Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Skoda Octavia II. Wady i zalety czeskiego bestsellera

Bartosz Gubernat
Pierwsza generacja Octavii podbiła serca polskich kierowców przystępną ceną, pojemnym bagażnikiem i świetnymi silnikami Diesla. Druga odsłona jest równie dobra i przy okazji ładniejsza. Używany egzemplarz można już kupić za niecałe 15 tys. zł. Czy warto?

Skoda Octavia na rynku jest nieprzerwanie od 1996 r. I generacja samochodu produkowanego we współpracy z Volkswagenem dzieli płytę podłogową m.in. z niezmordowanym Golfem IV, Audi A3 i SEAT-em Leonem. Wspólne mają także silniki. Szczególnie 1,9-litrowego diesla, który w wersji 90-konnej oznaczonej symbolem AHU bez poważniejszych napraw potrafi zrobić milion kilometrów. Dlatego przez wielu mechaników jest uznawany za jednego z najlepszych ropniaków dostępnych na ryku. M.in. z tego względu Octavia I cieszy się olbrzymią popularnością nie tylko na polskich drogach.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

Drugą generację modelu Czesi zaprezentowali pod koniec 2003 r., a sprzedaż rozpoczęli w 2004 r. Auto zostało zbudowane na platformie podłogowej Volkswagena Golfa V. Wyjściowo użyto do napędu 1,4-litrowego benzyniaka o mocy 75 KM i 1,9-litrowego diesla o mocy 105 KM. Z zewnątrz Skoda dostała nowy przód i tył, a w środku ładniejszy kokpit i nowe materiały wykończeniowe. Charakterystycznym elementem jest pokrywa silnika otwierająca się w znacznie węższym zakresie, bez części nad podłużnicami. Mówiąc najprościej, jej błotniki sięgają 1/4 szerokości maski.

W 2008 r. do sprzedaży weszła odświeżona wersja Octavii. Zmiany liftingowe to przede wszystkim większe reflektory, nowy grill i zderzaki oraz nieco bardziej opływowe linie. Czesi dodali także silniki 1.4 TSI i 1.8 TSI o mocy od 122 do 160 KM, 2.0 TFSI oferujący 200 KM oraz nowego diesla 1.6 TDI o mocy 105 KM. W gamie pozostały ponadto silniki 2.0 TDI, oraz 105-konny 1.9 TDI.

Bezawaryjna i oszczędna

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

Testowana Octavia to samochód z 2009 r., wyposażony właśnie w jednostkę 1,9-litrową. Jest eksploatowana jako taksówka. Właściciel jeździł autem od początku, przez cały czas serwisując je w ASO. Na dystansie 120 tys. km wizyty w serwisie ograniczały się tylko do wymiany oleju i płynów eksploatacyjnych. Skoda dostała też nowe tarcze hamulcowe. Zawieszenie, silnik, turbosprężarka i układ wtryskowy spisywały się bez zarzutu. W trasie samochód spala ok. 5 litrów ropy, w mieście od 6,3 do 9 l. Najwięcej w korkach, z włączoną klimatyzacją.

Zdaniem Przemysława Kaczmarzyka, doświadczonego mechanika z Rzeszowa, bezawaryjna jazda to jednak nie przypadek. - Silnik 1.9 TDI w wersji 105-konnej to bardzo dobra jednostka. Zdarzają się w niej w zasadzie tylko awarie wtryskiwaczy i tu upatrywałbym słabego punktu. Wersja 90-konna znana z poprzedniej wersji jest pod tym względem lepsza. Jednak z drugiej strony silnik 105-konny oferuje więcej przyjemności z jazdy. Dodatkowo przy pomocy chipa można go bez obaw podkręcić do ok. 130 KM – mówi mechanik.

Kłopoty z pompą i głowicą

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

Znacznie gorsze opinie zbierają silniki 2.0 TDI. Ich podstawowa wada to usterkowe napędy pomp olejowych. – W przypadku awarii pompa zostaje bez napędu, co skutkuje natychmiastowym rozsypaniem się turbosprężarki. Jeśli kierowca nie zatrzyma szybko samochodu, poważnie uszkodzi także silnik. Wówczas koszty napraw mogą sięgać wielu tysięcy złotych – mówi Kaczmarzyk.

Dlatego wielu kierowców zmienia napęd prewencyjnie, na nowszy. W ASO części kosztują jednak ok. 5500 zł. – Ale wielu mechaników potrafi przerobić napęd za ok. 500 zł. Warto zadbać o to odpowiednio wcześniej – przekonuje mechanik. Problemem w tych silnikach są także pękające głowice, wykonane z cienkiego aluminium. Bardzo często olej miesza się wtedy z płynem chłodzącym. Koszty napraw są spore, za wymianę głowicy poza ASO trzeba zapłacić nawet 4000 zł. Spawanie kosztuje ok. 1000-1500 zł. Inna powtarzająca się usterka to pękające chłodnice EGR. Skutkuje to przedostawaniem się do wydechu płynu chłodzącego, a w konsekwencji często także uszkodzeniem turbosprężarki. Zazwyczaj zablokowaniem kierownicy zmiennej geometrii łopatek.

Uwaga na LPG

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

Wśród silników benzynowych najczęściej występują jednostki FSI i TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa (te z literą „T" dodatkowo turbodoładowane). Są dynamiczne i oszczędne, ale mają jedną podstawową wadę. - Producent określa żywotność pasków rozrządu na 180 tys. km lub pięć lat. Mieliśmy tymczasem przypadki urwanych pasków po 130-140 tys. km. Niestety wówczas koszt naprawy sięga 7-8 tys. zł. Wymiana kompletnego rozrządu to maksymalnie 1200-1300 zł. Radzę z nią nie zwlekać – mówi P. Kaczmarzyk.

Chociaż silniki FSI i TSI są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, można przerobić je na LPG. Dedykowane do nich instalacje LPI V generacji opracowała holenderska firma Vialle. Ich działanie polega na dostarczeniu gazu do komory spalania wtryskami benzynowymi. W odróżnieniu od instalacji sekwencyjnej IV generacji, gaz nie jest w komorze już rozprężany. Zdaniem Wojciecha Zielińskiego z serwisu Awres w Rzeszowie, samochody pracują na nich dobrze i są jeszcze bardziej ekonomiczne od pojazdów z instalacjami sekwencyjnymi. Ale nie brakuje także przeciwników LPG w silnikach FSI i TSI. – Taki samochód na gazie pracuje po prostu źle. Być może zaraz po montażu nie jest najgorzej, ale później nie sposób uniknąć problemów – przekonuje Kaczmarzyk.Dlatego zwolennikom LPG najbardziej poleca się silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 102 KM. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego Octavia II zarówno w wersji sprzed jak i poliftingowej to jeden z najlepszych wyborów na rynku.[page_break]Duży bagażnik

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

O ile wykonanie pierwszej generacji Skody Octavii nie było idealne, samochody produkowane po 2004 r. prezentują się znacznie lepiej. Czesi zadbali o nowe materiały i design, który jest w tej chwili bardziej niemiecki. Olbrzymim atutem pozostał pojemny bagażnik, który w wersji liftback bez składania foteli mieści aż 560 litrów ładunku. W kombi ma o 20 litrów więcej.

Wnętrze jest umiarkowanie pojemne. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem nawet dla dwóch wysokich osób. Z tyłu w miarę wygodnie usiądzie dwoje dorosłych pasażerów i jedno dziecko. W najtańszych wersjach wyposażenie jest raczej ubogie. Skórzana kierownica i lewarek zmiany biegów, system audio, climatronic oraz komplet elektrycznie sterowanych szyb to dodatki, które wymagały dopłaty. Ale na rynku wtórnym można znaleźć egzemplarze, które je mają i warto i ich poszukać.

Godny rywal

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

W wersji sprzed liftingu Skodę Octavię można kupić za ok. 12-15 tys. zł. Na polskim rynku najczęściej można znaleźć egzemplarze z silnikiem 1.9 TDI i 2.0 TDI. Te drugie najczęściej pochodzą z Europy zachodniej, gdzie stawiano głównie na mocniejsze silniki. Ceny rosną wraz z mocami silników i poziomem wyposażenia. Flagowe wersje RS i Scout z 2008 r. osiągają poziom blisko 30 tys. zł. W tym roku nastąpiła modernizacja Octavii. Ceny odświeżonej limuzyny startują z pułapu 22-23 tys. zł. W giełdach i komisach przeważają wersje 1.9 TDI i 1.6 MPI i 1.4 TSI.

W gamie Audi bezpośrednim konkurentem Octavii będzie A4 B7 produkowane między 2004 a 2007 rokiem. Samochód jest nieco droższy od Octavii, jednak mniej przestronny i zwykle mocniej wyeksploatowany. Wygrywa z nią jakością wykonania i poziomem wyposażenia. Zapewne będzie także lepiej trzymać wartość. Dostępne silniki to m.in. 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM, 115-konne 1.9 TDI. Wśród silników benzynowych najczęściej można spotkać turbodoładowany silnik 1.8.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

Ciekawą alternatywą dla II generacji Octavii jest także Opel Astra III, który jest autem podobnie wyposażonym i wykonanym. Na egzemplarz z 2004 r. uda się kupić nawet za niecałe 10 tys. zł. Najlepsze egzemplarze z 2010 r. potrafią kosztować 25-27 tys. zł. Podobny zakres cen mają używane Fordy Focusy.

Skoda Octavia II to dobry samochód. Jego atuty to niezłe wykonanie, trwałe zawieszenie oraz silniki 1.9 TDI. W egzemplarzach bezwypadkowych można być także spokojnym o zabezpieczenie antykorozyjne. Na tle konkurencji nieźle wypada także pod względem cenowym. Jest nieco tańsze od Audi i Volkswagena, z którymi dzieli przecież sporo części.

Gama silników Skoda Octavia II

Wersja sprzed liftingu
Jednostki benzynowe:
1.4 MPI, 80 KM, maks. moment obr. - 132 Nm/3800 obr./min. Rzędowy, zamontowany poprzecznie z przodu, z zapłonem iskrowym, DOHC, cztery zawory na cylinder. Wtrysk wielopunktowy, chłodzony cieczą, wyposażony w katalizator trójfunkcyjny.
1.6 MPI, 102 KM, maks. moment obr. - 148 Nm/3800 obr./min. Jednostka rzędowa z zapłonem iskrowym, OHC, chłodzona cieczą. Wtrysk wielopunktowy.
1.6 FSI, 115 KM, maks. moment obr. - 155 Nm/4000 obr./min. Silnik rzędowy z zapłonem iskrowym, DOHC. Bezpośredni wtrysk paliwa, cztery zawory na cylinder.
1.8 TSI, 160 KM, maks. moment obr. - 250 Nm/1500-4200 obr./min. Jednostka rzędowa z zapłonem iskrowym, DOHC, cztery zawory na cylinder. Wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie. Chłodzony cieczą.
Jednostki wysokoprężne:
2.0 FSI, 150 KM, maks. moment obr. - 200 Nm/3500 obr./min. Zapłon iskrowy, DOHC, cztery zawory na cylinder. Wtrysk bezpośredni.
2.0 TSI, 200 KM, maks. moment obr. - 280 Nm/1800-5000 obr./min. Jednostka rzędowa, turbodoładowana z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Jednostki wysokoprężne:
1.9 TDI, 105 KM, maks. moment obr. - 250 Nm/1900 obr./min. Jednostka turbodoładowana, bezpośredni wtrysk paliwa. Pompowtryskiwacze.
2.0 TDI, 140 KM, maks. moment obr. - 320 Nm/1750-2500 obr./min. Jednostka rzędowa z zapłonem samoczynnym, turbodoładowana. Wtrysk bezpośredni, pompowtryskiwacze. Katalizator oksydacyjny.
2.0 TDI, 170 KM, maks. moment obr. - 350 Nm/1750-2500 obr./min. Silnik rzędowy, turbodoładowany, wtrysk bezpośredni. Pompowtryskiwacze, filtr DPF.
2.0 TDI, 170 KM, maks. moment obr. - 350 Nm/1750-2500 obr./min. Jednostka rzędowa, turbodoładowana. Wtrysk bezpośredni, Common-Rail. Filtr DPF.

Wersja po liftingu
Jednostki benzynowe:
1.4 i 1.6 MPI znane z poprzedniej wersji.
1.4 TSI, 122 KM, maks. moment obr. - 200 Nm/1500-4000 obr./min. Jednostka turbodoładowana, rzędowa, wtrysk bezpośredni.
1.8 TSI, 160 KM, maks. moment obr. - 250 Nm/1500-4500 obr./min. Silnik rzędowy, chłodzony cieczą, turbodoładowany. Bezpośredni wtrysk paliwa.
2.0 TFSI, 200 KM, maks. moment obr. - 280 Nm/1500-5000 obr./min. Jednostka dostępna w wersji RS. Rzędowa, turbodoładowana, bezpośredni wtrysk paliwa.

Jednostki wysokoprężne:
1,6 TDI, 105 KM, maks. moment obr. - 250/1500-2500 obr./min. Jednostka turbodoładowana, VNT (zmienna geometria), wtrysk paliwa bezpośredni, Common-Rail. Filtr DPF.
1.9 TDI, 105 KM, maks. moment obr. - 250 Nm/1900 obr./min. Silnik turbodoładowany, VNT, wtrysk bezpośredni, pompowtryskiwacze.
2.0 TDI, 140 KM, maks. moment obr. - 320 Nm/1750 obr./min. Pompowtryskiwacze, wtrysk bezpośredni, turbodoładowana, VNT.
2.0 TDI, 170 KM, maks. moment obr. - 350 Nm/1750-2500 obr./min. Jednostka rzędowa, turbodoładowana, VNT. Wtrysk bezpośredni, Common-Rail, filtr DPF.

Dane: Skoda Auto Poland

Rynkowi konkurenci:
- Renault Mégane
- Ford Focus
- Opel Astra
- Toyota Corolla
- Volkswagen Bora/Jetta
- Honda Civic

Średnie części zamiennych: ASO (markowy zamiennik)
Rozrząd (komplet z pompą wody): 728 zł (612 zł)
Sprzęgło: 1089 zł (800 zł)
Koło dwumasowe: 2265 zł (1500 zł)
Tarcze hamulcowe, przód (szt.): 209-242 zł (100-150 zł)
Klocki hamulcowe, przód: 149-280 zł (150 zł)
Amortyzator przedni: 526 zł (180 zł)
Łącznik stabilizatora: 158 zł (50 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 180 zł (50 zł)
Tłumik końcowy: 1563 zł (350 zł)
Czujnik ABS: 270 zł (90 zł)
Filtr powietrza: 69 zł (35 zł)
Filtr pyłkowy: 41 zł (30 zł)
Filtr oleju: 35 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 115 zł (50 zł)

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty