Honda Civic kontra Toyota Corolla

Ryszard Polit
Fot. Honda: Honda Civic w tym wydaniu kończy już karierę i w przyszłym roku będzie nowa generacja tego pojazdu. Można więc w końcu roku liczyć na obniżki i promocje.
Fot. Honda: Honda Civic w tym wydaniu kończy już karierę i w przyszłym roku będzie nowa generacja tego pojazdu. Można więc w końcu roku liczyć na obniżki i promocje.
Najpopularniejsze modele Hondy i Toyoty rywalizują ze sobą na niemal wszystkich rynkach świata.

Kolejne generacje Civica i Corolli wymieniane są z regularnością szwajcarskiego zegarka, chociaż każdy z nich ma inny charakter.

Fot. Honda: Honda Civic w tym wydaniu kończy już karierę i w przyszłym roku będzie nowa generacja tego pojazdu. Można więc w końcu roku liczyć na obniżki
Fot. Honda: Honda Civic w tym wydaniu kończy już karierę i w przyszłym roku będzie nowa generacja tego pojazdu. Można więc w końcu roku liczyć na obniżki i promocje.

 

Obecnie sprzedawane modele Civica i Corolli wprowadzono do produkcji w 2001 r.. W przyszłym roku będzie oferowana nowa generacja Hondy Civic. Porównujemy 5-drzwiowe wersje Civika i Corolli, napędzane jednostkami benzynowymi o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM.

 


Fot. Ryszard Polit: Corolla to hit sprzedaży Toyoty, jej konstrukcję podporządkowano niezawodności.
Fot. Ryszard Polit: Corolla to hit sprzedaży Toyoty, jej konstrukcję podporządkowano niezawodności.


Cechy szczególne

 

Corolla została zaprojektowana tak, jak masowy samochód Toyoty - dość tani w produkcji, nieskomplikowany technicznie, a więc niezawodny w eksploatacji. Ta koncepcja sprawdza się od lat i wyniosła Toyotę na szczyty popularności. Corolla ma więc klasyczną budowę zawieszenia, z prostą belką skrętną z tyłu, ale za to bardzo nowoczesne silniki benzynowe. Honda była

Fot. Honda: Civic napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM to wystarczająco szybkie auto o umiarkowanym zużyciu paliwa.
Fot. Honda: Civic napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM to wystarczająco szybkie auto o umiarkowanym zużyciu paliwa.

producentem aut ze sportową żyłką o wyrafinowanych rozwiązaniach technicznych, ale niezbyt tanich, co ograniczało krąg odbiorców. W ciężkich czasach filozofia Hondy zmiaenia się, a Civic stanie się masowym produktem. Ma silnik o nowoczesnej budowie i wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz dźwignię zmiany biegów umieszczoną nietypowo - na konsoli centralnej. Oba pojazdy są dość przestronne, jednak Corolla ma wygodniejsze siedzenia przednie o dłuższych

Fot. Ryszard Polit: Corolla napędzana benzynowym silnikiem 1,6 l ma zbliżone osiągi i zużycie paliwa do Hondy Civic.
Fot. Ryszard Polit: Corolla napędzana benzynowym silnikiem 1,6 l ma zbliżone osiągi i zużycie paliwa do Hondy Civic.

siedziskach. Umieszczenie przełączników oraz przycisków w Hondzie i Toyocie jest typowe, a ich obsługa - łatwa, chociaż każde z aut ma zupełnie inną stylistykę tablicy przyrządów. Mankament Corolli to mały bagażnik o pojemności zaledwie 290 l. Bagażnik Hondy ma typową w tej klasie aut wielkość - 370 l.

 

Silniki
Fot. Honda: Bagażnik Hondy ma objętość 370 l.
Fot. Honda: Bagażnik Hondy ma objętość 370 l.

 

Producenci japońscy i europejscy mają nieco inną koncepcję na temat przyszłościowych rozwiązań w silnikach benzynowych przeznaczonych do aut popularnych. Europejczycy lansują bezpośredni wtrysk benzyny (np. koncern Volkswagen), a Toyota i Honda postawiły na silniki z układem zmiennych faz rozrządu. Dzięki niemu jednostka napędowa ma dużą elastyczność i niskie zużycie paliwa. Z pojemności 1,6 l oba silniki - Toyoty i Hondy osiągają 110 KM mocy. W praktyce

Fot. Ryszard Polit: Corolla ma dość mały bagażnik o pojemności 290 l.
Fot. Ryszard Polit: Corolla ma dość mały bagażnik o pojemności 290 l.

oba pojazdy mają zbliżone zużycie paliwa, w mieście na poziomie 9 l na 100 km, jednak według europejskiej normy nieco oszczędniejszym autem jest Honda. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Na wyższych biegach Civic jest nieco bardziej dynamiczny od Corolli, ale różnica jest niewielka. Oba auta mają dobre własności jezdne, jednak Civikiem ze względu na

Fot. Honda: Dźwignia zmiany biegów w Civiku umieszczona na konsoli środkowej jest wygodna w użyciu. Czytelna jest tablica przyrządów.
Fot. Honda: Dźwignia zmiany biegów w Civiku umieszczona na konsoli środkowej jest wygodna w użyciu. Czytelna jest tablica przyrządów.

wielowahaczowe zawieszenie tylne można szybciej pokonywać zakręty czy omijać przeszkody. Komfort jazdy Civika i Corolli jest całkiem przyzwoity, podobnie jak umiarkowany poziom hałasu we wnętrzu. Ciszej podróżuje się w Corolli, silnik Civika jest bardziej hałaśliwy, co jest zresztą typowe dla tego modelu. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów w Civiku być

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Corolli jest doskonale widoczna niemal w każdych warunkach pogodowych.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Corolli jest doskonale widoczna niemal w każdych warunkach pogodowych.

może ułatwia zmianę przełożeń, ale w Corolli robi się to równie wygodnie. Oba modele mają bardzo zbliżoną drogę hamowania, a różnice mieszczą się w granicy błędu pomiarowego. Z prędkości 100 km/h udaje się zatrzymać auta na drodze poniżej 40 m.

 

Podsumowanie

 

Honda Civic i Toyota Corolla mają wiele wspólnych cech, a nawet zbliżoną cenę. Honda kosztuje 60 400 zł, Toyota jest droższa o 500 zł. W oba pojazdach oferowane jest dość bogate wyposażenie seryjne, różnice są też niewielkie, np. Honda ma klimatyzację automatyczną, a Corolla - manualną. Największa różnica techniczna polega na innej konstrukcji zawieszenia tylnego, której podczas normalnej jazdy i tak się nie zauważa. Potencjalny nabywca ma więc trudny wybór.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Honda Civic

Toyota Corolla

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

Remis

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Honda Civic

Toyota Corolla 

Silnik /liczba cylindrów/zaworów

benzynowy/4/16

benzynowy/4/16

Pojemność skokowa (cm3
):

1590

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/5600

110/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

152/4300

150/4800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

9,9

10,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

10,4

11,3

Prędkość maksymalna (km/h):

187

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,6

39,5

Pojemność bagażnika (dm3
):

370

290

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

50

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,5/8,6

5,9/9,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

429 x 170 x 150

418 x 170 x 146

Rozstaw osi (cm):

268

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/12

Cena (zł):

60 400

60 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Honda Civic ES

Toyota Corolla Terra

poduszki powietrzne

4

4

układ ABS

S

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/-

elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne

S/S

S/S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

radio CD

S

S

klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

s - wyposażenie seryjne

Fot. Honda: Na tylnej kanapie Civika miejsca jest sporo.
Fot. Honda: Na tylnej kanapie Civika miejsca jest sporo.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Corolli jest dość przestronne.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Corolli jest dość przestronne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty