Założycielem koncernu jest Sōichirō Honda, który przyszedł na świat w 1906 roku. W dzieciństwie pomagał ojcu w naprawie rowerów. Następnie pracował jako mechanik samochodowy i uruchomił własną firmę zajmującą się naprawą aut. Opatentował szprychy metalowe, a także zajmował się produkcją pierścieni tłokowych do małych silników. Myślał także nad skonstruowaniem własnego auta.
O właściwych początkach marki możemy mówić od 1948 roku, gdyż wtedy rozpoczęła się produkcja motocykli. Pierwszym produkcyjnym modelem był Dream D-Type, który powstawał od 1949 roku. Za jego napęd odpowiadał dwucylindrowy silnik o pojemności 98 cm3 i mocy 3 KM.
Pierwsze lata działalności nie były dla firmy łatwe, Przedsiębiorstwo musiało zmagać się ze skutkami II wojny światowej. Zmiana nastąpiła na początku lat 50. XX wieku, kiedy to Japonia przeżywała boom gospodarczy. Nowe fabryki mogły więcej produkować, a Honda zaangażowała się również w motosport. Marka trafiła także na inne rynki, a w 1958 roku oddział firmy został otwarty w Stanach Zjednoczonych. Rok później właśnie na rynku amerykańskim zadebiutował motocykl C100 CuperCub, który na całym świecie został sprzedany w 50 mln egzemplarzy.
Honda stała się światowym liderem pod względem produkcji motocykli. Założyciel marki od najmłodszych lat marzył jednak o skonstruowaniu własnego modelu samochodu. Jego marzenie spełniło się, a pierwszy prototyp auta osobowego powstał w 1960 roku. Pierwszym seryjnie produkowanym autem była jednak półciężarówka T360, która zadebiutowała w 1963 roku. Za napęd pojazdu odpowiadał silnik, który dostarczał 36 KM.
Następnie podczas Salonu Samochodowego w Tokio, Honda zaprezentowała dwa modele samochodów – S360 i S500. To dwa sportowe auta wyposażone w motocyklowy silnik, który charakteryzował się dużą mocą przy wysokich obrotach. Jednostka o pojemności 492 cm3 osiągała nawet 9 500 obr./min. Następnie swoją premierę ma model S600. Był to mały dwuosobowy samochód oferowany zarówno w wariancie kombi jak i kabrio. Napędzał go 4-cylindrowy silnik, który dostarczał 57 KM i pozwalał rozpędzić samochód do 145 km/h.
W 1965 roku debiutuje Honda S800, która pod maską miała jednostkę napędową o pojemności 791 cm3 i mocy 70 KM. Kolejne auto pojawia się dwa lata później. Jest nim Honda N360, która posiada napęd na przednią oś.
W 1971 roku rozpoczęły się prace nad nowym silnikiem CVCC, który miał zostać przystosowany do spalania bardzo ubogich mieszanek. Skutkowało to zmniejszeniem ilości zanieczyszczeń i mniejszym spalaniem. Jednostka napędowa odniosła sukces, a licencję na nią zakupił m.in. Ford, Toyota oraz Chrysler.
Następny rok był rokiem debiutu jednego z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki – Hondy Civic. Auto było wyposażone w silnik CVCC i konkurowało z innymi samochodami w Ameryce Północnej. W 1976 roku powstało milion egzemplarzy pojazdu. Tymczasem koncern prężnie się rozwijał i stał się najlepiej rozwijającą się firmą w historii japońskiego przemysłu.
W 1976 roku pojawia się następny legendarny model – Accord. Początkowo pojazd produkowano jako samochód kompaktowy o nadwoziu typu hatchback i przez wiele lat był on najlepiej sprzedającym się autem japońskim na terenie USA. Pierwsza generacja dostępna była z silnikiem o pojemności 1,6 l produkującym 72 KM, a także z jednostką 1,8 o mocy 80 KM. Obecnie na rynku dostępna jest XIX generacja Hondy Accord.
Zdecydowano się także na wprowadzenie osobnej linii luksusowych pojazdów, które są sprzedawane pod nazwą Acura. Pierwszym pojazdem była Acura Legend z silnikiem 2.5 l, który produkował 151 KM.
W 1987 roku wprowadzony zostaje model Prelude, który był pierwszym samochodem na świecie wyposażony w układ kierowniczy sterujący czterema kołami.
Kolejnym ważnym
krokiem dla japońskiej marki okazało się wprowadzenie w silnikach technologii VTEC. To system, którego zadaniem jest kontrolowanie czasu i wzniosu zaworów w zależności od obrotów silnika. Odpowiedzialny jest zatem za nagły przyrost mocy. Opracowany został również silnik DOHC VTEC, który pierwszy raz pojawił się w japońskich wersjach Hondy Integry.
Przełomem okazała się także Honda NSX powstająca od 1990 roku. Było to pierwsze sportowe auto Hondy z centralnie umieszczonym silnikiem, a
także pierwszy samochód na świecie z nadwoziem wykonanym z aluminium.
Honda w latach 90. XX wieku postanowiła rozbudować swoją sieć w Europie. Na rynku pojawiły się nowe modele**– sportowy S2000, osobowe CR-V i FR-V oraz Jazz. Od 2010 roku produkowana jest Honda CR-Z – kompaktowy samochód hybrydowy.
W 2015 roku Honda wprowadzi do produkcji model S660. Pojazd będzie nawiązywał do modelu Beat – małego samochodu klasy kei car produkowanego przez Hondę w latach 1991-1996. Pod masą znajdzie się trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 0,66 cm3. W 2017 roku na rynku ma natomiast pojawić się następca S2000. W tym przypadku za napęd posłuży dwulitrowy doładowany silnik o mocy 350 KM, a napęd trafi na tylne koła.
Najważniejsze wybrane daty z historii marki
1948 – początki działalności przedsiębiorstwa Honda Motor Compay
1949 – Dream D-Type – pierwszy produkowany motocykl
1958 – Honda wchodzi na rynek amerykański
1959 – motocykl C100 CuperCub
1960 – pierwszy prototyp samochodu
1963 – T360 – pierwsze seryjnie produkowane auto Hondy
1963 – debiut Hondy S360 i S500
1964 – Honda S600
1965 – Honda S800
1967 – Honda N360
1971 – silnik CVCC
1972 – Honda Civic
1976 – Honda Accord
1983 – Honda CR-X
1985 – Honda Integra
1985 – Honda Legend
1986 – wprowadzenie luksusowej marki Acura
1988 – system VTEC
1990 – Honda NSX
1995 – Honda CR-V
1996 – Honda Logo
1996 – Honda Insight
1999 – Honda S2000
2005 – Honda FR-V
2010 – Honda CR-Z
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?