Accent to pierwsza własna konstrukcja Hyundaia i jednocześnie najbardziej popularny model tego producenta.
Hyundaia, największego producenta samochodów w Korei Południowej, dwadzieścia lat temu stać było zaledwie na poprawne odtwarzanie licencyjnych konstrukcji Mitsubishi. W klasie aut popularnych było to „Pony”, niewielki pojazd podobny do Daihatsu lub Suzuki. W roku 1984 nastąpił przełom. W Hyundaiu opracowano własny projekt, który
otrzymał symboliczną niemal nazwę Accent.
Wersje nadwozia
Accenta oferowano z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback oraz sedan. Mimo zmian stylistycznych, które wprowadzono w roku 1999, podział na dwa rodzaje nadwozia został zachowany. Kanciaste nadwozie modelu II. generacji najbardziej podobało się w Azji i Stanach, gdzie Accent zaczął
robić prawdziwą karierę. W 2002 r. pojawiła się III. generacja, produkowana obecnie.
Wnętrze
Z uwagi na niewygórowaną cenę, Koreańczycy założyli, że wnętrze Accenta nie musi być eleganckie. I nie jest. Plastikowe wykładziny są kiepskiej jakości, a obicia siedzeń szare. Ale układ wskaźników na desce jest logiczny, fotele z przodu w miarę wygodne, choć niezbyt szerokie. Jeśli pasażer nie chce trącać łokciem osoby prowadzącej, musi uważać.
Takie są najstarsze egzemplarze pierwszej i drugiej generacji. We współczesnym Accencie jest bardziej przestronnie, a poziom estetycznego wykończenia można uznać za zadowalający.
Silniki
Początkowo stosowano benzynowe silniki o pojemności 1,3 l i mocy 60 - 75 KM oraz 1,5 l o mocy 85 KM. Jednostki napędowe są umieszczone poprzecznie i napędzają przednie koła. Mocniejszy silnik montowano jeszcze przez dwa lata do sportowego modelu Pony nazwanego „S-coupe”. Osiągał wówczas moc 90 KM a w wersji turbo
nawet 116 KM. Służył też do napędu większej, 4-drzwiowej limuzyny Lantra. W drugiej generacji, od 1999 r., podniesiono moc mniejszego silnika do 84 KM. Zawieszenie Accenta jest wzorowane na modelu Pony - z przodu kolumny McPhersona i z tyłu - belka skrętna.
Eksploatacja
Dzięki niskiej cenie Accent świetnie się sprzedawał w Europie i USA, choć początkowo zrażał klientów kiepską jakością. Według raportów niemieckich 5-letnie Accenty mieściły się w dolnej strefie 90- ciu ocenianych aut. Od tamtej pory oceny koreańskiego auta stale szły w górę. Niemniej jednak w modelach pierwszej generacji, a taki jest na zdjęciach, szybkiemu zużyciu ulegały amortyzatory, końcówki drążków kierowniczych i łączniki stabilizatorów. Także sprzęgła nie wytrzymywały zbyt długo intensywnej eksploatacji. Trwałość tapicerki była ograniczona. Po roku 1999 poprawiła się jakość wykładzin, auta zostały lepiej wyciszone. Najmniej kłopotów sprawiają silniki. Korozja atakuje tłumik, nadkola, a także pojawia się wewnątrz komory silnikowej.
Zalety:
- niska cena zakupu,
- wystarczająca niezawodność,
- umiarkowane koszty eksploatacji
Wady:
- ciasne wnętrze,
- materiały we wnętrzu są kiepskiej jakości
Ceny używanych egzemplarzy hatchback 1,3 – 1,5 w tys. złotych
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
8,2 | 9,3 | 10,9 | 12,7 | 13,7 | 14,6 | 16, 2 | 20,7 |
Ceny części w zł
Błotnik przedni | 150 |
Reflektor | 290 |
Amortyzator przedni | 330 |
Klocki hamulcowe | 65 |
Wybrane dane techniczne modelu z 1999 r.
typ silnika | benzynowy | benzynowy |
liczba cylindrów/zaworów | R4/12 | R4/12 |
pojemność skokowa (cm3) | 1341 | 1495 |
moc (KM/obr/min) | 84/5700 | 90/5600 |
maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 118/3100 | 130/3050 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 12,8 | 11,7 |
prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 180 |
średnie zużycie paliwa (dm3/100 km) | 7,8 | 8,4 |
długość x szerokość x wysokość (cm) | 410 x 162 x 139 | |
objętość bagażnika (dm3) | 345 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?