Jak samodzielnie wymienić żarówkę?

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Dużą trudnością przy wymianie żarówki jest bardzo utrudniony dostęp.
Fot. Grzegorz Burda: Dużą trudnością przy wymianie żarówki jest bardzo utrudniony dostęp.
Wymiana żarówki w reflektorze samochodu jest bardzo prosta, pod warunkiem, że wykonujemy ją w ciepłym garażu, a w komorze silnika jest dużo miejsca.

Niestety żarówki przepalają się przeważnie w nocy, więc aby ich wymianę warto wcześniej przećwiczyć. W większości samochodów do wymiany żarówki w reflektorze nie trzeba używać żadnych narzędzi. Niestety we współczesnych samochodach komory silnikowe są coraz mniejsze, urządzeń dodatkowych coraz więcej, a co za tym idzie - ilość wolnej przestrzeni pod maską jest minimalna. Również miejsca za reflektorami nie ma dużo, więc aby wymienić żarówkę trzeba się niekiedy dobrze nagimnastykować.

 

W wielu modelach komora silnika jest szczelnie zabudowana osłonami i aby dostać się do żarówki konieczny jest ich demontaż. Nie należy liczyć, że miejsca przeprowadzenie tej operacji będzie dużo. Trzeba się przygotować, że wymianę będziemy zmuszeni wykonać na wyczucie, gdyż wkładając rękę zasłonimy mocowanie żarówki.

 

Fot. Grzegorz Burda: Po każdej wymianie żarówki trzeba sprawdzić ustawienie świateł.
Fot. Grzegorz Burda: Po każdej wymianie żarówki trzeba sprawdzić ustawienie świateł.

Może się jednak okazać, że z komory silnika nie będzie dostępu do żarówek, a dostęp do nich uzyskamy dopiero po odchyleniu nadkola. Może się również okazać, że wymiana żarówki będzie możliwa dopiero po wyjęciu reflektora, a to już komplikuje tą prostą czynność, gdyż konieczne są odpowiednie narzędzia i sporo wolnego czasu. Takiej wymiany na drodze raczej nie da się wykonać.

 

Jeśli więc w naszym samochodzie wymiana żarówki to skomplikowana czynność, powinniśmy wymieniać je profilaktycznie przy każdym lub co drugim przeglądzie. Po wymianie trzeba sprawdzić czy żarówka jest prawidłowo włożona. Po zaświeceniu świateł mijania powinna zapewniać wyraźną granicę światła i cienia. Można to sprawdzić podjeżdżając pod ścianę. Po każdej wymianie, nawet jeśli nie był demontowany reflektor, trzeba sprawdzić ustawienie świateł. Koszt niewielki, a pożytek bardzo duży, gdyż zapewniamy sobie dobrą widoczność, oraz nie oślepianie innych użytkowników dróg.

 

Wymiana żarówek w tylnych światłach jest nieco łatwiejsza i do większości lamp dość dobry dostęp uzyskamy po częściowym zdemontowaniu wykładziny bagażnika. Jeśli wymieniamy żarówkę tzw. dwuwłóknową (jedna lampa do świateł postojowych i stopu), należy zwracać uwagę na odpowiedni montaż, tak aby światło pozycyjne nie świeciło z taką mocą jak stop. Żarówka ma wprawdzie specjalne wypustki na różnych poziomach, które utrudniają nieprawidłowe włożenie, ale jak się okazuje wielu kierowcom „udaje” się umieścić je odwrotnie. Żarówki najlepiej wymieniać parami, gdyż jest duże prawdopodobieństwo, że w niedługim czasie także i druga będzie do wymiany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty