Kolejne generacje Civica i Corolli wymieniane są z regularnością szwajcarskiego zegarka, chociaż każdy z nich ma inny charakter.
Obecnie sprzedawane modele Civica i Corolli wprowadzono do produkcji w 2001 r.. W przyszłym roku będzie oferowana nowa generacja Hondy Civic. Porównujemy 5-drzwiowe wersje Civika i Corolli, napędzane jednostkami benzynowymi o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM.
Cechy szczególne
Corolla została zaprojektowana tak, jak masowy samochód Toyoty - dość tani w produkcji, nieskomplikowany technicznie, a więc niezawodny w eksploatacji. Ta koncepcja sprawdza się od lat i wyniosła Toyotę na szczyty popularności. Corolla ma więc klasyczną budowę zawieszenia, z prostą belką skrętną z tyłu, ale za to bardzo nowoczesne silniki benzynowe. Honda była
producentem aut ze sportową żyłką o wyrafinowanych rozwiązaniach technicznych, ale niezbyt tanich, co ograniczało krąg odbiorców. W ciężkich czasach filozofia Hondy zmiaenia się, a Civic stanie się masowym produktem. Ma silnik o nowoczesnej budowie i wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz dźwignię zmiany biegów umieszczoną nietypowo - na konsoli centralnej. Oba pojazdy są dość przestronne, jednak Corolla ma wygodniejsze siedzenia przednie o dłuższych
siedziskach. Umieszczenie przełączników oraz przycisków w Hondzie i Toyocie jest typowe, a ich obsługa - łatwa, chociaż każde z aut ma zupełnie inną stylistykę tablicy przyrządów. Mankament Corolli to mały bagażnik o pojemności zaledwie 290 l. Bagażnik Hondy ma typową w tej klasie aut wielkość - 370 l.
Silniki
Producenci japońscy i europejscy mają nieco inną koncepcję na temat przyszłościowych rozwiązań w silnikach benzynowych przeznaczonych do aut popularnych. Europejczycy lansują bezpośredni wtrysk benzyny (np. koncern Volkswagen), a Toyota i Honda postawiły na silniki z układem zmiennych faz rozrządu. Dzięki niemu jednostka napędowa ma dużą elastyczność i niskie zużycie paliwa. Z pojemności 1,6 l oba silniki - Toyoty i Hondy osiągają 110 KM mocy. W praktyce
oba pojazdy mają zbliżone zużycie paliwa, w mieście na poziomie 9 l na 100 km, jednak według europejskiej normy nieco oszczędniejszym autem jest Honda.
Wrażenia z jazdy
Na wyższych biegach Civic jest nieco bardziej dynamiczny od Corolli, ale różnica jest niewielka. Oba auta mają dobre własności jezdne, jednak Civikiem ze względu na
wielowahaczowe zawieszenie tylne można szybciej pokonywać zakręty czy omijać przeszkody. Komfort jazdy Civika i Corolli jest całkiem przyzwoity, podobnie jak umiarkowany poziom hałasu we wnętrzu. Ciszej podróżuje się w Corolli, silnik Civika jest bardziej hałaśliwy, co jest zresztą typowe dla tego modelu. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów w Civiku być
może ułatwia zmianę przełożeń, ale w Corolli robi się to równie wygodnie. Oba modele mają bardzo zbliżoną drogę hamowania, a różnice mieszczą się w granicy błędu pomiarowego. Z prędkości 100 km/h udaje się zatrzymać auta na drodze poniżej 40 m.
Podsumowanie
Honda Civic i Toyota Corolla mają wiele wspólnych cech, a nawet zbliżoną cenę. Honda kosztuje 60 400 zł, Toyota jest droższa o 500 zł. W oba pojazdach oferowane jest dość bogate wyposażenie seryjne, różnice są też niewielkie, np. Honda ma klimatyzację automatyczną, a Corolla - manualną. Największa różnica techniczna polega na innej konstrukcji zawieszenia tylnego, której podczas normalnej jazdy i tak się nie zauważa. Potencjalny nabywca ma więc trudny wybór.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Honda Civic | Toyota Corolla |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Honda Civic | Toyota Corolla |
Silnik /liczba cylindrów/zaworów | benzynowy/4/16 | benzynowy/4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1590 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 110/5600 | 110/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 152/4300 | 150/4800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 9,9 | 10,2 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 10,4 | 11,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 187 | 190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,6 | 39,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 370 | 290 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 50 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,5/8,6 | 5,9/9,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 429 x 170 x 150 | 418 x 170 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 268 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 3/12 |
Cena (zł): | 60 400 | 60 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Honda Civic ES | Toyota Corolla Terra |
poduszki powietrzne | 4 | 4 |
układ ABS | S | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/- |
elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | S/S | S/S |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
radio CD | S | S |
klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/- |
s - wyposażenie seryjne
.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?