Ojczyzną dużych aut rekreacyjnych są Stany Zjednoczone. Japończycy wymyślili mniejsze i tańsze pojazdy segmentu SUV,
dostępne dla osób z mniej zasobnymi portfelami. Honda CRV była jednym z pionierów tej klasy. Debiutowała w 1995 r., a sześć lat później doczekała się drugiej generacji. Dzięki tak długiej obecności na rynku oferta używanych egzemplarzy tego modelu jest dzisiaj stosunkowo bogata i osoby poszukujące niedrogiego, rodzinnego kombi z napędem obu osi mają w czym wybierać. Trzeba jednak zaznaczyć, że Honda CR-V pierwszej generacji nie jest autem szczególnie atrakcyjnym. Poziom wykończenia i przestronność wnętrza oraz pojemność bagażnika pozostawiają wiele do życzenia.
Zdecydowanie lepiej prezentuje się druga generacja modelu. Pojemność bagażnika zwiększono z 375/668 do 527/1568 l, zadbano o bardziej elegancki wystrój wnętrza i zapewniono więcej miejsca jadącym, zwłaszcza za przednimi fotelami. Poprawiła się również funkcjonalność, między innymi za sprawą tylnej kanapy przesuwanej w zakresie 17 cm. Wprowadzono również system stabilizacji toru jazdy (VSA) a także zmodyfikowano układ hamulcowy. Samochód bardzo dobrze się prowadzi, mimo wysokiego nadwozia pozostaje stabilny praktycznie w każdej sytuacji. System napędu 4x4 skonstruowano w taki sposób, że napęd przekazywany jest cały czas na koła przednie. Dopiero, gdy zostanie rozpoznany poślizg kół przedniej osi dwie pompy hydrauliczne i wielopłytkowe sprzęgło dołączają napęd kół tylnych.
Utrzymanie Hondy CR-V nie jest szczególnie kłopotliwe i kosztowne, bo samochód należy do mało awaryjnych. Nie można jednak zaniedbać strony obsługowej i nie warto na niej oszczędzać. CR-V, by była niezawodna, musi być regularnie i fachowo
serwisowana. Zajmujący się tym warsztat musi prezentować wysoki poziom wiedzy i wyposażenia.
Silniki
Gama silników to słaby punkt Hondy CR-V. Do 2004 r. dostępny był w Europie jedynie benzynowy, dwulitrowy silnik o mocy 150 KM. Na rynkach pozaeuropejskich sprzedawano również benzynową wersję 2.4 o mocy 160 KM. W 2004 r. pojawił się bardzo nowoczesny turbodiesel 2.2 CDTi (140 KM) z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail. Zarówno benzynowy dwulitrowiec jak i turbodiesel zapewniają dobrą dynamikę. Mają podobne osiągi, ale odmiana wysokoprężna jest wyraźnie oszczędniejsza. Niestety, jest również sporo droższa w zakupie i serwisowaniu.
Eksploatacja
Awarie w Hondzie CR-V zdarzają się rzadko. Pierwsza generacja modelu miała nie najlepsze przewody gumowe w układzie
chłodzenia (zdarzały się pęknięcia) i wadliwe wyłączniki zapłonu (stacyjki), w których często łamały się kluczyki. W CR-V drugiej generacji takie problemy nie występują. Można zetknąć się z głośną pracą mostu napędowego przy tylnej osi, ale często winę za to ponosi zanieczyszczony płyn hydrauliczny. Wówczas wystarczy przepłukać przekładnię i wymienić płyn. Czasem zachodzi konieczność ingerencji warsztatu w przekładnię, bowiem na skutek nieszczelności wnika do niej wilgoć powodując korozję.
Problematyczne są przeguby krzyżakowe na wale napędowym. Są zespolone z wałem, co podnosi ewentualne koszty wymiany. Znakomicie spisuje się podwozie. Nawet na kiepskiej jakości polskich drogach elementy zawieszeń wytrzymują 100 000 km lub więcej. Zależy jak intensywnie i na jakich nawierzchniach eksploatowany jest samochód. Najszybciej zużywającymi się elementami podwozia są łączniki stabilizatora. Nadwozie Hondy CR-V drugiej generacji jest dobrze zabezpieczone przed korozją. Rdza nie stanowi w jej przypadku takiego problemu jak w CR-V z lat 1995-2002. Drobnym, ale dokuczliwym mankamentem jest zacinający się zamek otwieranej szyby w pokrywie bagażnika. Kłopotliwe jest również koło zapasowe zamontowane na pokrywie bagażnika, uniemożliwiające korzystanie z myjni automatycznych.
Ważniejsze daty
1995 – premiera CR-V pierwszej generacji
2001 – premiera CR-V drugiej generacji, nadwozie kombi 5d, silnik benzynowy 2.0 (150 KM)
2004 – turbodiesel 2.2 i-CDTi (140 KM)
2005 – niewielka modernizacja, nowe reflektory przednie i osłona chłodnicy, zmienione zderzaki
2006 – premiera CR-V trzeciej generacji
Zalety
- dynamiczne silniki
- dobre własności jezdne
- przestronne i funkcjonalne wnętrze
- duży bagażnik
- wysoka jakość wykonania
Wady
- skromna oferta silnikowa
- koło zapasowe na pokrywie bagażnika
Wybrane dane techniczne:
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
2.0 | 1998 | 150/6500 | 192/4000 | 177 | 10,8 | 9,0 |
Silniki Wysokoprężne | ||||||
2.2 i-CDTi | 2204 | 140/4000 | 340/2000 | 183 | 10,6 | 6,7 |
Orientacyjne ceny w tys zł:
Rocznik/wersja | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
2.0 | 26,0 | 27,0 | 29,0 | 35,5 | 39,0 |
2.2 i-CDTi | | | | 37,0 | 41,0 |
Podsumowanie
Honda CR-V drugiej generacji nie jest samochodem tanim. Auta innych marek, o podobnym charakterze i z tego okresu produkcji można kupić w dużo korzystniejszych cenach. Tyle tylko, że nie zapewniają one tego poziomu jakościowego i technologicznego co CR-V. Dlatego po Hondę powinni sięgnąć przede wszystkim ci nabywcy, którzy szukają samochodu rekreacyjnego dobrej klasy i dla których niski koszt zakupu nie stanowi priorytetu.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?