Genewa: Mitsubishi na prąd

(mp)
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
i MiEV, czyli elektryczna wersja Mitsubishi o nazwie „i” pojawi się w sprzedaży na rynku japońskim jeszcze w tym roku. Na razie nie wiadomo, czy można go będzie kupić w Europie. Wiadomo za to, jak samochód wygląda.

 

i MiEV rozpoczął swoją karierę, jako auto doświadczalne, napędzane lekkim silnikiem elektrycznym zasilanym prądem z akumulatorów litowo-jonowych. W tracie prac nad pojazdem elementy te udoskonalano.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Motor (o mocy 64 KM), przetwornica, akumulatory oraz reszta osprzętu zostały umieszczone z tyłu i między osiami, dzięki czemu nie ograniczono miejsca w przedziale pasażerskim zaprojektowanym dla czterech osób. Ponadto takie rozwiązanie zapewnia wystarczającą ilość przestrzeni na montaż większej ilości akumulatorów zwiększając zasięg bez konieczności ładowania. Umieszczenie baterii pod podłogą skutkuje obniżeniem środka ciężkości.

 

i MiEV wykorzystuje zestaw baterii litowo-jonowych zbudowany z 22 modułów. Każdy moduł składa się z 4 ogniw i montowany jest pionowo lub poprzecznie. Podczas testów w 2007 zasięg na pojedynczym ładowaniu wyniósł 160 km (w 10-15 etapach).

 

Elektryczne Mitsubishi może być ładowane prądem z domowej instalacji elektrycznej za pomocą gniazda umieszczonego po prawej stronie. Cykl trwa 7 lub 14 godzin, w zależności od napięcia w sieci (200V, 100V). Korzystanie z tańszej, "nocnej taryfy", pozwala zmniejszyć koszty

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

utrzymania pojazdu.

 

Jeśli prądu zabraknie po drodze, system (z wykorzystaniem gniazda po lewej stronie auta) umożliwia naładowanie akumulatorów w 80 proc. w ciągu zaledwie 30 minut. Prędkość maksymalna ważącego 1080 kg pojazdu wynosi 130 km/h.

 

Zdaniem specjalistów z Mitsubishi, koszty utrzymania i MiEV w Japonii, wyrażane w jenach na kilometr, to zaledwie 1/3 kosztów utrzymania samochodu z silnikiem spalinowym (ładowanie w ciągu dnia) lub 1/9 tej kwoty przy ładowaniu nocą.

 

By dostosować samochód do warunków drogowych panujących na przedmieściach europejskich miast, zwiększono rozstaw kół. Przedłużono też przednie i tylne zwisy nadwozia w celu zapewnienia wymaganej w Europie większej ochrony pieszego. W efekcie szerokość całkowita pojazdu wzrosła do 152 cm w porównaniu ze 147,5 cm w japońskim i MIEV. Europejski i MiEV jest też dłuższy - 345 cm w porównaniu do 339,5 cm w japońskiej wersji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty