Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Accent (1994 – 2002)

Maciej Chybowski
Fot. M.Chybowski: Hyundai Accent I. generacji oferowano z nadeoziem sedan i hatchback. W naszym kraju większym zainteresowaniem cieszyły się sedany.
Fot. M.Chybowski: Hyundai Accent I. generacji oferowano z nadeoziem sedan i hatchback. W naszym kraju większym zainteresowaniem cieszyły się sedany.
Accent to pierwsza własna konstrukcja Hyundaia i jednocześnie najbardziej popularny model tego producenta.

Accent to pierwsza własna konstrukcja Hyundaia i jednocześnie najbardziej popularny model tego producenta.

Fot. M.Chybowski: Hyundai Accent I. generacji oferowano z nadeoziem sedan i hatchback. W naszym kraju większym zainteresowaniem cieszyły się sedany.
Fot. M.Chybowski: Hyundai Accent I. generacji oferowano z nadeoziem sedan i hatchback. W naszym kraju większym zainteresowaniem cieszyły się sedany.

 

Hyundaia, największego producenta samochodów w Korei Południowej, dwadzieścia lat temu stać było zaledwie na poprawne odtwarzanie licencyjnych konstrukcji Mitsubishi. W klasie aut popularnych było to „Pony”, niewielki pojazd podobny do Daihatsu lub Suzuki. W roku 1984 nastąpił przełom. W Hyundaiu opracowano własny projekt, który

Fot. M.Chybowski
Fot. M.Chybowski

otrzymał symboliczną niemal nazwę Accent.

 

Wersje nadwozia

 

Accenta oferowano z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback oraz sedan. Mimo zmian stylistycznych, które wprowadzono w roku 1999, podział na dwa rodzaje nadwozia został zachowany. Kanciaste nadwozie modelu II. generacji najbardziej podobało się w Azji i Stanach, gdzie Accent zaczął

Fot. M.Chybowski: Jakość użytych materiałów we wnętrzu jest przeciętna.
Fot. M.Chybowski: Jakość użytych materiałów we wnętrzu jest przeciętna.

robić prawdziwą karierę. W 2002 r. pojawiła się III. generacja, produkowana obecnie.

 

Wnętrze

 

Z uwagi na niewygórowaną cenę, Koreańczycy założyli, że wnętrze Accenta nie musi być eleganckie. I nie jest. Plastikowe wykładziny są kiepskiej jakości, a obicia siedzeń szare. Ale układ wskaźników na desce jest logiczny, fotele z przodu w miarę wygodne, choć niezbyt szerokie. Jeśli pasażer nie chce trącać łokciem osoby prowadzącej, musi uważać.

Fot. M.Chybowski: Czytelna tablica przyrządów.
Fot. M.Chybowski: Czytelna tablica przyrządów.

Takie są najstarsze egzemplarze pierwszej i drugiej generacji. We współczesnym Accencie jest bardziej przestronnie, a poziom estetycznego wykończenia można uznać za zadowalający.   

 

Silniki

 

Początkowo stosowano benzynowe silniki o pojemności 1,3 l i mocy 60 - 75 KM oraz 1,5 l o mocy 85 KM. Jednostki napędowe są umieszczone poprzecznie i napędzają przednie koła. Mocniejszy silnik montowano jeszcze przez dwa lata do sportowego modelu Pony nazwanego „S-coupe”. Osiągał wówczas moc 90 KM a w wersji turbo

Fot. M.Chybowski: Rzadkość wśród sedanów – wycieraczka tylnej szyby.
Fot. M.Chybowski: Rzadkość wśród sedanów – wycieraczka tylnej szyby.

nawet 116 KM. Służył też do napędu większej, 4-drzwiowej limuzyny Lantra. W drugiej generacji, od 1999 r., podniesiono moc mniejszego silnika do 84 KM. Zawieszenie Accenta jest wzorowane na modelu Pony - z przodu kolumny McPhersona i z tyłu - belka skrętna.

 

Eksploatacja

 

Dzięki niskiej cenie Accent świetnie się sprzedawał w Europie i USA, choć początkowo zrażał klientów kiepską jakością. Według raportów niemieckich 5-letnie Accenty mieściły się w dolnej strefie 90- ciu ocenianych aut. Od tamtej pory oceny koreańskiego auta stale szły w górę. Niemniej jednak w modelach pierwszej generacji, a taki jest na zdjęciach, szybkiemu zużyciu ulegały amortyzatory, końcówki drążków kierowniczych i łączniki stabilizatorów. Także sprzęgła nie wytrzymywały zbyt długo intensywnej eksploatacji. Trwałość tapicerki była ograniczona. Po roku 1999 poprawiła się jakość wykładzin, auta zostały lepiej wyciszone. Najmniej kłopotów sprawiają silniki. Korozja atakuje tłumik, nadkola, a także pojawia się wewnątrz komory silnikowej.

 

Zalety:

- niska cena zakupu,

- wystarczająca niezawodność,

- umiarkowane koszty eksploatacji

 

Wady:

- ciasne wnętrze,

- materiały we wnętrzu są kiepskiej jakości 

 

Ceny używanych egzemplarzy hatchback 1,3 – 1,5 w tys. złotych

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

8,2

9,3

10,9

12,7

13,7

14,6

16, 2

20,7

 

Ceny części w zł

 

Błotnik przedni

150

Reflektor

290

Amortyzator przedni

330

Klocki hamulcowe

65

 

Wybrane dane techniczne modelu z 1999 r.

 

typ silnika

benzynowy

benzynowy

liczba cylindrów/zaworów

R4/12

R4/12

pojemność skokowa (cm3)

1341

1495

moc (KM/obr/min)

84/5700

90/5600

maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

118/3100

130/3050

czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

12,8

11,7

prędkość maksymalna (km/h)

175

180

średnie zużycie paliwa (dm3/100 km)

7,8

8,4

długość x szerokość x wysokość (cm)

410 x 162 x 139

objętość bagażnika (dm3)

345

                                                                 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty