Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Grand Cherokee kontra Rexton

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozycję.
Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozycję.
Za produkt dobrej marki trzeba zapłacić. Produkty mniej znane są znacznie tańsze, co nie zawsze znaczy, że gorsze.

Za produkt dobrej marki trzeba zapłacić, gdyż jest ona gwarantem wysokiej jakości i renomy. Produkty mniej znane są znacznie tańsze, co nie zawsze znaczy, że gorsze. Taka prawidłowość dotyczy również motoryzacji.

Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozy
Fot. Ryszard Polit: Jeep Grand Cherokee – wzorzec auta rekreacyjno-terenowego ma już coraz więcej konkurentów, którzy starają się podważyć jego pozycję.

 

Prekursor aut rekreacyjno-terenowych Jeep czerpie teraz zyski z długoletniej tradycji. Najnowszy Grand Cherokee napędzany wysokoprężnym silnikiem 3,0 CRD o mocy 218 KM kosztuje 205 300 zł i za tę cenę mamy nie tylko logo Jeep, ale

Fot. Ryszard Polit: SsangYong Rexton ma zbliżone wymiary zewnętrzne do Jeepa.
Fot. Ryszard Polit: SsangYong Rexton ma zbliżone wymiary zewnętrzne do Jeepa.

także sprawdzone rozwiązania techniczne i bogate wyposażenie seryjne. Koreańska firma SsangYong takiej tradycji nie ma i jeśli nawet wykorzystuje licencyjne podzespoły Mercedesa, to mało kto o tym wie. Rexton napędzany dieslem 2,7 Xdi o mocy 165 KM kosztuje 142 900 zł. Tanio?

Fot. Ryszard Polit: Cherokee napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 218 KM jest szybszy od Rextona, który ma słabszą jednostkę napędową
Fot. Ryszard Polit: Cherokee napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 218 KM jest szybszy od Rextona, który ma słabszą jednostkę napędową

 

Cechy szczególne

 

Pod względem wielkości nadwozia Grand Cherokee i Rexton są niemal identyczne. Podstawowa różnica jest niewidoczna z zewnątrz. Jeep ma nadwozie samonośne, a Rexton oparte na

Fot. Ryszard Polit: Rexton napędzany silnikiem o mocy 165 KM ma mniejsze zużycie paliwa od Jeepa.
Fot. Ryszard Polit: Rexton napędzany silnikiem o mocy 165 KM ma mniejsze zużycie paliwa od Jeepa.

ramie. Trudno jednoznacznie rozsądzić, które rozwiązanie jest lepsze, ponieważ każde ma zalety i wady. W każdym razie większość pojazdów tego segmentu ma nadwozia samonośne. Kolejna ważna różnica dotyczy sposobu przeniesienia napędu - Jeep ma napęd stały na obie osie, a Rexton - dołączalny. W obu pojazdach kabina pasażerska jest przestronna, chociaż w Cherokee miejsca nad głową jest

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zaprojektowana nowocześnie. Jakość materiałów jest wysoka.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zaprojektowana nowocześnie. Jakość materiałów jest wysoka.

mniej niż w SsangYongu. W Jeepie zwracają uwagę bardzo wygodne elektrycznie regulowane fotele z długimi siedziskami. Design wnętrza Jeepa jest nowoczesny i ładnie łączy tradycję marki z europejskimi wpływami stylistycznymi. Równie czytelna jest tablica przyrządów Rextona, jednak można zauważyć

Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu Rextona jest sporo wstawek z materiału imitującego drewno, co nie wszystkim się podoba. Za to tablica przyrządów jest
Fot. Ryszard Polit: We wnętrzu Rextona jest sporo wstawek z materiału imitującego drewno, co nie wszystkim się podoba. Za to tablica przyrządów jest bez zarzutu.

wyraźne wpływy wzornictwa azjatyckiego z licznymi wstawkami z materiałów imitujących drewno. Bagażniki obu aut są ogromne - w Jeepie 978 l, a w Rextonie - 935 l.

 

Silniki

 

Jeepa Grand Cherokee napędza 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny w układzie V, który z

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

pojemności 3,0 l osiąga 218 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, zasilany jest układem common rail i współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. SsangYong unowocześnił 5-cylindrowego, 20-zaworowego diesla Mercedesa, który z pojemności 2,7 l osiąga moc 165 KM. Ta jednostka napędowa

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

jest również zasilana układem common rail i łączona z manualną lub, za dopłatą, z automatyczną skrzynią przekładniową. My jeździliśmy Rextonem z 5-biegową skrzynią manualną. Bardziej oszczędnym pojazdem okazał się SsangYong, który zużywa średnio o 2 l paliwa mniej na 100 km od Jeepa. W mieście zużycie paliwa auta amerykańskiego może dochodzić do 14 l na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze jest przestronne, ale nad głową brakuje nieco przestrzeni.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze jest przestronne, ale nad głową brakuje nieco przestrzeni.

 

Dużemu pojazdowi łatwiej poruszać się po naszych kiepskich drogach i Jeep oraz SsangYong oferują dość wysoki komfort jazdy po asfalcie. Nowy układ zawieszenia Jeepa w tych warunkach sprawdza się znakomicie, a automatyczna skrzynia biegów pracuje bez zarzutu. Szybszym autem jest Grand Cherokee ze względu na zdecydowanie

Fot. Ryszard Polit: Rexton ma przestronne wnętrze.
Fot. Ryszard Polit: Rexton ma przestronne wnętrze.

mocniejszy silnik. Dynamika tego pojazdu jest jak najbardziej zadowalająca. Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, np. w deszczu pewniejszy w prowadzeniu jest Jeep, gdyż ma stały napęd na obie osie (Quadra-Drive II) i seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy ESP. Kierowca Rextona musi wybrać przyciskiem na tablicy przyrządów rodzaj napędu - wyłącznie na tylne koła, stały napęd na obie osie, w którym siła napędowa jest przenoszona na tylną oś, ale w przypadku wykrycia poślizgu kół, więcej momentu kierowane jest na oś przednią. Trzecia możliwość to stały rozdział siły napędowej w proporcji 50:50 z wykorzystaniem reduktora, przydatny podczas jazdy w trudnym terenie. Jadąc Jeepem po bezdrożach, można dźwignią włączyć przełożenie terenowe z reduktorem. Ze względu na konstrukcję ramową Rexton szczególnie nadaje się do jazdy w rzeczywiście złym terenie.

 

Podsumowanie

 

Jeepa Grand Cherokee można uznać za pojazd dojrzalszy konstrukcyjnie od SsangYonga i to nie kierując się zacnością marki. Świadczy o tym skuteczniejszy układ hamulcowy czy nowocześniejszy układ przeniesienia napędu. Pojazd koreański ma również zalety, jak znacznie niższą cenę czy mniejsze zużycie paliwa. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Jeep Grand Cherokee

SsangYong Rexton

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

 

b.d.

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Jeep Grand Cherokee

SsangYong Rexton**

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

V6/24 wysokoprężny

5/20/wysokoprężny

Pojemność skokowa (cm3
)

2987

2696

Moc maksymalna (KM/obr/min)

218/4000

165/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

510/1600

340/2400

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,0

13,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

7,6

10,2

Prędkość maksymalna (km/h)

200

177

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

b.d.

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,4

42,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

978

935

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

78

80

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

8,6/13,1

7,4/10,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

475 x 187 x 178

472 x 187 x 176

Rozstaw osi (cm)

278

282

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/7

3/6

Cena (zł)

205 300

142 900

* - pomiar wg ADAC

** - wersja z manualną, 5-biegową skrzynią przekładniową

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Jeep Grand Cherokee

SsangYong Rexton

Comfort

Poduszki powietrzne

6

2

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi

kół napędzanych ASR

S/S

S/-

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

Tempomat

S

-

s - wyposażenie seryjne

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Jeepa ma objętość 978 l i można ją jeszsze powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Jeepa ma objętość 978 l i można ją jeszsze powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Rextona ma objętość 935 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Rextona ma objętość 935 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty