Ford Focus C-Max kontra Opel Zafira

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max jest minivanem 5-osobowym o dobrych własnościach jezdnych.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max jest minivanem 5-osobowym o dobrych własnościach jezdnych.
Ponieważ w Europie rodzi się coraz mniej dzieci, samochody rodzinne są lansowane szczególnie intensywnie.

Kompaktowe minivany mają więc zapewniony zbyt, o ile wyż demograficzny rzeczywiście nadejdzie.

Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max jest minivanem 5-osobowym o dobrych własnościach jezdnych.
Fot. Ryszard Polit: Ford Focus C-Max jest minivanem 5-osobowym o dobrych własnościach jezdnych.

 

W zwiększenie ilości urodzin zawsze wierzył Opel, który wylansował 7-osobowy model Zafira. Ford najwyraźniej jest bardziej sceptyczny i jego model Focus C-Max może przewozić tylko 5 osób. Porównujemy C-Maxa napędzanego silnikiem wysokoprężnym 1,6 TDCi o mocy 90 KM i Zafirę II

Fot. Ryszard Polit: Nowy, 7-osobowy Opel Zafira powiela poprzednie rozwiązania, z których najbardziej fascynujący jest system składania foteli w 3.
Fot. Ryszard Polit: Nowy, 7-osobowy Opel Zafira powiela poprzednie rozwiązania, z których najbardziej fascynujący jest system składania foteli w 3. rzędzie.

generacji z silnikiem 1,9 CDTi o mocy 100 KM.

 

Cechy szczególne

 

Zasadniczą różnicą między Fordem i Oplem jest ilość miejsc. W Zafirze jest ich 7, w  trzech rzędach (2+3+2). Ogromną zaletą Zafiry jest możliwość składania w podłodze bagażnika dwóch ostatnich foteli, które są jednak nieco mniejsze od pozostałych. Nie wyjmuje się ich z samochodu. Zafira II generacji jest większa od swojej poprzedniczki, kabina

Fot. Ryszard Polit: C-Max napędzany dioeslem 1,6 l o mocy 90 KM ma wystarczającą dynamikę i wyjątkowo małe zużycie paliwa.
Fot. Ryszard Polit: C-Max napędzany dioeslem 1,6 l o mocy 90 KM ma wystarczającą dynamikę i wyjątkowo małe zużycie paliwa.

pasażerska jest więc przestronniejsza. Mimo to, miejsca w ostatnim rzędzie lepiej proponować młodzieży. Przesuwanie i składanie foteli 2. i 3. rzędu jest łatwe i nie wymaga użycia siły. Wnętrze C-Maxa jest zaprojektowane klasycznie - 5 miejsc w dwóch rzędach. Środkowy, węższy fotel w drugim rzędzie można schować i w ten sposób na dwóch pozostałych fotelach mogą wygodnie podróżować także osoby z nadwagą.

Fot. Ryszard Polit: Diesel Zafiry z pojemności 1,9 l osiąga 100 KM mocy i zużywa więcej paliwa od silnika Forda.
Fot. Ryszard Polit: Diesel Zafiry z pojemności 1,9 l osiąga 100 KM mocy i zużywa więcej paliwa od silnika Forda.

Bagażnik Forda ma objętość - 460 l. Pojemność bagażnika Zafiry w wersji 7-osobowej wynosi 140 l, a w wersji 5-osobowej - 645 l. W obu autach tablice przyrządów są czytelne, jednak zaprojektowane w innym stylu.

 

Silniki
Fot. Ryszard Polit: Ford jech chwalony za ergonomię miejsca kierowcy.
Fot. Ryszard Polit: Ford jech chwalony za ergonomię miejsca kierowcy.

 

Zdecydowaliśmy się na silniki wysokoprężne licząc na małe zużycie paliwa. Biorąc jednak pod uwagę wyższą cenę zakupu w stosunku do wersji z silnikiem benzynowym, oszczędność w zużyciu paliwa może okazać się iluzoryczna. W każdym razie diesel Forda z pojemności 1,6 l osiąga 90 KM mocy i jest wystarczającym źródłem napędu. Ma przyzwoitą kulturę pracy, jednak przy pełnym obciążeniu pojazdu wydaje się nieco za słaby. Diesel Opla z

Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny design Zafiry. Tak nowoczesny, że nie ma nawet wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny design Zafiry. Tak nowoczesny, że nie ma nawet wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.

pojemności 1,9 osiąga 100 KM mocy i chociaż jest mocniejszy, również zapewnia wystarczającą dynamikę. Do prędkości 100 km/h szybszy jest Ford, na wyższych biegach nieco bardziej dynamiczna Zafira. Ponieważ silniki nie są zbyt mocne, czasy rozpędzania zależą od rzeczywistego obciążenia pojazdów. Pod względem zużycia paliwa zdecydowanie oszczędniejszy jest Ford, który w mieście zużywa ok. 6,5 l na 100 km, gdy Opel o 1,5 l więcej.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik C-Maxa ma objętość 460 l, można go powiększyć składając fotele.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik C-Maxa ma objętość 460 l, można go powiększyć składając fotele.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy zbudowane są płycie podłogowej pojazdów kompaktowych - Focusa i Astry. Wynikają stąd różnice w konstrukcji układu zawieszenia. Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, natomiast z tyłu w Zafirze jest belka skrętna, a w Fordzie zawieszenie wielowahaczowe. C-Max ma nieco lepsze własności jezdne i świetnie

Fot. Ryszard Polit: W trzecim rzędzie foteli Zafiry lepiej sadzać młodzież.
Fot. Ryszard Polit: W trzecim rzędzie foteli Zafiry lepiej sadzać młodzież.

daje sobie radę na zakrętach. Zafira zachowuje się dość stabilnie i poprawnie. Oba pojazdy mają zadziwiająco skuteczny układ hamowania, ale nieco krótszą drogę hamowania ma C-Max. We wnętrzu Opla i Forda poziom hałasu jest stosunkowo niewielki i z powodzeniem można odbywać dalekie podróże bez zmęczenia.

 

Podsumowanie

 

Bardziej uniwersalnym pojazdem jest Opel Zafira, ze względu na możliwość przewożenia 7 osób. Gdy nie ma takiej potrzeby, złożone tylne siedzenia nie przeszkadzają i nie zajmują miejsca. Ford pomyślany jest raczej jako pojazd do przewożenia 4 osób w komfortowych warunkach. Przeznaczenie obu pojazdów jest więc dość jasno określone. Za swoje dobrodziejstwa Opel każe sobie zapłacić 85 350 zł, a Ford - 70 690 zł. Co prawda w Oplu od podanej ceny niektórzy dilerzy oferują rabat w wysokości ok. 3 - 4,5 tys. zł, ale i tak różnica cen jest zasadnicza.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Ford Focus C-Max

Opel Zafira

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Ford Focus C-Max

Opel Zafira

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1560

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min)

90/4000

100/3500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

215/1750

260/1700

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,1

14,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

10,4

9,5

Prędkość maksymalna (km/h)

179

174

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,0

38,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

460

140/645

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,1/6,0

5,2/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

433 x 182 x 156

447 x 180 x 163

Rozstaw osi (cm)

264

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

70 690

85 350

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Ford Focus C-Max

Ambiente

Opel Zafira

Essentia

Poduszki powietrzne

4

4

Układ ABS

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

Elektrycznie sterowane lusterka

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Radio

S

-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

Fot. Ryszard Polit: W zależności od położenia foteli 3. rzędu bagażnik Zafiry ma objętość od 140 do 645 l.
Fot. Ryszard Polit: W zależności od położenia foteli 3. rzędu bagażnik Zafiry ma objętość od 140 do 645 l.
Fot. Ryszard Polit: W zależności od położenia foteli 3. rzędu bagażnik Zafiry ma objętość od 140 do 645 l.
Fot. Ryszard Polit: W zależności od położenia foteli 3. rzędu bagażnik Zafiry ma objętość od 140 do 645 l.
Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu C-Maxa miejsca wystarcza, ale nie ma go zbyt wiele.
Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu C-Maxa miejsca wystarcza, ale nie ma go zbyt wiele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty