Ford Tourneo Courier

Michał Kij
Ford Tourneo Courier, Fot: Ford
Ford Tourneo Courier, Fot: Ford
Nowy Ford chce być większy niż jest. Chwilami mu się to nawet udaje. Z kim może konkurować?

Powstał na tej samej płycie podłogowej co Fiesta i B-Max. Jego odpowiednikiem jest towarowy Transit Courier, który zamyka

Ford Tourneo Courier, Fot: Ford
Ford Tourneo Courier, Fot: Ford

proces całkowitej odnowy dostawczej gamy Forda. Obecnie, wzorem konkurentów firma oferuje po jednym modelu na segment. Ogółem cztery auta dostawcze, które można uszeregować od najmniejszego do największego.

I podobnie jak rywale Ford ma osobowe warianty dostawczaków. Noszą one wspólny przydomek Tourneo. Courier przeznaczony dla ludzi poszukujących auta dla rodziny powinien teoretycznie wziąć się za bary z Fiatem Qubo i jego kuzynami. Jednak niektóre cechy praktyczne sprawiają, że może stać się niezłą alternatywą dla większych samochodów, takich jak Renault Kangoo czy Citroën Berlingo Multispace.

Jako auto z założenia „małe z wierzchu, duże w środku” Ford urzeka przestronnością. Zarówno kabiny, jak bagażnika. Subiektywne wrażenia są potwierdzone w niektórych obszarach przez pomiary dokonane przez producenta. Podaje on, że w porównaniu z „bezpośrednimi konkurentami” Courier oferuje o prawie 10 cm więcej miejsca nad głową z przodu i o 7 cm więcej z tyłu. Siedzący na tylnej kanapie mają również blisko 6 cm więcej miejsca na nogi. Bagażnik mierzony do wysokości półki jest większy niż w Qubo, choć o 1/3 mniejszy niż w Kangoo. Dużą zaletą jest niski próg załadunku i regularny, prostopadłościenny kształt ładowni. Tylna kanapa jest podzielona w proporcji 60/40. Można ją składać i rozkładać z dziecinną łatwością. Maksymalna objętość bagażnika dochodzi do 1,65 m3. Fiat podaje, że Qubo ma 2,5 m3, ale przy optymistycznym założeniu, że wykorzysta się po dach również miejsce nad fotelem pasażera z przodu. Dłuższe od obu aut „o klasę” Kangoo z objętością 2,9 m3 i tak jest najlepsze.

Ford Tourneo Courier, Fot: Ford
Ford Tourneo Courier, Fot: Ford

Liczby uchodzą za miarę obiektywną, ale nie mówią wszystkiego. Ford Tourneo Courier ma pewne cechy, które przybliżają go do większych samochodów. Przede wszystkim liczbę i rozmaitość skrytek. Auto ma na przykład płaską półkę nad przednią szybą. Na konsoli środkowej znajduje się spory, praktyczny schowek. Można w niego wetknąć np. tablet. Pod fotelem pasażera jest płaska szuflada. Kieszenie w przednich drzwiach są przeciętne, ale z tyłu pomyślano o ważnym podczas rodzinnych wypraw dodatku: na boczkach przesuwanych drzwi umieszczono gniazda na kubki, a za oparciami foteli są miniaturowe, składane stoliczki z otworami, w które również można wetknąć picie. Do opcji należy unikatowy uchwyt MyFord Dock, który umożliwia bezpieczne umocowanie np. smartofona z nawigacją czy wieściami od „Janosika”. Jeszcze w tym roku w Tourneo Courier pojawi się również znany z innych modeli system Ford SYNC z funkcją App Link do sterowania głosem.

Bagażnik też się wyróżnia. Tylną półkę, która zawsze sprawia kłopot, gdy kierowca musi zabrać coś większego można płasko włożyć za oparcie tylnej kanapy. Gdy potrzeba dwóch poziomów załadunku można ją umocować niżej. Na dole buty i mikser, na górze krzaczki świeżej bazylii. W lewej ścianie ładowni są płaskie kieszonki.

Rozstaw osi Tourneo Courier jest nieco krótszy niż Qubo. Aby w kabinie było więcej miejsca poprzecznie umieszczony silnik jest mocno wysunięty do przodu. Stylizacja to maskuje. Charakterystyczny dla najnowszych Fordów wlot powierza o „sportowym” wykroju, pościnane mocno naroża i raczej długie niż szerokie, wąskie reflektory sprawią, że „nos” samochodu

Ford Tourneo Courier, Fot: Ford
Ford Tourneo Courier, Fot: Ford

jest zgrabniejszy.

Tourneo Courier jest wysoki, ale nie odbija się to na własnościach jezdnych. Zawieszenie z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu jest zestrojone dość sztywno, a mimo to nie wydaje z siebie łomotu na nierównościach. Ford prowadzi się pewnie, bez niespodzianek. Reaguje na ruchy kierownicy z precyzją i pełną akceptacją zamiarów kierowcy. Hamulce tarczowe są tylko z przodu. Przy tylnej osi pozostały „bębny”. Elektroniczne sterowanie hamulcami ma funkcje zwiększające bezpieczeństwo, w tym stabilizację toru jazdy ESC, wspomaganie nagłego hamowania EBA i układ HSA ułatwiający ruszanie pod górę.

Do wyboru są dwa diesle: 1.5 TDCi o mocy 75 KM i 1.6 TDCi o mocy 95 KM. Na dokładkę Ford proponuje trzycylindrowy, benzynowy EcoBoost o mocy 100 KM. Jest to zarazem najtańsza z dostępnych jednostek napędowych, co skłania do chwili zastanowienia: benzyna czy diesel? Odpowiedź nie jest prosta, gdyż benzyniak należy do nowej generacji mocno wysilonych silników, których naprawy należałoby dokonywać przy użyciu pęsety i dłuta dentystycznego. Nie ma co liczyć na prostotę i tanie części zamienne. Może więc jednak diesel o mocy 95 KM, który po wyposażeniu w start/stop i ogranicznik prędkości do 100 km/h zużywa przeciętnie 3,7 l/100 km (3,4 l w trasie)? W końcu z rodziną na pokładzie szarżowanie nie wchodzi w grę.

Ford ma ciekawą kontrpropozycję dla większych samochodów uniwersalnych. Jej atutem jest kompozycja walorów praktycznych i nader atrakcyjnej ceny. Nie zaszkodzi ją rozważyć rozglądając się za familijnym samochodem miejsko-wakacyjnym.

Wybrane dane techniczne Ford Tourneo Courier i konkurentów:

Marka/model

Ford Tourneo Courier Ambiente 100 KM

Fiat Qubo Dynamic 95 KM

Renault Kangoo Oasis 115 KM

Cena (zł)

57 072

55 850

68 600

Typ nadwozia/liczba drzwi

minivan/5

minivan/5

minivan/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4157/1976*/1726

3959/1716/1735

4282/1829/1799

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

bd

1469/1465

1521/1533

Rozstaw osi (mm)

2489

2513

2697

Masa własna (kg)

1185

1275

1320

Pojemność bagażnika** (l)

395/1656

330/2500

660/2866

Pojemność zbiornika paliwa (l)

48

45

56

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

olej napędowy

benzyna

Pojemność (cm3)

999

1248

1197

Liczba cylindrów

3

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/5

manualna/6

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

100 przy 6000

95 przy 4000

115 przy 5750

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

170 przy 1400-4000

200 przy 1500

190 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,3

12,2

11,7

Prędkość maksymalna (km/h)

173

170

173

Średnie spalanie (l/100 km)

5,4

4,1

6,1

Emisja CO2 (g/km)

124

107

140

*ze złożonymi lusterkami

**za drugim rzędem siedzeń do wysokości półki/maksymalna

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty