FSO Polonez - Niedoszły ambasador

Michał Kij
Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”.
Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”.
Polonez nigdy nie zabłysł na arenie międzynarodowej, choć miał znakomite nazwisko.

Polonez nigdy nie zabłysł na arenie międzynarodowej, choć miał znakomite nazwisko.

 

Drzemał w nim duży potencjał. Podstawowa wersja 5-drzwiowa z fiatowskimi silnikami 1300 i 1500 cm3
produkowana seryjnie na Żeraniu od 3 maja 1978 roku miała być zaczynem całej rodziny samochodów. Przewidywano, że będą w niej coupe, pikap, furgon, a nawet mikrobus. Do tego cztery typy silników benzynowych o pojemności od 1400 do 2000 cm3
i wysokoprężny 2000.

Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”.
Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”.

 

Liczono, że rocznie będzie powstawać około 150 tys. samochodów, w tym znaczna część na eksport. Stąd solidna, jak niektórzy wtedy oceniali, zbyt ciężka konstrukcja.

Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”.
Fot. archiwum: Produkcję Poloneza rozpoczęto w FSO 3 maja 1978 r. nazwę wybrali czytelnicy „Życia Warszawy”.

Zamierzano wysyłać Poloneza do Stanów Zjednoczonych i postarano się, aby możliwe było dostosowanie go do tamtejszych surowych norm bezpieczeństwa.

 

Nazwę auta wybrali w plebiscycie czytelnicy "Życia

Fot. archiwum: W krajach socjalistycznych Polonez uchodził za auto eleganckie o czym świadczyło gustowne wnętrze.
Fot. archiwum: W krajach socjalistycznych Polonez uchodził za auto eleganckie o czym świadczyło gustowne wnętrze.

Warszawy". Kojarzyła się z rdzennie polskim tańcem, Fryderykiem Chopinem i była łatwa do napisania i wymówienia w każdym języku. Nowoczesną sylwetkę samochodu wzbogacały bardzo wówczas lubiane duże

Fot. archiwum: Rzadko dzisiaj spotykana wersja 3-drzwiowa.
Fot. archiwum: Rzadko dzisiaj spotykana wersja 3-drzwiowa.

zderzaki i listwy z czarnego tworzywa sztucznego. Na miarę czasów było też wnętrze z szeroką tablicą rozdzielczą i kwadratowymi "zegarami". Na niekorzyść przemawiały stare, zbyt słabe silniki.

 

Niestety, nigdy nie uruchomiono produkcji nowych, a te, jakie montowano w Polonezach to cała historia. W 1987 roku powstał model 1600 o mocy 87 KM. Na początku lat

Fot. archiwum:  1986 r. zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie.
Fot. archiwum: 1986 r. zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie.

osiemdziesiątych nieliczne egzemplarze dostały silniki 2000 o mocy 112 KM z Fiata Argenta i diesle VM o mocy 84 KM. Od 1989 r. można było zamówić benzynowy, 105-konny silnik Forda lub turbodoładowany, wysokoprężny o mocy 95 KM. Pod maskę Poloneza Caro oprócz silników FSO i Forda

Fot. archiwum: Wersja 7-osobowa z lat 80.
Fot. archiwum: Wersja 7-osobowa z lat 80.

wkładano diesle Citroëna (1905 cm3
- 69 KM) i benzynowe Rovera (1398 cm3
- 103 KM).

 

Rozwój Poloneza został zahamowany przez kryzys lat osiemdziesiątych. Siłą rozpędu pojawiły się w krótkich seriach wersja 3-drzwiowa, Coupe oraz wydłużona, 7-osobowa. Prototypem pozostał sześciokołowy pikap oraz sedan. Za to taśmy montażowe zaczął opuszczać w 1983 roku Polonez "ekonomiczny" ze stalowymi zderzakami i parą prostokątnych reflektorów. Dwa lata później

Fot. archiwum: Rajdowa wersja Poloneza z lat 80. nie odnosiła specjalnych sukcesów.
Fot. archiwum: Rajdowa wersja Poloneza z lat 80. nie odnosiła specjalnych sukcesów.

wszystkie Polonezy dostały lżej wyglądający przód, taki jak w Coupe, a w 1986 okno na tylnym słupku. Jednocześnie zadebiutował pikap Truck, którego produkcją zajęła się fabryka w Nysie.

 

Caro dał Polonezowi drugą młodość. Jako duży samochód po dość atrakcyjnej cenie łatwo znajdował nabywców w latach dziewięćdziesiątych. Na fali prywatnej przedsiębiorczości

Fot. archiwum: Zabudowa karetki pogotowia.
Fot. archiwum: Zabudowa karetki pogotowia.

wypłynął Truck, którego wzbogaciły wersje z wydłużoną kabiną i skrzynią ładunkową, wyposażaną często w nakładki z tworzywa sztucznego. Mniej popularny był Cargo, furgon powstały z podwyższenia i wydłużenia Poloneza budowany przez Zakład Tapicerki Samochodowej w Grójcu. Na jego bazie opracowano sanitarkę, która zastąpiła wysłużone Fiaty.

Fot. archiwum: Równolegle z picapem dokonano modernizacji nadwozia i dodano okno przy tylnym słupku.
Fot. archiwum: Równolegle z picapem dokonano modernizacji nadwozia i dodano okno przy tylnym słupku.

W handlu dostępna była też nakładka z tworzywa, która założona zamiast tylnej klapy powiększała ładownię. Wszystko wskazywało, że znacznym popytem cieszyłby się Polonez kombi. Jednak choć prototyp pokazano już w 1992 roku, wersja seryjna pojawiła się dopiero w 1998. Wtedy było już za późno by robić karierę obok aut takich jak Renault Kangoo czy Citroën Berlingo. Lepiej powiodło się sedanowi Atu, wprowadzonemu w 1996 roku.

 

Ciekawostką był prototypowy, terenowy pikap Analog w odmianach z napędem 4x2 i 4x4, przygotowany w 1994 roku we współpracy ze specjalistami z wojska.

 

Ostatnią poważną modernizacją Poloneza były Caro Plus, Atu Plus i Truck Plus w 1997 roku, rok po przejęciu zakładu przez Daewoo. W kwietniu 2002 roku na egzemplarzu 1 061 807 zakończono produkcję Polonezów.

Fot. archiwum: Caro dał Polonezowi drugą młodość.
Fot. archiwum: Caro dał Polonezowi drugą młodość.
Fot. archiwum: W 1996 r. z wielką pompą FSO zostało przejęte przez koreańską firmę Daewoo.
Fot. archiwum: W 1996 r. z wielką pompą FSO zostało przejęte przez koreańską firmę Daewoo.
Fot. archiwum: Zmodernizowany pikap oferowany był z pojedynczą i podwójna kabiną.
Fot. archiwum: Zmodernizowany pikap oferowany był z pojedynczą i podwójna kabiną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. archiwum: Zmodernizowany pikap oferowany był z pojedynczą i podwójna kabiną.
Fot. archiwum: Zmodernizowany pikap oferowany był z pojedynczą i podwójna kabiną.
Fot. archiwum: Nie było wersji kombi, ale w handlu dostępna była nakładka z tworzywa, która założona zamiast tylnej klapy powiększała ładownię. Produkcję
Fot. archiwum: Nie było wersji kombi, ale w handlu dostępna była nakładka z tworzywa, która założona zamiast tylnej klapy powiększała ładownię. Produkcję kombi uruchomiono w 1998 r.
Fot. archiwum: Sedan Atu wprowadzony w 1996 r. W kwietniu 2002 roku na egzemplarzu 1 061 807 zakończono produkcję Polonezów.
Fot. archiwum: Sedan Atu wprowadzony w 1996 r. W kwietniu 2002 roku na egzemplarzu 1 061 807 zakończono produkcję Polonezów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty