Nazwa HR-V nie jest nowa w katalogu produkcyjnym Hondy. Auto o tej nazwie było już na rynku w latach 1999-2006 w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, także z napędem 4x4. Był to jeden z pierwszych crossoverów na europejskim rynku. Obecnie model HR-V występuje tylko w wersji pięciodrzwiowej i z napędem tylko na przednią oś. Ale za to od swojego poprzednika jest nieco większy.
Stylistyczna mieszanka
Producent reklamuje model HR-V, jako zaprojektowany w stylu coupe. Świadczyć o tym ma zaokrąglony tył, ukrycie zewnętrznych klamek tylnych drzwi w słupkach oraz ostro wycięte boczne przetłoczenia optycznie pochylające sylwetkę auta do przodu. Ponadto linia bocznych okien zwęża się ku tyłowi, co również upodabnia HR-V do samochody typu coupe. Dynamicznie prezentuje się przednia część nadwozia z obszerną atrapą i skośnymi reflektorami. Wizerunek ten wzmagają masywne przednie i tylne zderzaki.
Przestronna kabina
Wnętrze HR-V jest przestronne i wykonane z zastosowaniem materiałów dobrej jakości. Np. w desce rozdzielczej jest panel pokryty czarnym lakierem fortepianowym.
Kierowca ma przed kierownicą trzy wskaźniki - obrotomierz, prędkościomierz i wyświetlacz poziomu paliwa wraz z komputerem pokładowym. Podświetlenie prędkościomierza można zmieniać dzięki funkcji Eco Assist. Jeśli jest włączona podświetlenie prędkościomierza zmienia kolor z białego na zielony.
W centrum deski rozdzielczej znajduje się siedmiocalowy ekran dotykowy multimedialnego zestawu Honda Connect (działa w oparciu o system Android), który jest standardowym wyposażeniem wersji Sport i Executive (w tej ostatniej był skonfigurowany testowy egzemplarz HR-V). Zestaw wygląda efektownie, ale jego obsługa jest dość zawiła i oparta na dotykowych przyciskach. Podczas jazdy po wyboistych drogach, kiedy nadwoziem trzęsie, trudno precyzyjnie trafić palcem na dany przycisk. Pod tym względem jeszcze bardziej niewygodny jest panel klimatyzacji, również sterowany dotykowymi przyciskami.
Praktyczne rozwiązania
Konstruktorzy Hondy w modelu HR-V zastosowali również rozwiązania, które podnoszą funkcjonalność tego samochodu. Na przykład w standardzie jest system składania tylnej kanapy Magic Seats, znany już z modelu Civic. Pozwala on m.in. tak złożyć siedzisko, że za przednimi fotelami można uzyskać przestrzeń od podłogi do podsufitki o wysokości 1240 mm.
Spory, jak na auto z tego segmentu, jest również bagażnik, Jego pojemność wynosi 453 litry. Po złożeniu oparć kanapy można uzyskać niemal płaską powierzchnię ładunkową. Wówczas pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 1533 l.
[page_break]
Z napędem na przód
Jak już wspomnieliśmy wyżej, Honda HR-V jest oferowana tylko w wersji z napędem na przednią oś. Testowy egzemplarz był wyposażony w benzynowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 130 KM, który skonfigurowano z manualną, sześciobiegową przekładnią.
130 koni to niby sporo, ale w przypadku tego samochodu trudno to zauważyć. Jednostka jest typowo hondowską konstrukcją, czyli wolnossącą i ze zmiennymi fazami rozrządu. Żeby poczuć dynamikę trzeba ten silnik „kręcić” do wysokich obrotów. Jednak wówczas spod maski dociera przeciągłe wycie silnika, zaś przyrost mocy jest przeciętny. Za to rośnie zużycie paliwa.
Po kilkudniowym teście zauważyliśmy, że HR-V 1.5 z manualną skrzynią biegów najlepiej sprawuje się wtedy, kiedy nie wymagamy od niej sprinterskich popisów. Wówczas auto jest i ciche, a silnik zadowala się rozsądną dawką paliwa. Przy takiej jeździe średnie spalanie wynosi ok. 6,5 litra benzyny na 100 km (dane fabryczne - 5,7 l).
Wygodniejszy kompakt
Jazda Hondą HR-V przypomina jazdę kompaktem, tyle, że siedzi się nieco wyżej. To nawet lepiej, bo w ten sposób kierowca ma lepszy widok na drogę.
Kolejnym plusem jest działanie dźwigni skrzyni biegów. Lewarek jest krótki i idealnie zlokalizowany na panelu pomiędzy przednimi fotelami. Sięga się do niej prawą ręką niemal intuicyjnie. Wśród minusów zauważyliśmy lekką podsterowność podczas pokonywania ostrych zakrętów. Z kolei jazda po dziurawych drogach jest oznajmiana denerwującym dudnieniem spod podwozia. Natomiast duże koła i spory prześwit pod podwoziem przydają się w mieście, np. kiedy trzeba podjechać pod krawężnik.
Honda HR-V 1.5 i-VTEC i konkurenci:
Marka/model | Honda HR-V 1.5 i-VTEC Execitive | Mitsubishi ASX 1.6 117 KM Instyle | SsangYong Tivoli 1.6 128 KM Sapphire | |||
Cena (zł) | 98 100 | 95 990 | 85 490 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4290/1772/1605 | 4295/1810/1635 | 4195/1795/1600 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d/b.d. | 1525/1530 | 1555/1555 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2610 | 2670 | 2600 | |||
Masa własna (kg) | 1241 | 1260 | 1270 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 453 | 419 | 423 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 47 | 47 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1498 | 1590 | 1597 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 130 przy 6600 | 117 przy 6000 | 128 przy 6000 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 155 przy 4600 | 154 przy 4000 | 160 przy 4600 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,7 | 11,5 | 12,0 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 183 | 170 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,7 | 5,8 | 6,6 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 114 | 135 | 154 | |||
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?