Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samodzielna wymiana żarówek w samochodzie krok po kroku

Marcin Pluskota / Gazeta Wrocławska
W większości aut produkowanych do około 1998 roku wymianę żarówek przednich lamp zaczynamy od otwarcia maski. W pojazdach młodszych wstawienie części może wiązać się z koniecznością zdemontowania obudowy filtra powietrza, wyjęciem akumulatora, a nawet demontażem całych lamp (np. Ford Mondeo Mk I i II).

Zdarza się również, że producent przewiduje dostęp do lamp przez klapki znajdujące się w błotnikach przednich kół (np. Renault Megane II, Rover 75). W tych przypadkach, wymieniając żarówki w prawej lampie, należy skręcić koła do oporu w lewo, co umożliwi nam w miarę swobodny dostęp do nadkola.

Pamiętajmy, że zanim wyciągniemy żarówkę, musimy zdemontować wtyczkę
Pamiętajmy, że zanim wyciągniemy żarówkę, musimy zdemontować wtyczkę

Po odczepieniu osłony przeciwkurzowej lampy najpierw wypinamy (przez pociągnięcie oraz delikatne ruchy na boki) wtyczkę z kablami zasilającymi, a dopiero później przystępujemy do wyciągania samej części. Odradzam wypinanie obu elementów naraz, jest to bardzo trudne i dodatkowo możemy je uszkodzić.

Należy pamiętać, że w czasie wymiany żarówki halogenowej nie wolno nam dotykać jej szklanego poszycia dłonią; wszelkie zabrudzenia w połączeniu z wysoką temperaturą spowodują zmatowienie szkła i krótszą żywotność elementu.

Demontując żarówkę, należy zwrócić uwagę na pozycję, w jakiej się znajduje. Halogenowe posiadają blaszane ząbki, które pozwalają umieścić je tylko w

Teraz możemy wyciągnąć żarówkę - w lampach najczęściej blokowana jest sprężynką albo drutem
Teraz możemy wyciągnąć żarówkę - w lampach najczęściej blokowana jest sprężynką albo drutem

jednej pozycji, blokowane są w lampach najczęściej za pomocą sprężynującego drutu, który odbezpieczamy przez dociśnięcie jego górnej części i przesunięcie w lewo lub prawo; podobnie postępujemy, blokując nowy element.

Może zdarzyć się, że żarówka jest blokowana w lampie blaszanymi zatrzaskami i wystarczy za nią pociągnąć, a następnie wcisnąć na miejsce nową. Podczas montażu pomocne będzie dla nas zaglądanie do lampy od przodu; pamiętajmy, żeby wstawiona część równo przylegała do swojego gniazda. W żadnym wypadku nie może być zablokowana pod kątem, ponieważ ograniczy to jej sprawność. Źle skierowany strumień światła może powodować oślepianie innych kierowców.

Nowa żarówka musi być w odpowiedniej pozycji; w innym przypadku ograniczymy jej sprawność
Nowa żarówka musi być w odpowiedniej pozycji; w innym przypadku ograniczymy jej sprawność

Żarówki świateł pozycyjnych i kierunkowskazów mają wtyczki, które obracamy i wyjmujemy razem z żarówką. Żarówki W5W (światła pozycyjne) są wsuwane do wtyczki, P21W należy delikatnie docisnąć i obrócić, a następnie wyciągnąć z gniazda.

Wymianę żarówek tylnych w samochodzie rozpoczynamy od demontażu tapicerki wewnątrz bagażnika na wysokości lamp. Wypinamy wtyczkę wraz z przewodami zasilającymi i dopiero wtedy odpinamy zatrzaski obudowy części (wszystkie żarówki tylnych lamp najczęściej znajdują się w jednej obudowie) lub rozglądamy się za pokrętłem, którego wykręcenie pozwala nam na demontaż całej lampy.

Konsultacji udzielił Mateusz Kraszewski z serwisu samochodowego Sport-Technika.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty