Geometria kół

Porady / Bezpieczeństwo

Autor: (c)

Liczba odwiedzin: 125821

Źle ustawiona „geometria” kół może być niebezpieczna dla jazdy, a w najlepszym przypadku będzie niszczyć niektóre elementy samochodu.

Chociaż nie jest to obowiązkowe, warto czasami dokonać pełnej kontroli kątów zawieszenia kół.

 

Właściciele samochodów zbyt często lekceważą prawidłowe ustawienie kątów kół w swoich pojazdach. Nawet kupując używany samochód, rzadko kiedy przed podpisaniem umowy decydują się na sprawdzenie „geometrii”. Ma ona ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia. Fot. Maciej Pobocha

 

Koła przednie

Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu. W naszej rzeczywistości należałoby sprawdzać „geometrię” kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. Przy zakupie używanego samochodu należy to zrobić od razu. Najpierw jednak trzeba sprawdzić i wyeliminować luzy w zawieszeniu, a potem dopiero sprawdzamy geometrię". Jest to niewielki wydatek, a właściwa "geometria" kół przednich poprawi bezpieczeństwo jazdy i uchroni przed przyspieszonym zużyciem opon.

 

Cztery kąty

Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół.
Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.

 

Sprawdzaj co roku

Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić „geometrię” oraz rutynowo raz w roku przed rozpoczęciem sezonu letniego. Geometrię sprawdzamy w wyspecjalizowanym, wyposażonym w odpowiedni sprzęt warsztacie. Jest to niewielki wydatek, ale wart poniesienia, ponieważ ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • Konrad (gość)
    • "Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić „geometrię” ...Jest to niewielki wydatek..." Bzdura ! Skoro sprawdzenie i ustawienie geometrii to mały wydatek, i nalezy go zrobić po zakupie każdego używanego samochodu, to po co sprawdzać geometrię przed zakupem ??!! Brak logiki sugeruje jedno - następny artykuł pisany przez kogoś, komu zależy na tym, aby ludzie niepotrzebnie sprawdzali geometrię (właściciele warsztatów ? :) ) Jeśli się gdzieś mylę, to mnie poprawcie.
    • wojtek (gość)
    • zrozumcie - nikomu z piszących "te art." nie zależy na tym aby nam się , aby wam się . to czy my i wy żyjemy i jak to wygląda to każdemu wisi i powiewa. Polacy - nie dajmy się zwariować.
    • burus (gość)
    • Geometrie kol- nalezy wykonywac 2 x w roku! Zwlszcza jesli jezdzi sie po dziurach i do tego ma sie przednie zawieszenie typu MCPerson! Wszystko co napisal felietonista o geometrii- jest prawda! Tazke to iz nalezy przed zakupem uzywanego sprawdzic- gdyz...?? ten samochod mogl byc walniety a wtedy zadne :"Ustawianie" nie pomoze! burus
    • jk (gość)
    • usatwilem geometrie w moim raz w zyciu a ma 14 lat sladow zuzycia opon nie zauwazylem and aby inne elementy cierpialy placie placie czemu nie jak kto bogaty to i mozna co dyiennie do majni jezdzic
    • Komentarz usunięty
    • piotrek (gość)
    • burus ma racje- należy to ustawiać, przy czym wiele samochodów ma ustawianą zbieżność a kątów nie (chyba fordy); nieważne, liczy się to, że ustawienie zawieszenia ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy; jeżeli ktoś oszczędza na takich rzeczach to jest dla mnie debilem, tak samo jakby oszczędzał na oponach czy hamulcach; a wszystko przez wszechobecną biedę, ale "nie dajmy się zwariować"- dbajmy o samych siebie i nasze bezpieczeństwo; zaraz ktoś odpisze że pewnie mam warsztat albo w chcę przeforsować ustawę o obowiązku ustawiania geometrii, ale mam to w d... Staram się być bezpieczny i tyle...
    • kąt (gość)
    • Przypadkiem kąt pochylenia koła i kąt pochylenia sworznia zwrotnicy to nie to samo?
    • arx (gość)
    • Pełną geometrię należałoby sprawdzić przed zakupem (żeby upewnić się że auto nie było kiedyś przystankiem autobusowym), a po zakupie wykonać niezbędne regulacje (oczywiście jeśli są konieczne). Mnie się osobiście gorąco robi, jak widzę przed sobą auta jadące bokiem do przodu. A niestety jest ich coraz więcej. Plaga rozbitków zza zachodniej granicy zacznie w końcu odznaczać swe piętno na naszych i tak już niebezpiecznych drogach. Kto i dlaczego dopuszcza aby takie szrociki pełzały po polskich asfaltach?
    • RONIN99 (gość)
    • GEOMETRIA TO BARDZO WAŻNA CHOC NIEDOCENIANA SPRAWA ( A SZKODA) WIZYTA W SERWISIE KTÓRA KOSZTUJE 30-50 PLN MOŻE SIE OKAZAĆ ZBAWIENNA DLA PORTFELA - KOSZT JEDNEJ OPONY JEST 3-5 RAZY WIEKSZY A CAŁEGO KOMPLETU LUB KOMPLETÓW....PISAĆ CHYBA NIE MUSZĘ....SŁOWEM JESTEM ZDECYDOWANIE NA DUŻE TAK PZRYNAJMNIEJ RAZ W ROKU
    • cobraa (gość)
    • Ciekawe gdzie tyle biora 30 - 50 bo w moim rejonie najgorszy mechanik bierze 60 zl i to robi na starym sprzecie ustawienie dochodzi nawet do 100 zl
    • ronin99 (gość)
    • cobraa ja mieszkam na Śląsku i pod względem cen nie narzekam:)
    • Jarecki (gość)
    • "...Przypadkiem kąt pochylenia koła i kąt pochylenia sworznia zwrotnicy to nie to samo?..." =====================================================> Nie, to nie jest to samo. Kąt pochylenia koła to kąt pomiędzy płaszczyzną boczną koła a pionem, natomiast kąt pochylenia sworznia zwrotnicy to kąt pomiędzy osią zwrotnicy a pionem - ale dosyć już tej teorii (z czasów szkolnych) bo jeszcze ktoś pomyśli, że się wymądrzam.
    • Rafał (gość)
    • Byłem niedzwno ustawić kąt kół w Seacie Malaga i "PAN" mi powiedział że w tym modelu nie da się ustawić kąta tylko trzeba wyciąć w amortyzatorze tzw. fasolki :) aby można było przestawić Ciekawe
    • szutara (gość)
    • Geometrie kól najtaniej ustawicie na stacji kontroli pojazdów gdyż kosztuje ona według cennika 36zł :)
    • burus (gość)
    • [quote="Rafał"]Byłem niedzwno ustawić kąt kół w Seacie Malaga i "PAN" mi powiedział że w tym modelu nie da się ustawić kąta tylko trzeba wyciąć w amortyzatorze tzw. fasolki :) aby można było przestawić Ciekawe[/quote] ----------------bur------------> tak! to prawda.Wiele pojazdow roznych firm wyposzonych w 1 wahacz i Mc Person strut nie ma regualcji ( a wlasnie te powinny miec- jako najgorsze z mozliwych)!Niektore jednak maja - wiec trzeba po prostu wymienic sworzen na slimakowy,taki "pozarynkowy" i wtedy mozna ustawaic w pewnym zakresie katowym pochylenie plaszczyzny kola! natomiast zbieznosc kol dokonuje sie regulacja na drazku ukl kierwonicy w kazdym samochodzie! Trzeba wybierac tylko taki warsztat,ktory posiada secjalne wyposazenie do precyzyjnego pomiaru - laserowe! Burus Ps. ale kupujac samochod- nowy czy stary zawsze wybierac taki,ktory ma te mozliwosc regulacji worzniem mimosrodowym,a jesli mozna z zawieszeniem na popdwojnych whaczach a nie Mc person,jakie ma np do modelu 500n BMW. Podobnie nigdy nie kupowac sam z tylnia osia De Dion- sztywna a jedynie z niezaleznym zawieszeniem- od czego zalezy bezpieczenstwo jazdy,komfort i trzymanie sie drogi!(FWD.No bo z RWD unikac wogole! Najlepszy oczywiscie jest AWD naped!
    • burus (gość)
    • [quote="Rafał"]Byłem niedzwno ustawić kąt kół w Seacie Malaga i "PAN" mi powiedział że w tym modelu nie da się ustawić kąta tylko trzeba wyciąć w amortyzatorze tzw. fasolki :) aby można było przestawić Ciekawe[/quote] ===========bur======> wszystkie pojazdy z MacPerson struts- czyli z jednym whaczem u dolu a gorny zstepuje Teleskop-zwrotnica - czyli najtansze z mozliwych rozwiazan ( dla producenta a najgorsze dla uzytkownika i najbardziej kosztowne + zre opony)ma ten sam problem co prpduktu NW-agena. Maja to nawet wyzszej nico klasy BMW do modelu R500! Ale niektore firmy instaluja mimosrodowy sworzen,ktorym do pewnych granic mozna regulowac kat pochylenia kola! natomiast nie mozna regulowac kapa pochylenia zwrotnicy wogole! wszystko jest cacy dopoki sie nie wjedzie w dol albo nie walnie tym! Wtdy...? zegnaj Gienia! Tego juz nigdy sie wlasciwie nie ustawi- dlatego nie mozna kupic zadnego poj z uszkodzonym kiedys zawieszeniem! ( moi Ukraincy takie wlasnie rozbitki kupuja- czasem po 2 i z nich robia jeden co jedzie ale...? nie pojedzie on juz nigdy prosto! jesli walniete jest miejsce w plycie podlogowej do ktorego jest montowany wahacz! Dotyczy to wszystkich- nawet tylnionapedowych mercow! Burus Ps. Do bezpieczenstwa pojazdu nalezy wiele skladowych ale rodzaj napedu, precyzyjnosc zawieszenia, oraz wyposazenie bierne + hamulce sa zasadnicze! ( bezp bierne, statyczne i dynamiczne!) Burus alpryg@planetusa.net
    • ryzykfizyk
    • Ja właśnie odebrałem samochod od mechaniczka-po wymianie częsci gumowo-met. w zawieszeniu z przodu i co? masakra, nie da się jechać a jutro miałem jechać z rodziną do Zakopanego 450km.ponieważ będzie sobota to jestem zdany na siebie, licze ze po 3godz testów różnych ustawień powinienem opanować sytuacje.
    • robert26
    • Do Burusa... Skąd Ty kolego wiesz że po tzw "walnieciu" nie da się ustawić zbieżności? Nie opowiadaj bzdur.
    • TAD1
    • Z tym MacPersonen to się zgadza. Tanie dla producenta , a kłopotliwe dla właściciela auta ,po kolizji w zwieszenie .
    • robert26
    • Szutara...teraz na stacji diagnostycznej geometria koł kosztuje 100 zł.
    • jackass (gość)
    • sprawdzenia geomeri przed zakupem dokonuje sie w celu sprawdzenia czy sam nie jest powypadkowy. ludzie nauczcie sie czytac ze zrozumieniem a nie wklepiecie cos w google 5 minut lektóry i juz uwarzacie sie za magistra inzyniera mechaniki pojazdowej. wiem ze podnosi wam sie własne ego przed klawiatura!!!!!
    • Jedras (gość)
    • A ja dodam od siebie że nawet mój Wartburg ma wielowahacz... ale zato mój Golf MKII GTI siedzi na beznadziejnych kolumnach... wbrew pozorom jest mega różnica, na korzyść DDR. A jakie są objawy złej geometri? "Rzuty" na jedno z kół przy większych prędkościach (auto łapie oś jednego koła przy ruchu kierownicy po czym odbija się i leci wzdłuż osi drugiego kola), przy 160km/h trudno zmieścić się na 2 pasach... Co ciekawe nowe złomy z McPearsonami w spoczynku mają zbieżne ustawienie żeby przy hamowaniu gdy się wygina zawieszenie nie myszkowały i łapały kąt zerowy (koło przy ostrym hamowaniu cofa się nawet o 4cm). Przerażające co? pozDDRo
    • jacek (gość)
    • witam ,piszecie takie bzdury ,ze strach czytac nie macie pojecia co to jest zbieznosc, co to jest rozbieznosc,a co jest geometria --ludzie za duzo kompa a za malo praktyki,,pozdrawiam
    • Komentarz usunięty
    • jack9930
    • witam ,piszecie takie bzdury ,ze strach czytac nie macie pojecia co to jest zbieznosc, co to jest rozbieznosc,a co jest geometria --ludzie za duzo kompa a za malo praktyki,,pozdrawiam

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!