Hałas może wywoływać rozbity wielowypust piasty. To skutek przeważnie uszkodzenia łożyskowania wałka sprzęgłowego lub
kątowego przesunięcia osi silnika i skrzynki biegów. Do nadmiernego zużycia wielowypustu dochodzi również z powodu drgań układu napędowego. Charakterystyczne dźwięki wywołuje uszkodzone łożysko wyciskowe sprzęgła, a dokładnie jego pierścień czołowy współpracujący z listkami sprężyny talerzowej lub w starszych rozwiązaniach z końcówkami dźwigienek. Jak notuje diagnostyka warsztatowa, przyczyniają się do tego zbyt duże opory łożyska wyciskowego, niewłaściwy luz lub nadmierne obciążenie wstępne łożyska wyciskowego.
Brzęczenie , grzechotanie powodują najczęściej popękane sprężyny tłumika drgań skrętnych. Podobnie zachowywać się będą sprężyny, które wypadły ze swoich mocowań. Taka sprężyna może przedostać się między okładzinę tarczy a powierzchnię pierścienia dociskowego i uniemożliwić działanie sprzęgła. Nadmierny luz w mocowaniu sprężyny też da o sobie znać w słyszalny sposób.
Hałaśliwe sprzęgło to również rezultat źle zamontowanej tarczy sprzęgła lub nieodpowiedniej tarczy albo pierścienia dociskowego. Może wtedy dochodzić do niepotrzebnego ocierania się między współpracującymi elementami i w skrajnym przypadku do na przykład zniszczenia blaszanej pokrywy tłumika drgań skrętnych.
Podejrzane odgłosy wydają także zużyte widełki wyłączające z powodu braku albo nieodpowiedniego smarowania.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?