeby zaprezentować suchy silnik i jak nowe mechanizmy.

- Silnik sportowego, amerykańskiego forda o pojemności 2.2 l i mocy 115 KM wystarcza do dynamicznej jazdy, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że to najlepsza szkoła tankowania - powiedział Łukasz Przybył. - Właśnie koszty paliwa są jedyną wadą probe, a takim samochodem nie wypada jeździć ślamazarnie. Katalogowe zużycie paliwa odnosi się tylko do bardzo spokojnej jazdy. Auto jest bogato wyposażone. Do zalet samochodu zaliczam wygodną podróż na przednich fotelach. Z tyłu nie ma już tyle miejsca - wynika to ze sportowego kształtu nadwozia. Probe bardzo dobrze prowadzi się nawet przy większych prędkościach.

Zdaniem mechanika
Mariusz Gliszczyński, Kierownik serwisu PHU Zdanowicz
- Ford probe jest trwałym samochodem amerykańskim. Nie można mówić o typowych usterkach. Zużycie pojazdu zależy głównie od sposobu eksploatacji. Naprawy probe są zbyt skomplikowane, żeby powierzać je niedoświadczonym mechanikom. Do naszego warsztatu probe trafiają częściej po wypadkach, niż z powodu zużycia części. Wycieki oleju z silnika lub skrzyni biegów zdarzają się sporadycznie. Nawet w starszych rocznikach nie występują usterki instalacji elektrycznej. Mamy sklep z częściami, ale bywa, że klient musi czekać na dostawę. Najczęściej jest to jeden dzień, na pewno nie dłużej niż 10 dni. Kupującym używane probe polecam przegląd techniczny przed zawarciem transakcji, który kosztuje u nas 100 zł. Stan zużycia silnika określamy za pomocą komputera, a właściwości jezdne, podczas próbnej jazdy.

Zalety i wady

  • Wysoki poziom bezpieczeństwa
  • Doskonałe warunki jezdne
  • Trwałe zawieszenie
  • Elastyczny silnik
    - Duży spadek ceny samochodu
    - Trudna sprzedaż na rynku używanych aut
    - Rzadka sieć serwisu
    - Kosztowne naprawy

Ceny fabrycznych części zamiennych w zł

Łożysko przedniego koła 370 zł
Pasek rozrządu280 zł
Klocki hamulcowe komplet przód180 zł
Tarcza hamulca przedniego koła800 zł
Filtr oleju25 zł
Filtr powietrza100 zł
Amortyzator przedni700 zł
Zderzak przedni2000 zł
Reflektor800 zł

 
Dane techniczne Ford probe 2.2

Wymiary (mm)4585 x 1773 x 1310
Rozstaw osi (mm)2614
Rozstaw kół (mm)1510 przód, 1510 tył
Masa własna (kg)1215
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1520
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie - 4 cylindry
Pojemność (cm sześc.)2184
Moc (KM)115
Hamulcetarczowe - przednie wentylowane
Zawieszenie przódwahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tyłoś wielowahaczowa, amortyzator i stabilizator poprzeczny
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.)10,6
Prędkość maksymalna (km/godz.)204
Zużycie paliwa przy 100 km/godz. (l)7,8
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l)10,4
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty