Honda wytwarza model o nazwie Civic już 32 lata. Aktualną, siódmą generację pokazano po raz pierwszy jesienią 2000 r. i jest to zupełnie nowy samochód.
W ubiegłym roku poddano go niewielkiej modernizacji, np. zmieniono kształt wlotu powietrza do chłodnicy, przedni zderzak, lampy przednie, w lusterku zewnętrznym wprowadzono lampki
kierunkowskazów, zmieniono lampy tylne i dopracowano wystrój wnętrza. Te zmiany zachęciły Hondę Poland do podniesienia ceny samochodu, bo jeszcze w maju tego roku 3-drzwiowego hatchbacka w wersji S można było kupić za 51 400 zł. Teraz nie ma już wersji S, a ta o bogatszym wyposażeniu LS kosztuje o 6300 zł. więcej i ... jest najtańszą wersją Civica.
Jakość wykonania
Odmiana 3-drzwiowa Civica wytwarzana jest wyłącznie w Anglii i jest eksportowana m.in. do Japonii. Fabryka w Swindon stosuje nowoczesne technologie. W stosunku do poprzedniej Hondy szóstej generacji podniesiono poziom jakości wytwarzania, przez Japończyków nazwany "Q10". Ten nowy program jest bardzo rygorystyczny, co dostrzec można w nadwoziu. Na przykład szczeliny montażowe pomiędzy elementami nadwozia są minimalne. Dokładność wykonania widoczna jest w wykończeniu wnętrza, dobre są też materiały, a stacje obsługi potwierdzają niezawodność pojazdu.
Silnik
Jednostka napędowa o najmniejszej pojemności skokowej stosowana do napędu modelu Civic liczy już sobie kilka lat. Wcześniej była stosowana w modelu poprzedniej generacji. To nowoczesna konstrukcja z 4 zaworami na każdy cylinder ma jeden wałek rozrządu napędzany od wału korbowego za pomocą paska zębatego. Głowicę i blok cylindrów wykonano ze stopów lekkich. Silnik ma elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk benzyny. Nadaje pojazdowi dobrą dynamikę i zadawala się umiarkowanym zużyciem paliwa.
Wrażenia z jazd
Pozycja kierowcy ergonomiczna. Fotele przednie są wygodne i dobrze ukształtowane, z regulacją wysokości. Szkoda tylko, że poprzestano na regulacji kąta kierownicy - brakuje poosiowej
regulacji kolumny. Widoczność z miejsca kierowcy do przodu i w dużych lusterkach zewnętrznych jest bardzo dobra, a w lusterku wewnętrznym - ograniczona 3 zagłówkami tylnymi. Precyzyjnie działają urządzenia sterowania, włącznie z wygodnie umieszczoną w konsoli środkowej dźwignią zmiany biegów. Praca silnika może się podobać, ale od 3000 obr/min, czyli od prędkości około 110 km/h (na V. biegu) zaczyna być głośna. Pojazd wykazuje się statecznością w ruchu, jest pewny na drodze, ale mocne skręcenie kierownicą lub ciasne wejście w łuk wywołuje lekkie zarzucanie tyłem.
Podsumowanie
Samochód odznacza się dobrą jakością wykonania i niezawodnością. Jako pojazd używany cieszy się dobrą opinią i zachowuje najniższą wśród konkurentów utratę wartości. Nadwozie 3-drzwiowe bardziej się podoba niż 5-drzwiowe, zwłaszcza młodszym nabywcom, upatrującym w nim sportowe akcenty. Jednak użytkowanie tej wersji nadwoziowej do przewozu osób na tylnym siedzeniu wiąże się z trudnościami dostania się na tylne miejsca.
Wybrane dane techniczne - Honda Civic 1.4 3d
Rodzaj silnika | benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1396 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 90-5600 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 130-4300 |
Przyspieszenie 0÷100 km/h (s) | 11,9 |
Przyspieszenie 0-400 m (s) | 18,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,2 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3/100 km) | 8,3/5,4/6,4 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 50 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) | 4140/1695/1430 |
Rozstaw osi (mm) | 2575 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 315÷610 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (lub 100 tys. km)/6 |
Cena wersji 1.4 LS (zł) | 57 700 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek w skali 1÷5)
Przestronność wnętrza | *** | Wnętrze 5-drzwiowej wersji nadwoziowej jest przestronniejsze. W 3-drzwiowym pojeździe dostęp do tylnych siedzeń jest utrudniony |
Silnik | **** | Pomimo dość długiego stażu produkcyjnego silnik w dalszym ciągu zachowuje poprawność konstrukcyjną |
Poziom hałasu | *** | Hałas odczuwalny podczas jazdy z prędkością powyżej 110 km/h, na autostradach jest męczący |
Hamulce | **** | Przyjemne i skuteczne w działaniu, z systemem ABS |
Dynamika | *** | Są bardziej dynamiczne samochody z silnikami o podobnej pojemności skokowej |
Zużycie paliwa | **** | Do rekordzistów ekonomii Civic nie należy, jednak zużycie paliwa uznajemy za umiarkowane |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Samochód zbudowano na nowej płycie podłogowej, z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa biernego i czynnego |
Wyposażenie | **** | Seryjne wyposażenie na dobrym poziomie, m.in. z ABS i klimatyzacją |
Przykłady wyposażenia standardowego Civic 1.4 LS:
4 poduszki bezpieczeństwa (2 przednie i 2 boczne)
Układ ABS z EBD (elektronicznie sterowany rozdział siły hamowania)
napinacze pasów bezpieczeństwa
centralny zamek
elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
manualna klimatyzacja
elektryczna regulacja lusterek zewnętrznych
elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich
dzielone i składane oparcie siedzenia tylnego
radio i odtwarzacz CD
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?