Ford Mondeo TDCi

Witold Blady
Jeszcze kilka miesięcy temu Ford w dziedzinie silników Diesla był wyraźnie za konkurentami. Teraz sytuacja radykalnie się zmieniła.

Jeszcze kilka miesięcy temu Ford w dziedzinie silników Diesla był wyraźnie za konkurentami. Teraz sytuacja radykalnie się zmieniła, wprowadzono do produkcji auta z silnikami wysokoprężnymi z systemem common rail drugiej generacji. Zmiana spodobała się klientom - około połowy sprzedawanych w naszym kraju Fordów Mondeo ma pod maską 130-konny silnik TDCi.

Ford Mondeo TDCi

Linia nadwozia przypomina VW Passata, choć Mondeo ma znacznie więcej ostrych linii, podobieństw można doszukać się także wewnątrz auta. Tu najłatwiej zauważyć niemal identyczną jak w Passacie górną część tablicy rozdzielczej, wykonaną z bardzo dobrej jakości tworzywa. Widać Ford postanowił wykorzystać w Mondeo doświadczenia zdobyte wcześniej, przy opracowywaniu wspólnie z Volkswagenem modelu Galaxy.
Już w podstawowej odmianie Mondeo, nazywanej Ambiente, jest nieźle wyposażone. W standardzie znalazło się sześć poduszek gazowych, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, klimatyzacja, wskaźnik temperatury zewnętrznej, a także radioodtwarzacz. W testowym modelu, Ghia X, standardem są także aluminiowe felgi, ksenonowe reflektory, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 płyt CD i skórzana tapicerka.
Na liście opcji znalazły się system ESP, czujniki pomagające przy parkowaniu, czujnik deszczu, podgrzewane fotele i tempomat.
Auto ze 130-konnym silnikiem Diesla jest znacznie bardziej dynamiczne niż wersja z jednostką TDdi o mocy 115 KM. Różnica w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h jest nieznaczna, nowy silnik ujawnia swoje zalety podczas wyprzedzania, ma też wyższą kulturę pracy. Auto jest oszczędne, wprawdzie nie udało nam się uzyskać obiecywanych przez producenta 6 l/100 km, ale i tak wynik na poziomie 7,7 l/100 km jest w tym segmencie rzadkością.
Wnętrze
Próżno w Mondeo szukać tak ekstrawaganckiej deski rozdzielczej jak w mniejszym Focusie. Ale trzeba pamiętać, że klienci wybierający auto segmentu D są z reguły znacznie bardziej konserwatywni niż ci kupujący mniejsze samochody. O wysokiej jakości tworzyw sztucznych już wspominaliśmy, kształt środkowej konsoli to znów ukłon w stronę niemieckich klientów. Wszystko jest na swoim miejscu i poza owalnym zegarem i okrągłościami w zestawie nawiewu i klimatyzacji ma kanciaste kształty. Nieco kłopotów mogą mieć kierowcy pierwszy raz siedzący za kierownicą Forda z obsługą wycieraczek. Ford stosuje inne rozwiązania niż pozostali producenci. Fotele są wygodne, nawet na długiej trasie nie odczuwa się bólu pleców.
Nadwozie
Do wyboru są trzy wersje nadwozia - sedan, liftback i kombi. Do testu wybraliśmy tę trzecią odmianę. Niestety, jest ona od pozostałych aut droższa o 3 tysiące złotych. Linia nadwozia jest harmonijna, tył nie sprawia wrażenia "przyklejonego", co w tego typu samochodach zdarza się dość często. Zgodnie z obowiązującą modą, tylne światła wkomponowano w słupki. Takie rozwiązanie ma także inne zalety - dzięki temu szerokość otworu bagażnika może być większa. Kombi jest dłuższe od innych wersji o 7 cm, dzięki temu bagażnik jest o 40 l większy i mieści 540 l. Po złożeniu tylnych siedzeń Mondeo zmienia się w małą ciężarówkę - po dach mieści 1700 l bagażu.
Silnik
Dwulitrowa jednostka rodziny TDCi imponuje niesamowitym momentem obrotowym. 325 Nm powoduje, że na mokrej nawierzchni trudno ruszyć bez zerwania przyczepności. Na suchym asfalcie jest znacznie lepiej, a przyspieszenie wgniata w fotel. Po uruchomieniu silnika nie tylko na zewnątrz słychać, że to Diesel. Głośny hałas wyraźnie nam o tym przypomina. Nieco lepiej jest po rozgrzaniu jednostki napędowej, złe wrażenie wraca dopiero podczas zmiany biegów, jeśli prędkość obrotowa spadnie wówczas poniżej 2000 obr./min. Mimo tej niedogodności silnik z testowanego przez nas samochodu jest jednym z najnowocześniejszych na świecie.
Podsumowanie
Mondeo w wersji z silnikiem TDCi jest obok modelu ST220 najciekawszym autem w gamie. Łączy bardzo dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. W wersji Ghia X Mondeo TDCi jest niezbyt tanie, kosztuje 101 400 zł, na szczęście w ofercie są tańsze odmiany Trend X, taki - nieco gorzej wyposażony - model to wydatek 83 000 zł.
Ford Mondeo a konkurencja

ModelFord Mondeo TDCiRenault Laguna dCiCitroen C5 HDi
SilnikR4R4R4
Pojemność skokowa (cm sześc.)199821882195
Moc maks. (KM)130150136
Maks. moment obrotowy (Nm)325320314
Skrzynia biegówM/5M/6M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,511,512,4
Objętość bagażnika (dm sześc.)540475565
Długość (mm)480447004755
Szerokość (mm)181217501770
Wysokość (mm)144114401515
Rozstaw osi (mm)275427452750
Masa własna (kg)155514901520
Ładowność (kg)510550630
Prędkość maksymalna (km/h)203215201
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)10,79,811,9
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,28,48,8
Poza miastem4,5,15,1
Średnie66,36,5

M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie

ModelMondeo Ghia XLaguna PrivilegeC5 SX
Cena (zł)101 400104 100107 500
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSS

S - standard

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty