Honda Civic 1.6 i-DTEC

Michał Kij
Honda Civic 1.6 i-DTEC, Fot: Honda
Honda Civic 1.6 i-DTEC, Fot: Honda
Nowy Diesel Hondy jest zrobiony w najlepszym, japońskim stylu. Suma drobnych udoskonaleń daje duży efekt.

Im gorzej się dzieje w motoryzacji, tym dla Japończyków lepiej. Mają pretekst, aby popisać się mistrzostwem biur

Honda Civic 1.6 i-DTEC, Fot: Honda
Honda Civic 1.6 i-DTEC, Fot: Honda

konstrukcyjnych. Silnik Hondy to finezja w działaniu. Należy do jednostek nowej generacji „Earth Dreams Technology”. Celem twórców było wyzyskanie do maksimum możliwości drzemiących w starym Dieslu. Wysłali go na „ostry fitness.”

Silnik 1.6 i-DTEC jest o 47 kg lżejszy niż 2.2 i-DTEC,wprowadzony w 2008 roku. Na ten wynik składa się nie tylko mniejsza pojemność, ale również aluminiowy, otwarty blok, lżejsze tłoki o mniejszej wysokości oraz wał korbowy z materiałów o wysokiej wytrzymałości, które pozwoliły go „odchudzić”, między innymi poprzez zmniejszenie średnicy czopów głównych i korbowych. Mniejsze są siły bezwładności działające w układzie korbowo-tłokowym. Nie ma wałków wyrównoważających. Otwarty blok oznacza, że cylindry są otoczone niemal w całości płaszczem wodnym. Konstruktorzy podają, że nowy Diesel waży niemal równie mało, co benzyniak o identycznej pojemności.

Zastosowanie „inteligentnego” alternatora, który włącza się, gdy Diesla ma nadwyżkę mocy oraz „oszczędnego” termostatu i regulowanych przesłon chłodnicy, dodatkowo zmniejsza apetyt na paliwo.

Honda Civic 1.6 i-DTEC, Fot: Honda
Honda Civic 1.6 i-DTEC, Fot: Honda

Podobną kurację przeszła sześciobiegowa skrzynia, która jest o 7 kg lżejsza w porównaniu z tą, która współpracuje z silnikiem 2,2 l. Mniej waży i jest lepiej „rozciągnięta”. Ma niskie opory wewnętrzne, a płynność i precyzja zmiany biegów są godne najwyższego uznania.

Zabiegi te składają się na znakomity wynik średniego spalania: 3,6 l/100 km. Można go osiągnąć w praktyce, a w sprzyjających okolicznościach przy odrobinie starań zejść niżej. Jest to tym łatwiejsze, że można włączyć tryb „Econ”, a kolorowe wstęgi przy prędkościomierzu na bieżąco pokazują czy jedziemy oszczędnie, czy rozrzutnie. Gdy lśnią zielenią, paliwa ubywa najwolniej. Gdy błękitem – wręcz przeciwnie. Obok jest pomocny, taśmowy wskaźnik chwilowego zużycia paliwa. Samochód ma też układ „start-stop”, który Honda nazywa „Idle Stop”.

Chcąc prowadzić ekonomicznie trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość. W porównaniu z innymi twórcami „zoptymalizowanych układów napędowych”, inżynierowie Hondy dokonali rzeczy niebywałej. Silnik jest nie tylko oszczędny, ale w połączeniu z zawieszeniem i układem kierowniczym o zmniejszonym przełożeniu zachęca do mocnego wciskania gazu. Znakomity moment obrotowy, wspomagany przez małą, ale niezmordowaną turbosprężarkę sprawia, że swobodna jazda bez trzymanki jest bardzo przyjemna. Civic rozpędza się płynnie, bez oznak „turbodziury”. W dodatku nie hałasuje, zatem zerknięcie na prędkościomierz przynosi niekiedy pewne zaskoczenie.

Uszy nie cierpią, ponieważ blok silnika jest bardzo sztywny, a częstotliwość drgań własnych różnych elementów Diesla znosi się wzajemnie. Paliwo wtryskiwane jest maksymalnie w pięciu fazach. Swoje robi również staranne wygłuszenie.

Marka/model

Honda Civic
1.6 i-DTEC


Ford Focus
1.6 TDCi


Kia Cee’d
1.6 CRDi


Cena (zł)

b.d.

77 150

67 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4285/1770/1472

4358/1823/1484

4310/1780/1470

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1540/1540

1544/1559

1549/1557

Rozstaw osi (mm)

2605

2648

2650

Masa własna (kg)

1310

1344

1345

Pojemność bagażnika (l)

477

363

380

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

53

53

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

ON

ON

ON

Pojemność (cm3)

1597

1560

1582

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

120/4000

115/3600

128/4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

300/2000

270/1750-2500

260/1900-2750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,5

10,9

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

203

193

193

Średnie spalanie (l/100 km)

3,6

4,2

4,3

Emisja CO2 (g/km)

94

109

113

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty