Hyundai Getz kontra VW Fox

Ryszard Polit
Fot. Hyundai: Hyundai Getz po face liftingu zmienił się niewiele. Zaletą tego pojazdu jest możliwość wyboru wersji silnikowej i nadwozie 3- lub 5-drzwiowe.
Fot. Hyundai: Hyundai Getz po face liftingu zmienił się niewiele. Zaletą tego pojazdu jest możliwość wyboru wersji silnikowej i nadwozie 3- lub 5-drzwiowe.
Jeżeli Hyundai jest droższy od VW, to nie znaczy, że świat stanął na głowie. Może to jednak świadczyć, że nadchodzą zmiany, których nie zauważyliśmy.

Jeżeli Hyundai jest droższy od Volkswagena, to nie znaczy, że świat stanął na głowie. Może to jednak świadczyć, że nadchodzą zmiany, których nie zauważyliśmy.

Fot. Hyundai: Hyundai Getz po face liftingu zmienił się niewiele. Zaletą tego pojazdu jest możliwość wyboru wersji silnikowej i nadwozie 3- lub 5-dr
Fot. Hyundai: Hyundai Getz po face liftingu zmienił się niewiele. Zaletą tego pojazdu jest możliwość wyboru wersji silnikowej i nadwozie 3- lub 5-drzwiowe.

 

Produkowany w Brazylii VW Fox z silnikiem 1,2 l/55 KM kosztuje 29 540 zł, a Hyundai Getz 1,1/66 KM - 32 400 zł. Pewnie dlatego, że Getz został poddany face liftingowi. Nie pozostało nam nic innego jak sprawdzić, czy brazylijski Volkswagen jest za tani, czy też Hyundai za drogi. 

Fot. Ryszard Polit: VW Fox wykorzystuje płytę podłogową Polo, ma wymiary zbliżone do Hyundaia Getza. Fox oferowany jest wyłącznie z nadwoziem 3-drzw
Fot. Ryszard Polit: VW Fox wykorzystuje płytę podłogową Polo, ma wymiary zbliżone do Hyundaia Getza. Fox oferowany jest wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym.

 

Cechy szczególne

 

Oba samochody mają niemal identyczne wymiary zewnętrze i rozstaw osi. Wnętrze Foxa i Getza jest dość przestronne, chociaż w wersji 3-drzwiowej zajmowanie miejsca na tylnej kanapie nie jest wygodne. Hyundai oferowany jest z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym, gdy Fox wyłącznie jako 3-drzwiowy. Na środku tylnej kanapy

Fot. Hyundai: Podstawowy silnik Getza 1,1 l/66 KM jest dość oszczędny, chociaż głośny.
Fot. Hyundai: Podstawowy silnik Getza 1,1 l/66 KM jest dość oszczędny, chociaż głośny.

Volkswagena umieszczono plastikowe uchwyty na kubki, przez co Fox jest autem 4-osobowym. Pojazd koreański ma typową tablicę przyrządów zaprojektowaną bez stylistycznego polotu, ale za to czytelną. Tablica przyrządów Foxa ma umieszczony na środku prędkościomierz, a po jego bokach wskaźnik ilości paliwa w zbiorniku i tej samej wielkości obrotomierz. Wbrew tradycji Volkswagena oświetlenie w Foxie włącza się dźwigienką

Fot. Ryszard Polit: Silnik Foxa ma 3 cylindry, a kultura jego pracy jest przeciętna. Za to wyróżnia się elastycznością.
Fot. Ryszard Polit: Silnik Foxa ma 3 cylindry, a kultura jego pracy jest przeciętna. Za to wyróżnia się elastycznością.

kierunkowskazów. Bagażniki obu aut mają zbliżoną objętość, Fox - 260 l, Getz - 254 l.

 

Silniki

 

Do napędu Getza można wybrać jeden z kilku silników. My zdecydowaliśmy się na najsłabszy, o pojemności 1,1 l i mocy 66 KM, gdyż najbardziej odpowiada parametrom jednostce

Fot. Hyundai: Tablica przyrządów Getza utrzymana jest w tradycyjnym stylu.
Fot. Hyundai: Tablica przyrządów Getza utrzymana jest w tradycyjnym stylu.

napędowej Foxa - 1,2 l/55 KM. Na razie Fox oferowany jest wyłącznie z tym silnikiem, który ma 3 cylindry i 6 zaworów. Jest dość elastyczny, ale kultura jego pracy pozostawia nieco do życzenia, co wynika z nieparzystej liczby cylindrów. Silnik Hyundaia ma 4 cylindry, 12 zaworów i pracuje poprawnie. Zaletą Getza jest mniejsze o 0,5 l zużycie paliwa, w mieście Fox potrafi zużyć 8 l na 100 km. 

 


Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Foxa jest dość oryginalna i nietypowa dla marki VW.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Foxa jest dość oryginalna i nietypowa dla marki VW.


Wrażenia z jazdy

 

Wydawało się, że Getz i Fox najlepiej sprawować się będą w mieście. Jednak z powodu braku seryjnego wspomagania układu kierowniczego manewrowanie tymi autami jest utrudnione. Do prędkości 100 km/h szybszy jest Getz, chociaż osiągane czasy rozpędzania nie są imponujące. Na wyższych

Fot. Hyundai
Fot. Hyundai

biegach bardziej dynamiczny okazał się Fox, który ma także precyzyjniej działającą skrzynię biegów. Konstrukcja zawieszenia w obu autach jest podobna - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Ten układ sprawdza się w małych samochodach, po których nie oczekuje się zbyt wiele. Komfort jazdy obu aut jest przeciętny, natomiast nieco lepsze własności jezdne ma

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

Fox. Getz ma za to bardziej skuteczny układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Nie ulega wątpliwości, że każdy nowy model Hyundaia jest znacznie nowocześniejszy od poprzedniego. W konfrontacji z Volkswagenem Getz wychodzi obronną ręką, chociaż wyższa cena może zrażać potencjalnych klientów. Natomiast oba pojazdy są w wersji podstawowej wyjątkowo skromnie wyposażone - tylko 2 poduszki powietrzne. Trzeba się więc liczyć z koniecznością dopłaty, chociażby za wspomaganie układu kierowniczego.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Hyundai Getz

VW Fox 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Hyundai Getz

VW Fox

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/12/benzynowy

3/6/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1086

1198

Moc maksymalna (KM/obr/min)

66/5500

55/4750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

99/3200

108/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

15,6

17,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

16,3

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

150

148

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

70

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,0

42,0

Pojemność bagażnika (dm3
)

254

260

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

5

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,7/6,9

5,0/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

383 x 166 x 149

383 x 166 x 154

Rozstaw osi (cm)

246

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/12

Cena wersji 3-drzwiowej (zł)

32 400

29 540

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Hyundai Getz Base

VW Fox Basis

Poduszki powietrzne

2

2

Regulacja wysokości fotela kierowcy

-

S

Regulacja wysokości kolumny kierowniczej

S

-

s - wyposażenie seryjne

Fot. Hyundai: Wnętrze Getza jest dość przestronne.
Fot. Hyundai: Wnętrze Getza jest dość przestronne.
Fot. Ryszard Polit: Na środku tylnej kanapy Foxa umieszczono uchwyty na kubki.
Fot. Ryszard Polit: Na środku tylnej kanapy Foxa umieszczono uchwyty na kubki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty