Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda Civic (1995-2001)

Zdzisław Podbielski
Fot. Honda: Honda Civic z nadwoziem 3-drzwiowego hatchbacka była produkowana wyłącznie w Japonii.
Fot. Honda: Honda Civic z nadwoziem 3-drzwiowego hatchbacka była produkowana wyłącznie w Japonii.
Honda pierwszy model o nazwie Civic zaprezentowała w 1972 r. Kolejne generacje Civica doprowadziły do pokazania w 1994 r. nowego modelu.

Japońska firma Na rynkach zbytu, w tym polskim, samochód pojawił się w 1995 r. jako Civic szóstej generacji.

 

Fot. Honda: Honda Civic z nadwoziem 3-drzwiowego hatchbacka była produkowana wyłącznie w Japonii.
Fot. Honda: Honda Civic z nadwoziem 3-drzwiowego hatchbacka była produkowana wyłącznie w Japonii.

Producent podkreślał, że pojazd opracowano z myślą o rynku europejskim. Tak było z wersją 5-drzwiową, która wyjeżdżała z fabryki zlokalizowanej w angielskiej miejscowości Swindon.

 

Wersje nadwoziowe

 

Największą popularność zdobyła 5-drzwiowa wersja hatchback. Produkowana w Swindon, była chętnie kupowana

Fot. Honda: Najpopularniejsza wersja Civica z nadwoziem 5-drzwiowym typu hatchback.
Fot. Honda: Najpopularniejsza wersja Civica z nadwoziem 5-drzwiowym typu hatchback.

w Polsce. Na naszych drogach znalazła się w największej liczbie egzemplarzy, spośród wersji nadwoziowych Civica.Dużym zainteresowaniem cieszyła się również wersja 3-drzwiowa typu hatchback. Jej nabywcami byli młodzi ludzie i kobiety. Ten samochód był wytwarzany tylko w Japonii, a więc dokładnie. Na polski rynek trafiła też partia modeli Civic z

Fot. Honda: Civic sedan był większy od wersji hatchback.
Fot. Honda: Civic sedan był większy od wersji hatchback.

trzybryłowym nadwoziem typu sedan oraz kombi nazywane Aerodeck.

 

Wnętrze

 

Civic 5D (literą D oznaczono drzwi) ma wygodne wnętrze i spory bagażnik o objętości 375 l, który po złożeniu tylnego

Fot. Honda: Odmianę kombi nazwano Aerodeck.
Fot. Honda: Odmianę kombi nazwano Aerodeck.

siedzenia można powiększyć do 825 l. Dostęp do bagażnika ułatwiają drzwi w ścianie tylnej otwierane do góry. Bardzo przyjemnie wygląda deska rozdzielcza, która jeszcze dzisiaj może się podobać.

 

Jednostki napędowe

 

Do napędu Hondy Civic model 95 oferowano całą gamę silników o pojemności skokowej; 1,4 l, 1,5 l, 1,6 l, 1,8 l i 2,0 l. U nas najliczniej występowała jednostka benzynowa 1,4 l o mocy 90 KM. Wszystkie jednostki odznaczały się nowoczesną konstrukcją.

Silniki o pojemności 1,5 l, 1,6 l i 1,8 l miały układ rozrządu VTEC ze zmiennymi czasami otwarcia

Fot. Honda: Funkcjonalna deska rozdzielcza.
Fot. Honda: Funkcjonalna deska rozdzielcza.

zaworów. Wysokoprężna jednostka 2-litrowa nie była montowana do Civików sprowadzanych przez Hondę Poland.

 

Niezawodność

 

Samochody marki Honda od dawna cieszą się opinią niezawodnych. Dotyczy to również modeli produkowanych w latach 1995-2001. Ta niezawodność wynika z dobrej jakości wykonania niemal wszystkich elementów pojazdu. Opinią niezawodnego, dokładnie wykonanego cieszy się zwłaszcza wersja 3-drzwiowa, wykonywana tylko w Japonii.

Niezawodność pojazdu dla użytkownika jest ważna, gdyż oryginalne części zamienne i tzw. roboczogodziny w autoryzowanych stacjach obsługi są bowiem drogie. Jeśli zaryzykujemy kupno zastępczych części, to np. klocki hamulcowe mogą być dużo tańsze od oryginalnych.

 

Zalety:

- niezawodność,

- wysoka jakość wykonania,

- dobre właściwości jezdne

 

Wady:

- drogie oryginalne części zamienne

 

Orientacyjne ceny oryginalnych części zamiennych w złotych:

 

lampa przednia (reflektor)

500

klocki hamulców przednich - komplet

300

tarcze hamulcowe przednie – 2 sztuki

750

sprzęgło kompletne

1200

błotnik przedni

520

szyba przednia

1200

Zderzak przedni/tylny (lakierowane)

1500/1500

 

Występujące usterki po przebiegu km i ceny części:

 

Usterka

przebieg w km

cena części w złotych

Tuleje wahaczy wleczonych tylnych

ok. 80 tys.

110 za 1 szt.

Termostat

ok. 120 tys. km

130

Wahacze górne przednie

ok. 80 tys. km

ok. 700 za 1 szt.

Tłumik środkowy i końcowy

po 4÷5 latach

ok. 1400

 

Orientacyjne ceny aut używanych w tys. złotych

 

Rok produkcji

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

Civic 1.4 90 KM

17

20

22

25

27

32

35

Civic 1.5 VTEC

19

22

25

27

29

33

36

Civic 1.6 LS

18,5

21

24

27

30

33

-

 

Wybrane dane techniczne wersji hatchback

 

Pojemność skokowa (cm3 )

1396

1493

1590

Moc maks. (KM-obr/min)

90-6300

114-6500

116-6300

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

120-4500

134-5500

143-4800

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

11,6

10,3

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

177

188

192

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7,0

6,8

7,3

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty