Hydrauliczny popychacz

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. BMW: Luz zaworowy we współczesnych silnikach regulowany jest przez tzw. hydrauliczne popychacze zaworów.
Fot. BMW: Luz zaworowy we współczesnych silnikach regulowany jest przez tzw. hydrauliczne popychacze zaworów.
W silnikach starszego typu luz zaworów był ustawiany ręcznie, teraz regulowany jest automatycznie.

Postęp wymusza jednak właściwą eksploatację tzw. hydraulicznych popychaczy.

 

Z zasady pracy czterosuwowego silnika spalinowego wynika, że w ściśle określonych czasach pracy zawory powinny być szczelnie zamknięte. Wówczas pomiędzy trzonkiem zaworu a elementem napędzającym powinien istnieć stały, precyzyjnie określony luz zaworowy.

 

Po co ten luz?

 

W układach rozrządu występują dwa czynniki negatywnie wpływające na jego wielkość. W czasie pracy części trące układu rozrządu i napędu zaworów zużywają się, wskutek czego powiększają się luzy zaworowe. Zbyt duże luzy powodują przyspieszone zużywanie się krzywek wału rozrządu, elementów ciernych dźwigienek zaworowych i trzonka zaworu. Przy nadmiernym luzie spada moc silnika i powstają charakterystyczne stuki w układzie rozrządu. Kiedy silnik się

Fot. BMW: Luz zaworowy we współczesnych silnikach regulowany jest przez tzw. hydrauliczne popychacze zaworów.
Fot. BMW: Luz zaworowy we współczesnych silnikach regulowany jest przez tzw. hydrauliczne popychacze zaworów.

rozgrzeje długość elementów metalowych ulega zwiększeniu, wówczas luzy zaworowe zmniejszają się. W takim przypadku dochodzi do nieszczelności zaworów i niedostatecznego schładzania zaworu wydechowego. Zbyt mały luz jest przyczyną gorszego sprężania i spadku mocy silnika. Jeszcze do niedawna w większości silników należało regulować wielkość luzu zaworowego, co 10 - 20 tys. km.

 

Hydrauliczny popychacz

 

Aby wyeliminować konieczność regulacji a także przeciwdziałać niekontrolowanym zmianom luzów zaworowych powodowanym przez zużycie mechaniczne jak i rozszerzalność termiczną, opracowano popychacze z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego. Oprócz samoczynnego kasowania luzów, główną zaletą stosowania popychaczy hydraulicznych jest całkowite wyeliminowanie sił bocznych działających na trzonek zaworu. W tym przypadku siła działa idealnie w osi zaworu, dzięki czemu zawory nie są zginane, a ich prowadnice na dłużej zachowują właściwy kształt i wymiary.

 

Popychacz z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego ma kształt walca, który umieszczony jest w cylindrycznej prowadnicy. Sterowany jest przepływającym w jego wnętrzu olejem silnikowym, pod warunkiem, że jednostka napędowa pracuje. Stale smarowany popychacz nie wymaga obsługi i pracuje cicho. Popychacze z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego mają też wady. Są cięższe i bardziej skomplikowane konstrukcyjnie od zwykłych popychaczy. Stykając się bezpośrednio z krzywkami wałka rozrządu powodują ich szybsze zużycie. Z istoty swego działania są bardzo wrażliwe na jakość oleju silnikowego i jego czystość. Zanieczyszczenia większe od 15 mikrometrów mogą zakłócić ich pracę.

 

Eksploatacja

 

Popychacze właściwie funkcjonują, jeśli stale dopływa do niech olej. Dlatego w silnikach z takim urządzeniami trzeba regularnie sprawdzać poziom oleju. Nie polecamy eksperymentów z zastosowaniem innych gatunków olejów i filtrów niż zaleca producent, mogą wydatnie skrócić okres pracy popychaczy. Jeżeli silnik jest prawidłowo eksploatowany, a przeglądy techniczne są wykonywane zgodnie z zaleceniami technicznymi, żywotność popychaczy hydraulicznych wynosi około 150 - 200 tys. km.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty