Gdzie tanio kupić nowy samochód?

Maciej Pobocha
Z raportu opublikowanego przez Komisję Europejską wynika, że nowe samochody osobowe najtańsze są w Danii. Najdrożej płaci się za nie na Słowacji. Polska plasuje się w połowie stawki unijnych państw.

 

Raport Komisji może być dla mieszkańców UE swoistym poradnikiem. Podaje on, liczone w euro, ceny aut (netto i brutto) w poszczególnych krajach wspólnotowych. Informację tę może wykorzystać każdy, kto chce nabyć nowy pojazd. Podatki płaci się bowiem tam, gdzie auto jest rejestrowane. Jeśli więc okaże się, że np. na Litwie Alfa Romeo 1,6 l/120 KM kosztuje netto 15 684 euro (ok. 59 750 zł), a w Polsce 17 268 euro (ok. 65 780 zł), to na sprowadzeniu samochodu uda się zaoszczędzić 1584 euro, czyli ponad 6 tys. zł.

 

Biorąc pod uwagę kraje ze strefy euro, najniższe ceny są w Finlandii. Spośród 87 modeli aut uwzględnionych w raporcie, ponad 2/3 było tam najtańszych. Stosunkowo niedrogo jest też w Grecji i Słowenii. Tradycyjnie najdrożej jest w Niemczech, gdzie niemal 37 proc. samochodów kosztuje więcej.

 

Uwzględniając wszystkie 27 państw Unii, ceny netto aut osobowych są najniższe w Danii, Finlandii i na Litwie, a najwyższe na Słowacji i w Czechach.

Gdzie tanio kupić nowy samochód?

 

Analizując sytuację w poszczególnych segmentach, największą rozpiętość cenową (do 4,9 proc.) daje się zauważyć w przypadku pojazdów luksusowych.

 

Biorąc pod uwagę dziesiątkę cieszących się największym powodzeniem w Europie samochodów, największe różnice cen dotyczą Peugeota 307. We Francji kosztuje on 31 proc. więcej niż w Finlandii, co w przeliczeniu na pieniądze oznacza kwotę brutto 4700 euro (ok. 14 500 zł).

 

Z porównania cen nowych aut z maja 2006 i maja 2007 r. wynika, że w całej Unii (uwzględniając podatki) wzrosły one średnio o 1,1 proc. Jeśli chodzi o duże rynki, to największy skok jest zauważalny w Hiszpanii (+1,8 proc.), we Włoszech (+1,5 proc.) i we Francji (+1,3 proc.). Największe spadki zaobserwowano na Słowacji (-8,5 proc.), w Rumunii (-4,2 proc.) i na Słowenii
(-3,2 proc.). W Polsce ceny pozostały praktycznie bez zmian (+0,1 proc.)

 

Kupując samochód w jednym w państw UE i sprowadzając go do Polski, trzeba zapłacić podatek akcyzowy wynoszący: 3,1 proc. wartości auta w przypadku pojazdów z silnikiem o pojemności do 2,0 l i lub 13,6 proc. dla samochodów z silnikiem o większej pojemności. Następnie do ceny zakupu powiększonej o akcyzę należy doliczyć 22 proc. VAT.

 

Przykładowe ceny samochodów osobowych (w euro)

 

 

Fiat Panda

Citroen C4

Ford Mondeo

Audi A6

Mercedes S350

Hiszpania

7 801

15 667

19 667

36 316

61 079

Niemcy

8 521

b.d.

22 967

36 743

61 000

Polska

7 687

16 021

21 377

36 798

63 780

Litwa

7 093

14 776

b.d.

35 094

60 999

Wielka Brytania

8 485

15 811

21 226

34 185

59 610

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty