Honda CR-V (1995 - 2001)

Samochody / Testy

Autor: Zdzisław Podbielski

Liczba odwiedzin: 29991

Honda CR-V przez wiele lat znajdowała się na czołowym miejscu listy sprzedaży samochodów uterenowionych w Polsce.

Model ten debiutował w październiku 1995 r. Najpierw trafił na japoński rynek i dopiero w drugiej połowie 1997 r. znalazł się w Europie. Fot. Z. Podbielski: Hondę CR-V wprowadzono na europejskie rynki w 1997 r. Następcę zaprezentowano w 2002 r.

 

Pojazd nie był poddawany zasadniczym zmianom, podnoszono moc silnika i przeprowadzano modernizację typu face-lifting z zewnątrz i wewnątrz. Prezentujemy model sprzed pierwszej modernizacji dokonanej w 2002 r.

 

Nadwozie

 

Ze względu na potrzebę uzyskania bardzo mocnej budowy, samochody terenowe wyposaża się w podłużnicowe ramy nośne. Model CR-V należy do pojazdów rekreacyjnych i jego Fot. Z. Podbielski: Honda CR-V była oferowana w Europie wyłącznie z benzynowym silnikiem o pojemności 2 l. Do roku 1999 r. osiągał on 128 KM mocy, a potem – 143 KM. nadwozie ma samonośną konstrukcję. Zamiast ramy wprowadzono wzmocnienia płyty podłogowej. Do zalet pojazdu zalicza się przestronność, uniwersalność nadwozia i staranne zabezpieczenie przed korozją. Około 90 proc. elementów nadwozia wykonano z blach stalowych pokrytych galwanicznie cynkiem. Wiele blach ocynkowano obustronnie, a miejsca szczególnie narażone na odpryski powłoki uderzeniami kamieni unoszonych przez koła, pokryto specjalną warstwą podkładową.

 

Silnik

 

Na europejskich rynkach pojazd był oferowany tylko z jednym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1973 cm3 i mocy 128 KM. W 1999 r. silnik ten usprawniono przez wprowadzenie zmian w osprzęcie - zmieniono sterowanie zapłonem i wtryskiem paliwa oraz Fot. Z. Podbielski: Deska rozdzielcza jest funkcjonalna, z precyzyjnie działającymi urządzeniami sterowania pojazdem. przekonstruowano układ dolotowy i wylotowy. Zabiegi te przyczyniły się do wzrostu mocy do 147 KM, ale w zauważalnym stopniu nie spowodowały podniesienia dynamiki samochodu. Zmalało natomiast zużycie paliwa. Silnik zamontowano poprzecznie z przodu pojazdu. Głowicę wykonano ze stopów lekkich, w niej umieszczono dwa wałki rozrządu napędzane za pośrednictwem paska zębatego. Wałki te sterują czterema zaworami przy każdym z czterech cylindrów. Interesującym rozwiązaniem w tym silniku są cztery połączone (wspólny odlew) suche tuleje cylindrowe Fot. Honda: Wnętrze modelu jest przestronne. (większość silników ma osobne tuleje każdego cylindra), tym samym zmniejszono blok cylindrów oraz masę całego silnika.

 

Napęd 4x4

 

W CR-V stale napędzane są koła przednie. Jeśli one zaczynają tracić przyczepność, samoczynnie, bez udziału kierowcy, zostaje dołączony napęd kół tylnych. Dzieje się tak dlatego, bo przy tylnej osi umieszczono wielotarczowe sprzęgło, sterowane hydraulicznie dwiema pompami i tylny mechanizm różnicowy. W momencie utraty przyczepności choćby jednego z kół przednich, wywołane zostaje ciśnienie i ściśnięcie tarcz sprzęgła łączącego wał napędowy z tylnym mechanizmem różnicowym. Tym samym – zależnie od stopnia poślizgu kół przednich – napęd jest przenoszony na koła tylne.Fot. Honda: W 2002 r. zaprezentowano nowy model, który łatwo rozpoznać po zmienionym wyglądzie reflektorów i świateł tylnych.

Układ przeniesienia napędu na 4 koła nie wymaga kłopotliwych czynności obsługowych. Wymiany płynu hydraulicznego dokonuje się po pierwszych 120 tys. kilometrów przebiegu, a następnych co 60 tys. km.

 

Na rynku aut używanych Honda CR-V cieszy się dobrą opinią. Posiadacze tego pojazdu niechętnie się z nim rozstają, dlatego podaż tycvh aut jest stosunkowo niewielka. Wśród egzemplarzy sprowadzanych z za granicy ten model Hondy nie jest zbyt popularny. Eksploatacyjną wadą tego modelu są tylne drzwi otwierane na prawą stronę. Również oryginalne części zamienne są drogie.  

 

Zalety pojazdu:

- duże, funkcjonalne wnętrze,

- możliwość poruszania się po drogach nieutwardzonych,

- dobra jakość wykonania i niezawodność,

- dobre własności jezdne.

 

Wady pojazdu:

- dla kupującego utrzymująca się wysoka cena nabycia,

- drogie części zamienne,

- drzwi w ścianie tylnej otwierane na prawą stronę.

 

Orientacyjne ceny (w ASO) oryginalnych części zamiennych (w zł)

 

Lampa przednia (reflektor)

1280

Nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl (4 szt.)

250

Sprzęgło kompletne

1500

Błotnik przedni

1100

Zderzak przedni/tylny

1450/1620

Szyba przednia

1450

 

Wybrane dane techniczne:

 

Oznaczenie wg silnika

2.0-128 KM (do 1999 r.)

2.0-143 KM (1999-2001)

Długość/szerokość/wysokość (cm)

452/175/168

Rozstaw osi (cm)

262

Silnik

Benzynowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy

Pojemność skokowa (cm3 )

1973

Moc maks. (KM-obr/min)

128-5200

147-6300

Maksymalny moment obr. (Nm-obr/min)

182-4200

182-4500

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

10,5

10,5

Prędkość maksymalna (km/h)

174

177

Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km) na drodze utwardzonej

8,6

8,4

       

 

Orientacyjne ceny aut używanych (w tys. zł)

 

Rok produkcji

1997

1998

1999

2000

2001

CR-V 2.0 16V

33,2 – 41,0

34,9 – 41,0

39,8 – 49,5

47,5 – 63,0

49,9 - 59,9

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • mamchonde cr-v 2000 r z usa pr (gość)
    • i spala mnd-n8-9 litra silnik i blacharka pieknie wygląda ajazda jest w spaniała ijeszcze nicnie remontowałem po za klockami wprzodzie iwymianął fitra paliwa.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!