Gdzie tanio kupić nowy samochód?

Aktualności / Nowości

Autor: Maciej Pobocha

Liczba odwiedzin: 39653

Z raportu opublikowanego przez Komisję Europejską wynika, że nowe samochody osobowe najtańsze są w Danii. Najdrożej płaci się za nie na Słowacji. Polska plasuje się w połowie stawki unijnych państw.

 

Raport Komisji może być dla mieszkańców UE swoistym poradnikiem. Podaje on, liczone w euro, ceny aut (netto i brutto) w poszczególnych krajach wspólnotowych. Informację tę może wykorzystać każdy, kto chce nabyć nowy pojazd. Podatki płaci się bowiem tam, gdzie auto jest rejestrowane. Jeśli więc okaże się, że np. na Litwie Alfa Romeo 1,6 l/120 KM kosztuje netto 15 684 euro (ok. 59 750 zł), a w Polsce 17 268 euro (ok. 65 780 zł), to na sprowadzeniu samochodu uda się zaoszczędzić 1584 euro, czyli ponad 6 tys. zł.

 

Biorąc pod uwagę kraje ze strefy euro, najniższe ceny są w Finlandii. Spośród 87 modeli aut uwzględnionych w raporcie, ponad 2/3 było tam najtańszych. Stosunkowo niedrogo jest też w Grecji i Słowenii. Tradycyjnie najdrożej jest w Niemczech, gdzie niemal 37 proc. samochodów kosztuje więcej.

 

Uwzględniając wszystkie 27 państw Unii, ceny netto aut osobowych są najniższe w Danii, Finlandii i na Litwie, a najwyższe na Słowacji i w Czechach.

 

Analizując sytuację w poszczególnych segmentach, największą rozpiętość cenową (do 4,9 proc.) daje się zauważyć w przypadku pojazdów luksusowych.

 

Biorąc pod uwagę dziesiątkę cieszących się największym powodzeniem w Europie samochodów, największe różnice cen dotyczą Peugeota 307. We Francji kosztuje on 31 proc. więcej niż w Finlandii, co w przeliczeniu na pieniądze oznacza kwotę brutto 4700 euro (ok. 14 500 zł).

 

Z porównania cen nowych aut z maja 2006 i maja 2007 r. wynika, że w całej Unii (uwzględniając podatki) wzrosły one średnio o 1,1 proc. Jeśli chodzi o duże rynki, to największy skok jest zauważalny w Hiszpanii (+1,8 proc.), we Włoszech (+1,5 proc.) i we Francji (+1,3 proc.). Największe spadki zaobserwowano na Słowacji (-8,5 proc.), w Rumunii (-4,2 proc.) i na Słowenii
(-3,2 proc.). W Polsce ceny pozostały praktycznie bez zmian (+0,1 proc.)

 

Kupując samochód w jednym w państw UE i sprowadzając go do Polski, trzeba zapłacić podatek akcyzowy wynoszący: 3,1 proc. wartości auta w przypadku pojazdów z silnikiem o pojemności do 2,0 l i lub 13,6 proc. dla samochodów z silnikiem o większej pojemności. Następnie do ceny zakupu powiększonej o akcyzę należy doliczyć 22 proc. VAT.

 

Przykładowe ceny samochodów osobowych (w euro)

 

 

Fiat Panda

Citroen C4

Ford Mondeo

Audi A6

Mercedes S350

Hiszpania

7 801

15 667

19 667

36 316

61 079

Niemcy

8 521

b.d.

22 967

36 743

61 000

Polska

7 687

16 021

21 377

36 798

63 780

Litwa

7 093

14 776

b.d.

35 094

60 999

Wielka Brytania

8 485

15 811

21 226

34 185

59 610

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • traktorzysta
    • A może byście podali ceny w USA ? Gdzie za np. najnowsze BMW 335xi (u nas nieoferowane) zapłacimy tam 115 000 zł !!! Mniej niż u nas za Skodzine 2.0 TDI . I jeszcze w USA dużo więcej się zarabia . No ale Polacy chcieli dzikiego socjalizmu .
    • lordofchaos
    • a traktorzysta znovu svoje... gucio mnie interesuja ceny z USA, ale pare viosen temu jak debiutovala Dacia LOGAN to v TOP GEAR marudzili, ze u nich te CUDO techniki ma kosztova 3000£, a u nas najtansza to chyba vydatek ok.30000zl nie viem ile v tym pravdy ale... i tak v Polsce robia nas v konia jak sie da
    • Krychaj
    • glupie zestawienie - jak juz tak pisza niech podadza tabele cen netto i tabele cen brutto. W takiej np Danii cena netto moze i jest niska ale za to brutto jest ogromna bo 180% podatku trzeba zaplacic. Oczywiscie sprowadzajac taki samochod do Polski byloby taniej ale raz to trzeba przywiezc go na lawecie, trzeba zaaltwic kupe formalnosci itp itd wiec nie zawsze 6000 pln (w przypadku Alfy) jest oplacalne
    • walecdaras
    • o tym ze głupie to mało powiedziane , bo autor liczy kase ale tylko swoją za wierszówke , bo pojecia o sprowadzeniu auta nie posiada wcale , to że trzeba doliczyć transport to pestka , a gdzie akcyza i podatek vat które trzeba zapłacic przy sprowadzeniu nowego auta - niech sobie doliczy do ceny netto chociazby 3.1 % akcyzy przy aucie ponizej 2.0 pojemnosci i 22% podatku vat do tego - zobaczymy czy będzie miał taniej
    • Chudi
    • a po co pokazywać ceny aut w Wielkiej Brytanii? Auta i tak tam nie kupimy ze względu na kierownicę ze złej strony ;-)
    • KubaJot
    • czytaj uważnie ostatni akapit
    • sancho80
    • proponuje zrobic inne porownanie... stosunek ceny przykladowego samochodu do srednich zarobkow w danym kraju...wtedy to bedzie bardziej odzwierciedlalo rzeczywistosc..
    • motroniczy
    • Europa zawsze była droga, wystarczy spojrzeć ile kosztuje kawa na lotnisku tu i w stanach. Producenci zapodaja wysokie marże a później mają z czego robić promocje. Widziałem niedawno portal (inntegro) który negocjuje ceny hurtowe dla osób które się zbiorą w grupę i kupują samochody tej samej marki, z tego co piszą mogą utargować do 30%! Dopiero widać ile zarabiają producenci
    • arielek90 (gość)
    • Moim zdaniem warto kupić nowy samochód,. Od paru lat śmigam Hondą z salonu i praktycznie nie zdarzają się poważne usterki. Wiem co i jak, nie boję się, że była klepana, że ktoś cofnął licznik. Mogę polecić salon Honda Plaza w Wawie. Kupiłem tam auto i pamiętam, że dostałem dodatkową promocję, której nie było w innych salonach. Często korzystam z napraw w tym właśnie miejscu.
    • carmaniac (gość)
    • hmm ja polecam stronę www.enatco.pl znalazłem tam mojego Hyuandaia w b dobrej cenie.

Dodaj komentarz